המרד הדרוזי 1925-1927

6309

המרד הדרוזי, המוכר גם בשם המרד הלאומי הסורי או המרד הסורי הגדול הוא הכינוי להתקוממות כללית שהתרחשה בסוריה בשנים 19271925.

הדרוזים הם תופעה נדירה. אחת העדות המעניינות והנאמנות ביותר. היום חיים בלבנון, סוריה וישראל. גם קיימים בירדן ובאמריקה הלטינית. בסה"כ ארבע מיליון. בעת קום המדינה היו בערך שנים עשר אלף דרוזים והיום חיים בישראל מאה חמישים אלף.

ב- 1860 פרצה מלחמת אזרחים בלבנון בין הדרוזים לבין הנוצרים המרונים , שבעקבותיה נגרם נזק כבד לנוצרים .

ארצות אירופה , שצידדו לטובת הנוצרים , שלחו חיל משלוח בהנהגתו של גנרל בופורט דוהו טופול , שתוצאותו – מתן אוטונומיה ללבנון בפקוח נוצרי , ועד היום זהו הבסיס לחלוקה המלאכותית בין סוריה ללבנון .

דבר זה גרם לירידת מעמדם של הדרוזים ומעבר רבים לחוראן . הם היו הרוב באזור זה , שנקרא  מאז על שמם , " ג'בל אל-דרוז " .

Sultan_Pasha_al-Atrash

השלטון בחוראן עד המאה ה- 19 היה בידי משפחת חמדאן , אחריה באה משפחת אל-אטרש , שבתקופתה עזרו הדרוזים לצרפתים , ובעד זה זכו בהכרה ובאוטונומיה שלהם בג'בל אל-דרוז באפריל 1921 . אך בשנת 1925 פרץ מרד הדרוזים בהנהגתו של סולטאן אל-אטרש נגד הצרפתים , שהחלו לצמצם בסמכויות הדרוזים . תחילה תוצאות המרד היו חיוביות והצרפתים סולקו מהאזור . הדרוזים חזרו להיות עצמאיים במקום מושבם במשך שנתיים , אך הצרפתים חזרו , הפגיזו את דמשק , וכבשו את ג'בל אל-דרוז . בעקבות זאת נאלץ סולטאן אל-אטרש , לנוס לבני בריתו הבריטים בעבר הירדן .

druzi2_wa

תיאור המרד

המרד התחיל בקיץ 1925, בהנהגת סולטאן אל-אטרש, והגיע לשיאו בהצלחת הדרוזים לגרש את החיילים הצרפתים ממוצביהם בהר הדרוזים לקראת סוף השנה. בשל מיעוט בחיילים והגעת החורף, החליטו הצרפתים לדחות את דיכוי המרידה לבוא האביב, החלטה שהתפרשה כחולשה ודחפה אחרים לצאת למרידות גם כן. באוקטובר 1925, לאחר שמורדים הגיעו לדמשק, הפציצו הצרפתים חלקים נרחבים מן העיר ללא התרעה מוקדמת, הרגו אלפים, ועוררו בכך תמיכה עממית ועולמית רחבה במרד.

ארבע קבוצות מרכזיות לקחו חלק במרד, כשכל קבוצה קידמה את האינטרסים שלה, ולא בהכרח דאגה לשאר הקבוצות. הקבוצה הראשונה הייתה של הדרוזים, הקבוצה השנייה הורכבה מחבורות של פורעי חוק שקיוו לנצל את חולשת השלטון על מנת לבזוז את האוכלוסייה. קבוצה נוספת הייתה נכבדים מקומיים באזורים שונים של סוריה, ובפרט בערים חומס וחמאת, שהתנגדו לשינויים במבנה השלטון שהובילו הצרפתים. האחרונים היו קבוצת לאומנים קטנה, שחונכה במערב והתרכזה בדמשק. קבוצה זו ניסתה לדמות למרד אופי לאומי.

עם דיכוי המרד הדרוזי  מזגו הצרפתים את הר הדרוזים עם סוריה , מצב זה היה קיים עד תום המנדט הצרפתי . כיום נמצאות משפחות רבות בהר הדרוזים , אשר מוצאן מא"י לאחר שהיגרו משם כדי להתחמק מגיוס לצבא העותומאני .

damscus in fire 1927

בצילום למעלה : הפגזת דמשק ע"י הצרפתים בשנת 1927

syria_gaulle_druze_hh_01453240_06_0bac5cafd9

                     בצילום למעלה : הגנרל דה גול בפגישה עם ראשי הדרוזים בסוריה ובלבנון 1941

מקורות המידע

ההיסטוריה של הדרוזים – משרד החינוך

דרוזים | רב היבטיים על ארץ ישראל

סולטאן אל-אטרש – ויקיפדיה

המרד הדרוזי הגדול

מאוצרות ארכיון עין השופט: לדרוזים באהבה (חלק ג)

ויקיפדיה בעברית

Great Syrian Revolt – Wikipedia, the free encyclopedia

Michael Provence. The Great Syrian Revolt And the Rise of Arab Nationalism (Modern Middle East Series). Austin: University of Texas Press, 2005.

ראה גם :

הדרוזים במלחמת העצמאות | רגעים היסטוריים

 

4
· · · ·

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *