שרידי העיר היוונית-רומית העתיקה בלוב בסכנה

1117

"עידן השליטה של האימפריה הרומית במזרח התיכון הסתיים מזמן, אך המקדשים הלבנים, המרחצאות והכיכרות בהן צעדו פעם החיילים של האימפריה הגדולה עדיין פזורים ברחבי המזרח התיכון.

בלוב, שני אתרים מדהימים – לפטיס מגנה וקירנה – שרדו נגד כל הסיכויים עד כה, אך התוהו ובוהו ששורר בלוב מזה עשור מאיים גם עליהן.

בשנת 2011, קיצונים אסלאמיים ניסו לפגוע בלפטיס מגנה, שנמצאת בקרבת טריפולי, ועתה האיום הגיע גם לקירנה, שנמצאת כ-200 ק"מ מבנגאזי.

המקדש של האלה דמטרה עדיין ניצב במרכזה, במלוא תפארתו, אך לידו עובדים במרץ כלים כבדים שמפנים את השטח מהשרידים העתיקים ומכשירים אותו להקמה של בניינים חדישים. גם שודדי העתיקות פועלים שם ומוכרים את האוצרות ששייכים לעם הלובי בשוק השחור.

אמנם בלוב קיימים חוקים שמגנים על אתרי מורשת, אך במדינה בה יש שני פרלמנטים, שלוש ממשלות ואין-ספור מיליציות חמושות, אין מי שיאכוף את החוקים הללו. בצל האדישות והמלחמה שהפכה לשגרה היום-יומית, קירנה נמצאת בסכנת השמדה."

מקור : קסניה סבטלובה

ארכאולוגים והיסטוריונים מרחבי העולם מתריעים על כך מזה כמה חודשים, אך כרגע קשה לומר מיהו הגורם שיכול לתפוס פיקוד בתוך המדינה ההרוסה ולהגן על המורשת העתיקה מפני הסכנות של העולם המודרני.

Ruins of Cyrene (Shahhat), Libya

קירנה (ביוונית Κυρήνη, קיריני) היא עיר עתיקה בתחומי לוב של ימינו. העיר נחשבת כמוקדמת והחשובה מבין חמש הערים היווניות (פֵּנְטַפּוֹלִיס) באזור, והיא העניקה למזרח לוב את שמו "קירנאיקה". קירנה שוכנת בעמק פורה ברמת אלג'בל אלאח'דר, ליד העיר שחאת, כ-10 ק"מ דרומית לחופי הים התיכון, וכ-200 ק"מ צפונית-מזרחית לבנגאזי, והיא נקראת על שם מעיין "קירה" (Κύρα) שהיוונים קידשו לאל אפולו.

בשנת 1982 הוכרו שרידי העיר כאתר מורשת עולמית.

אודות קירנה בויקיפדיה בעברית

ראו גם :

מסעות במנהרת הזמן : העיר הרומית לפטיס מגנה, לוב

3
· ·

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *