נקודות מפתח בקרבות מלחמת העולם השנייה : הקרב על כרתים ושדה התעופה מאלמה , מאי 1941

3550

הבריטים נערכו מראש להתקפת הגרמנים על האי כרתים במאי 1941 , תגברו כוחות , שלחו אוניות מלחמה , התבצרו היטב , ובכל זאת הצליחו הגרמנים לכבוש את האי האסטרטגי וידם הייתה על העליונה . הכל בגלל שדה התעופה מאלמה באי .

האי כרתים היווה מיקום אסטרטגי חשוב לכוחות הבריטיים , מכיוון שממפרץ סודה שבאי יצאו אוניות בריטיות להגן על מלטה ועל מצרים.

מכיוון שכל הערכות המודיעין הבריטי הצביעו על כוונת הגרמנים לכבוש את כרתים , ביקש צ'רצ'ל מהגנרל וייוול , מפקד הכוחות הברטיים במזה"ת,לארגן מערכת הגנה מתוגברת על האי.

 הבריטים העבירו חטיבה נבחרת של לוחמי ח"יר ( ניו-זילנדים ) ממצרים לאי -כרתים באמצע מאי 1941.

ב30 לאפריל 1941 הוצב גנרל סיר ברנרד פרייברג כמפקד האי כרתים. הוא פיקד על  28,000 חיילים. גנרל פרייברג היה מטובי המפקדים הבריטיים  .

הגרמנים תכננו התקפה אווירית על שלושה אזורים בו-זמנית : במזרח – הרקליון, קאניאה וסודה , במערב מאלמה ובמרכז – רטימו.

בשלבים שונים של הלחימה באי כרתים הייתה ידם של הבריטים על העליונה , הגרמנים שהתמקמו ברטימו היו על סף חיסול על ידי טנקי "אי" בריטיים , ואז ב-21 במאי 1941 , גדוד החי"ר הניו זילנדי שהגן על גבעה 107 נסוג במהלך הלילה. זה איפשר לגרמנים להשתלט על שדה התעופה מאלמה ולהנחית כוחות, זאת אף על פי שבעלות הברית המשיכו להפגיז באמצעות ארטילריה את אזור שדה התעופה. תוך התארגנות מהירה באותו לילה החלו מטוסי תובלה גרמנים מסוג יונקרס Ju 52 להטיס את כוחות הדיוויזיה ההררית הגרמנית החמישית לשם. תוך זמן קצר מנחיתתם בשדה התעופה מאלמה רבים מהחיילים הגרמנים נכנסו לפעולה.

בהבנתם כי מאלמה היא כעת המפתח להחזקת האי כולו, הכוח המגן הבריטי התארגן להתקפת נגד על ידי שני גדודים ניו זילנדים בליל ה21-22 במאי.

הכוח  הבריטי תקף בלילה, אך הפעם הצנחנים הגרמנים שהוצנחו קודם לכן הקימו קווי הגנה, והכוחות הגרמנים שהגיעו לא מכבר התגלו כקשים לסילוק.

בצילומים למטה : כוח צנחנים גרמני בלחימה ליד שדה התעופה בכרתים , מאי 1941 

בעקבות ההגנה הנועזת של הצנחנים הגרמנים , ההתקפה הבריטית גוועה באטיות, ונכשלה בתפיסה מחדש של שדה התעופה.  הגרמנים הצליחו להנחית בשדה התעופה 20,000 חיילים חי"ר גרמנים נוספים.

מדי יום הנחיתו הגרמנים בשדה התעופה מאלמה בכרתים כ500 מטוסים עם תגבורות , ולכן הייתה ידם על העליונה.

מנקודה זו ואילך הכוחות המגנים הבריטיים היו מעורבים בסדרת נסיגות לצד המזרחי של האי  כרתים בניסיון להימנע מאיגוף מצד הכוחות הגרמנים, שזכו לתגבורת רציפה.

חלק משמעותי בהצלחת הגרמנים בכרתים נבע מהפיקוד הנועז של קצין הצנחנים הגרמני הצעיר  Freiherr Friedrich August von der Heydte על הכוח שהגן על שדה התעופה מאלמה . הקצין הגרמני הצעיר זכה אחר כך לעיטור הגבורה הגרמני והתמנה לאחד ממפקדי הצנחנים הגרמנים.  יחד עם זאת, בעיניו של היטלר היו האבדות בצנחנים גרמנים גבוהות מאוד, והגרמנים נאלצו לבחון מחדש את דוקטרינת הכוחות המוטסים שלהם, דבר שהוציא מכלל פעולה בקנה מידה גדול את השימוש בנשק זה בברית המועצות. בהתחשב באמצעי התקשורת הדלים ובהגנות האוויר באותה העת בברית המועצות, החלטה זו ייתכן שהייתה מכשול שכן סביר שפעולות צנחנים היו מתגלות כאפקטיביות במידה רבה. באופן אירוני השימוש בכוח צנחנים הרשים דווקא את בעלות הברית. כמות הנפגעים הגרמנים לא הייתה ידועה למתכננים מבעלות הברית שרצו ליצור דיוויזיות מוטסות גדולות משלהם לאחר הקרב..

קצין הצנחנים  הגרמני , Freiherr Friedrich August von der Heydte , היה שייך במקור למשפחה של האצולה הפרוסית שהתנגדה להיטלר והייתה קשורה לניסיון הנפל של קולונל Stauffenberg ביולי 1944 נגד היטלר.

אחרי מלחמת העולם השנייה התמנה הקצין הגרמני  פון דר היידטה, בגיבוי הבריטים, לאחד ממפקדי הצבא הגרמני של מערב גרמניה. במקצועו האזרחי היה היה פרופסור לכלכלה באוניברסיטאות הגרמניות המובילות , אך הוא העדיף אחרי המלחמה לוותר על מינויו במרצה בכיר ודיקאן פקולטה ולהתגייס מחדש להקמת צבא הח"יר החדש של מערב גרמניה.

בין הגורמים לכישלון הבריטים בהגנת כרתים: חלק מהכוחות שנמלטו מיוון זמן קצר לפני כן לא היו מאורגנים היטב, הבריטים לא הבינו כראוי את התוכנית הגרמנית, וכן הייתה תקשורת לקויה בשרשרת הפיקוד הן בכרתים עצמה והן בתקשורת שבין כרתים לפיקוד במצרים. כך למשל הוראתו של הפיקוד לפרייברג שלא לפגוע בשדות התעופה על מנת שאלו יוכלו לשמש בעתיד את חיל האוויר המלכותי, התגלתה כשגיאה. הגרמנים מיהרו לנצל שגיאה זאת והשתלטו במהירות על שדה התעופה הכשיר במאלמה.

טעות נוספת של הבריטים : פינוי  מוקדם של טייסת מטוסי הקרב הבריטיים מכרתים ב19 למאי 1941. לאחר שהתברר כי אי אפשר לתחזק את מטוסי הקרב הבריטיים בכרתים , הם נסוגו משם ב19 למאי 1941.

למטוסי הקרב הגרמניים היו בסיסים ביוון ולאיטלקים בדודקנז, כולם בטווח פעולה מכרתים, והם ניצלו היטב את העדר המטוסים הבריטיים בכרתים.

מקורות המידע

פולר, ג'. פ. צ' . מלחמת העולם השנייה 1939-45 , הוצאת מערכות , משרד הבטחון , 1987 .

עופר ריחני , מלחמת העולם השנייה – הכרוניקה , קווים , הוצאה לאור , 2006 .

הקרב על כרתים – ויקיפדיה

The invasion of Crete: The Reputation of the Wehrmacht is at Stake

This German Paratrooper Held An Impressive Record, And May Have Been Part Of The Plot To Assassinate Hitler

 

 

11
·

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *