הגוונים הרוחניים המאפיינים את החיים בעיירות פולין וליטא במאה ה-19

3737

"חיים גראביצר – סיפורו של נופל", יהושע פישל שניאורסון. תרגום מיידיש: אברהם שלונסקי. ידיעות ספרים

חיפושו הרוחני של חיים גראביצר, המתחיל את מסעו כדמות בכירה בעולמם של חסידי חב"ד ועובר לאחר מכן, בעקבות נפילה רוחנית משמעותית, לנדודים בין השכלה מודרנית לעולמם של חסידי פולין המתואר לפרטי פרטיו, ומהם לישיבה בוולוז'ין- העולם הליטאי. הסיפור מתאר את הגוונים הרוחניים המאפיינים את החיים בעיירות פולין וליטא במאה ה-19 ומצייר תמונה מהימנה ונדירה של החיים היהודיים באירופה לפני השואה.

בשנות ה-20 של המאה שעברה כתב יהושע פישל שניאורסון (1958-1888) – פסיכיאטר, תרפיסט, פסיכולוג ילדים וסופר – את ספרו "חיים גראביצר", גולת הכותרת של יצירתו (ביידיש). חלקו הראשון של הספר ראה אור ב-1922 בברלין, המשכו ב-1939 בניו יורק, וכולו הופיע בהמשכים שבועיים בעיתון "הצופה" בשנים 1940-1938..

נפרשות לפני הקורא עלילות משנה ודמויות יוצאות דופן, והעולם היהודי התוסס מתגלה על שפעת גווניו ובמלוא חיותו ("חיונה", בלשון המתרגם). יש בו, בעולם היהודי הזה, מקום להכיל תרתי דסתרי (צדדים סותרים) כמו חסידויות (חב"ד), מתנגדוּת ליטאית (ישיבת וולוז’ין), עולם מתבולל ומשכילי ויהודים בעלי מלאכה, פונדקאים, קשי יום, עניים מרודים, לצד בעלי שררה תקיפים, שנכפים להחלטות אכזריות. פולין שלפני מלחמות העולם קמה לתחייה, מרתקת, שובת לב ומעוררת געגועים ותוגה.

תחייתו של חיים גראביצֶר – פרוזה – הארץ ( המאמר המלא)

 הסיפור מתאר את הגוונים הרוחניים המאפיינים את החיים בעיירות פולין וליטא במאה ה-19. בכך הוא מצייר תמונה מהימנה ונדירה של החיים היהודיים באירופה לפני השואה.

shlonski book better

"סיפורו של חיים גראביצר" נכתב בין מלחמות העולם, בשנים בהם חי ופעל שניאורסון בברלין ובוורשה. הוא הודפס בתחילה ביידיש ולאחר מכן בגרמנית. תרגומו לשפה העברית החל בשנת 1939: בתחילה הוא פורסם בעיתון "הצופה" כסיפור בהמשכים ורק לאחר סיום תרגומו הוא הודפס כספר שלם. אף ששניאורסון היה דובר עברית רהוטה, פנה למשורר והסופר אברהם שלונסקי כדי שייקח על עצמו את מלאכת התרגום.

פרופ' יהושע פישל שניאורסון (1958-1888) נולד למשפחת רבנים ואדמו"רי חסידות חב"ד, למד בישיבות והוסמך לרבנות, ולאחר מכן למד רפואה ופסיכיאטריה בברלין. בשנת 1936 עלה לארץ ישראל והקים בתל אביב מרכז אבחון וטיפול פסיכולוגי. לצד לימודיו ועבודתו הקלינית, חיבר שניאורסון סיפורת ייחודית מודרנית, אשר נתנה ביטוי מרתק לאישיותו ולשאלות שהתחבט בהן בחייו. הספר חיים גראביצר הוא גולת הכותרת של יצירתו הספרותית.

להוצאת הספרים

ראה גם :

ישיבות ליטא ופולין – מוולוזין ועד השואה / בצלאל לנדוי

0

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *