הסוהר מבלוק 11

6018

תא"ל במילואים אמיר השכל, טייס חיל-האוויר הישראלי וחוקר שואה, התחקה, צעד צעד, אחר סיפור חייו המדהים של יעקב קוזלצ'יק. בספר זה הוא פורס בפני הקורא, ביסודיות של בלש היסטורי, דמות יוצאת דופן גם בהקשר הלא יאמן של גורל יהודי אירופה במלחמת-העולם-השנייה. במהלך התחקיר – בישראל, פולין וגרמניה – נחשף השכל לעוד ועוד הפתעות. תוצאותיהן הביאו אותו, בסופו של דבר, להקים בבית הקברות קריית-שאול שבתל-אביב מצבה על קברו של האיש שמעולם לא הכיר.

amir cover 2  11

מי היה יעקב קוזלצ'יק?

מתוך התחקיר עולה כי נולד ב-1902 בקרינקי, עיירה קטנה בצפון-מזרח פולין. כבר בנעוריו זכה לכינוי "שמשון אייזן". זאת, בשל מידות גופו וכוחותיו הפיסיים יוצאי הדופן. ערב המלחמה חזר לפולין לאחר שהתגורר 11 שנים בקובה ובארה"ב. בסופו של דבר, הגיע לאושוויץ בינואר 1943 ונשלח לבלוק 11. היה זה בלוק-בונקר סודי וממודר, אימת אסירי המחנה, שהיה בפני עצמו המקום האיום ביותר על פני האדמה. בבונקר זה נכלאו גם הנידונים לתלייה ולירי.

מהר מאוד הפך יעקב לסוהר הראשי של הבלוק. עדים טענו כי היה אסיר כל-יכול. תפקידו דרש ממנו להיות גם תליין. למרות זאת, סיכן את חייו כדי לסייע, כמיטב יכולתו, לאסירים שהושלכו לתאי הכליאה של הבונקר. רבים רבים חבו – ועדיין חבים לו – את חייהם. עם זאת, היו מי שהעידו נגדו.

יעקב שרד את השואה. ב-1946 עלה לארץ-ישראל כמעפיל. בארץ המשיך להופיע ולהפגין את כוחו בפני הקהל. אלא שהחיים במדינת-היהודים לא הטיבו עימו. ממשלות פולין וצ'כוסלובקיה ביקשו את הסגרתו. נמצאו גם יהודים ופולנים שהעידו נגדו עדויות מעורפלות למדי.

יעקב נפטר בשנת 1953 משברון-לב. זה קרה על רקע הוויכוחים המרים שהתנהלו אז בישראל בין אלה שקראו להעמיד לדין כל מי ששימש "קאפו" במחנות, לבין אותם שביקשו להבין את התופעה על הרקע בו ארעה. קוזלצ'יק היה רק בן 51 במותו. עד שנת 2005 לא הוקמה מצבה על קברו.

מיהו יעקב קוזלצ'יק? מה היו מעשיו בבלוק 11 באושוויץ? למה ביקשו ממשלות פולין וצ'כוסלובקיה את הסגרתו? מדוע לא הונחה מצבה על קברו? ומה הקשר בין סוהר יהודי באושוויץ לבין טייס חיל-האוויר בחלוף כמעט 70 שנה? אלו השאלות המרכזיות בהן עוסק ספר זה.

 למידע על הספר באתר סימניה

"יש כאן שני סיפורים אנושיים מדהימים שהם שיעור חשוב לכל קורא. הסיפור של גיבור הספר, קוזלצ'יק, שהוא מעניין, מורכב, מאתגר, אניגמטי, ומהווה אמירה מעניינת עלינו כבני אדם לא פחות מאשר עליו אישית. והסיפור השני הוא הסיפור של הגיבור הסמוי של הספר- הסופר עצמו. מי שהתחקה אחר סיפורו של קוזלצ'יק ועשה איתו חסד של אמת מבלי להיות שבוי באמיתות קבועות מראש, ועדיין הצליח לכתוב ספר שמאפשר לקורא לשפוט בעצמו מה דעתו על גיבור הספר, על הדילמות עימון התמודד, ועל השיפוטים מולם נאלץ להתמודד.
זהו ספר טוב כי מעניין לקרוא אותו וכי הוא אינו מאפשר לך לקרוא אותו כעומד מהצד, וזהו ספר חשוב מפני שהוא מעמת אותנו עם דילמות אנושיות שלא ירפו ממי שקרא את הספר."

הספר יצא לאור בהוצאה פרטית של המחבר, וניתן להשיגו באמצעות פניה למייל:  Haskel1@bezeqint.net

תא"ל במילואים  אמיר השכל הוא מיוזמי מפעל "עדים במדים" ועוסק בעשור האחרון, מאז שחרורו מצה"ל, בחקר השואה ובהדרכת משלחות צה"ל לפולין

 תא"ל במיל' אמיר השכל הוא מומחה לתקופת השואה, מוביל מסעות מבוגרים לפולין. זהו ספרו השני. ספרו הראשון הוא הסוהר מבלוק 11.

  תא"ל אמיר השכל הוא טייס וקצין בכיר לשעבר בחיל האוויר.

מקורות מידע נוספים בנושא

סוהר מבלוק 11 – סיפורו של יעקב קוזלצ'יק מאת אמיר השכל  ( צילום וידאו של הרצאתו המרתקת של תא"ל במילואים אמיר השכל) .

יעקב קוזלצ'יק – ויקיפדיה

תרבות – ספרות nrg – הניצחון האחרון של יעקב קוזלצ'יק

2
· · · ·

תגובות

  • בשביל מי שהיה קאפו, סוהר ותליין מטעם הנאצים באושוויץ, תת אלוף מיל אמיר השכל, מצא זמן ומקום בליבו לצאת ולחקור את טיבו של קוזלצי'יק, אימת האסירים היהודים,בארכיונים ובמרחבי פולין ! ולבסוף "הכשיר"אותו ועשה עימו צדק היסטורי כביכול. אבל את בנימין נתניהו, ראש ממשלת ישראל, שנותן כל חייו למדינה, הוא בוחר לשפוט ברחוב וטרם משפט!!!!! איזה צדק היסטורי יש להשכל, שהוא גם מגשר בהשכלתו ופעם בגם בחר לגשר בין בני אדם בדרכי שלום…היכן הפרופורציה ההגינות וחוש הצדק???זו הציונות החדשה או הציניות בהתגלמותה?!

    יהודית 22 באוגוסט 2020 19:22
  • כשמדברים על השואה. לא צריך לדחוף את נתניהו. הוא לא היה שם. אולי תגידי שהוא הציל את היהודים מהנאצים?

    גורה 28 באפריל 2022 1:12

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *