היום לפני 746 שנה  ..סימון היהודים בטלאי צהוב בצרפת

7280

..מניין הגיע רעיון  הטלאי הצהוב ?

היום לפני .. 19 ליוני 1269 , היהודים בצרפת נדרשו ללבוש סימן צהוב על בגדיהם . אלו שיתפסו בלי הסימן הצהוב על בגדיהם נדרשו לשלם 10 מטבעות כסף. הצו הוטל על ידי המלך לואי ה-9

June 19, 1269 – King Louis IX of France orders all Jews found in public without an identifying yellow badge to be fined ten livres of silver

Yellow badge – Wikipedia, the free encyclopedia

הציור המצורף כאן בפוסט הוא ציור של המלך לואי התשיעי ע"י  הצייר אל גרקו

על לואי ה-9 והיהודים

לואי התשיעי "הקדוש ) צרפתית:()  Louis IX, Saint Louis) ‏(25 באפריל 1214 – 25 באוגוסט 1270) היה מלך צרפת מ-1226 ועד מותו. בנם של לואי השמיני ושל בלאנש מקסטיליה. השתתף בשני מסעי צלב, השביעי (למצרים והשמיני לתוניסיה, לכן זכה לכינוי "קדוש".

אדיקות הרבה לדת הנוצרית, השפיעה על יחסו ליהודים. בזמנו נערך משפט פריז – הוויכוח בין חכמי היהודים והנוצרים על התלמוד. בעקבותיו התרחשה השריפה הגדולה של התלמוד בפריז (1242). יחד עם התלמוד נשרפו ספרים אחרים בעלי חשיבות, כמו ספרי הרמב"םופילוסופים יהודים אחרים. השריפה פגעה קשות בבתי המדרש של בעלי התוספות בצרפת, רובם נחרבו, והועתקו לגרמניה. בזמן מסע הצלב השמיני הוציא לואי צו גירוש על כל יהודי צרפת, אך הוא נשמר רק בנחלות המלך.

jew with a yellow

ועוד בנושא :

במשך הדורות היו צורות רבות של סימון היהודים על ידי לבוש מיוחד או נשיאת סמל על בגדיהם.

הראשונים שהנהיגו את הטלאי הצהוב היו הערבים המוסלמים, אשר גזרו בשנת 634 על היהודים, הנוצרים והפרסים המאמינים בדת זרתוסטרה ללבוש חגורה מיוחדת ולשים במעילם טלאי צבעוני. ליהודים קבעו טלאי צהוב, לנוצרים טלאי כחול, ולפרסים טלאי שחור.

במאה ה-13 הנהיגה האינקוויזיציה של האפיפיור גרגוריוס התשיעי חובת לבישת צלב צהוב על בגדיהם החיצוניים של הקתרים בדרום צרפת. באותה התקופה חויבו היהודים לענוד טלאי צהוב על לבושם על ידי אדוארד הראשון מלך אנגליהלואי התשיעי מלך צרפת ושליטים של מספר ממלכות נוצריות נוספות באירופה. באמצעהמאה ה-16, לאחר גירוש יהודי העיר וירצבורג, על ידי הקיסר פרדיננד הראשון, הותרה כניסתם של יהודים לעיר, לצורכי מסחר בלבד, והם חויבו לשלם "מכס גוף" ולשאת על בגדיהם טלאי צהוב בצורת עיגול לצורכי זיהוי.

בשנת 1215, בסיום ועידת לטראנו הרביעית שהתקיימה בעקבות מסעות הצלב, קבע האפיפיור אינוקנטיוס השלישי שהיהודים ילבשו סימן היכר. לסימון ניתנה בכל מדינה פרשנות שונה: באנגליה חייב המלך אדוארד הראשון את היהודים בנשיאת סמל בצורת לוחות הברית. ״כל יהודי, לאחר שהוא בן שבע שנים, ילבש סימן היכר בבגד החיצוני שלו, בצורה של שני לוחות צמודים מלבד צהוב, באורך שישה סנטימטרים וברוחב של שלושה סנטימטרים״, קבע בשנת 1274. בגרמניה ובאוסטריה, בנוסף לענידת טלאי צהוב, חייבו את היהודים בלבישת כובעים מחודדים בצבע צהוב, שנקראו "Judenhutes”. המלך לואי ה-9 הצרפתי, שהיה נוצרי אדוק, חייב בהדבקת טבעת צהובה (״טבעת היהודים״) על הבגד.

מקורות המידע

הטלאי הצהוב – ויקיפדיה

לא תמיד טלאי, לא תמיד צהוב, אך תמיד ברור, מבדל ומבודד | Xnet ( עודד בן יהודה)

לואי התשיעי, מלך צרפת – ויקיפדיה

 

6
· · · ·

תגובות

  • שמעתי באחד הפרקים של 'שעה היסטורית' מאת פרופסור הרסגור שהצבע הצהוב נבחר בגלל צבע הגופרית המסמל את הגהינום.
    לא מצאתי לזה מקור.

    שלמה 19 ביוני 2015 18:38
  • עלילת הדם שזיעזעה את העולם היהודי בעיר רגוזה 1622
    http://www.zeevgalili.com/2016/10/21546

    זאב גלילי 14 במאי 2018 7:36

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *