היום לפני:14 בפברואר 1943,קרב מעבר קסרין

5686

Battle of the Kasserine Pass 2

קרב מעבר קסרין הוא כינויו של קרב שהתרחש במסגרת המערכה בתוניסיה במלחמת העולם השנייה בחודש פברואר 1943.

הקרב התרחש במעבר קסרין, מעבר שאורכו כשלושה קילומטר בשרשרת הרי האטלס במערב תוניסיה.

בקרב זה הוביל הפלדמרשל ארווין רומל את כוחות מדינות הציר הנצורים בתוניסיה לאחר קרב אל-עלמיין השלישי, למתקפה כנגד כוחות אמריקנים בפיקודו של הגנרל לויד פרדנדאל וכוחות בריטים בפיקודו של הגנרל קנת' אנדרסון.

הקרב היה ההתנגשות הראשונה בקנה מידה גדול של כוחות אמריקאים וכוחות גרמנים במלחמת העולם השנייה, והוא הסתיים בתבוסת הכוחות האמריקאים הבלתי מנוסים, כאשר רומל הצליח להבקיע את מעבר קסרין, ולהדוף את האמריקאים כשמונים קילומטרים מערבה.

הקרב הביא לזעזועים קשים בפיקוד בעלות הברית, ולהחלפתו של פרדנדאל בג'ורג' פטון.

הצלחה זו של רומל לא הביאה להכרעה לה קיווה במערכה הכוללת בתוניסיה, וזו הסתיימה בכניעתם הכוללת של כוחות הציר בתוניסיה במאי 1943.

למרות שניגפו בקרבות הראשונים ע"י הכוחות הגרמניים של רומל , האמריקאיים הצליחו לבסוף להתגבר על כוחות הציר במערב טוניסיה . הבריטים שלחו לעזרה שתי אוגדות מנוסות בלוחמת מדבר  והמפקד החדש של הכוחות האמריקאיים  גנרל פטון החליף את כל שדרת הפיקוד של החטיבות הלוחמות במפקדים יותר נועזים.

בצילום : חיילים בריטיים מגיעים לעזרה בקרבות של האמריקאיים מול כוחות הציר בטוניסיה , פברואר 1943

British Army in Tunisia 1943בקרבות מעבר קסרין איבדו האמריקאים 18,500 חיילים במערכה. בכל המערכה בצפון אפריקה במלחמת השנייה איבדו הבריטים 220,000 חיילים ואילו הגרמנים והאיטלקים איבדו 620,000 חיילים.

המערכה בתוניסיה

  המערכה בתוניסיה הייתה סדרת קרבות שנערכו בתוניסיה במהלך המערכה בצפון אפריקה במלחמת העולם השנייה בין נובמבר 1942 למאי 1943. הקרבות נערכו בין כוחות מדינות הציר לבין צבאות בריטניה וארצות הברית, שהגיעו ממזרח, במרדף אחר קורפוס אפריקה הנסוג, בפיקודו של הפלדמרשל ארווין רומל, וממערב, לאחר הנחיתות בחופי אלג'יריה ומרוקו במסגרת מבצע לפיד.

בעקבות מבצע לפיד הזרים הפיקוד העליון הגרמני כוחות יבשה ואוויר חזקים לתוניסיה, כדי למנוע את נפילתה לידי בעלות הברית, והצליח לבלום את המשך התקדמות כוחותיהם מזרחה ("תחרות המירוץ אל תוניסיה"). בראשית 1943 הצטרפו לכוחות הציר בתוניסיה גם כוחותיו של רומל, שנסוגו מלוב. כוחות הציר ערכו מספר התקפות נגד מוצלחות כנגד בעלות הברית, והנחיתו מכה קשה לכוחות אמריקאים במסגרת קרב מעבר קסרין בפברואר 1943, אך יתרונם המספרי והלוגיסטי של בעלות הברית הביא בסופו של דבר להכרעת כוחות הציר בתוניסיה, ולכניעתם של כ-230,000 חיילי מדינות הציר במאי 1943.

מקורות המידע

תיאור מעמיק של הקרבות במעבר קסרין , כולל הטקטיקות שנקטו הגרמנים במערכה הצבאית

This Day in WWII History: Feb 14, 1943: Battle of the Kasserine Pass

קרב מעבר קסרין – ויקיפדיה

Battle of Kasserine Pass – Wikipedia, the free encyclopedia

המערכה בתוניסיה – ויקיפדיה

Battle of the Kasserine Pass 1

This Day in WWII History: Feb 14, 1943: Battle of the Kasserine Pass

1
· · ·

תגובות

  • קשה לי להאמין שהמודיעין הבריטי ידע על קסרין לפני שזה התרחש
    אני מצטט וקיפודיה והרבה מקומות זה מופיע "( גם פעולותיו של רומל בקרב מעבר קסרין וגם ההכנות של הגרמנים לקרב על הבליטה היו ידועות מתוך חומר מפוענח של האניגמה אולם בשני המקרים לא נעשה שימוש במידע.)"
    קשה לי להאמין 19000 חילים לא חזרו הביתה
    איך הגיעו להחלטה כזו
    צריך ללמד את הדברים האלה בבית ספר
    לפחות היו מוסיפים כוחות שכאילו עברו במקום לא קיבלו חומר מודיעיני איזה אימון רב יחידתי
    קשה לי מאוד עם זה

    ירון סהר 15 בינואר 2017 9:35

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *