רק אחרי 25 שנה גילו הגרמנים מה הם החמיצו בחופי סלפטון באנגליה

4459

רק אחרי 25 שנה גילו תושבי הכפרים בקרבת סלפטון באנגליה מדוע הם פונו במהירות בלילה ערפלי של ה29 לאפריל 1944 והוחזרו למקום יישובם רק ביולי 1945 .

תרגיל טייגר

אפריל 1944, במפקדות בעלות הברית מתכננים את הפלישה ליבשת אירופה ומנסים להסתיר את יעד הנחיתה מהגרמנים.

הכל התחיל בבוקר ה-28 באפריל 1944, במהלך תרגול נחיתת סער של כוחות  אמריקאיים בחופי סלפטון באנגליה . הכוח האמריקאי המתרגל, דימה את הנחיתה שהייתה מתוכננת בחוף יוטה בשישה ביוני ( תרגיל טייגר).

חוף סלפטון סאנדס באנגליה נבחר כמקום התרגיל כיוון שהוא דומה לחופי נורמנדיה.

בתחילת תרגיל הנחיתה, שהיה באש חיה, נהרגו יותר ממאה חיילים של בעלות-הברית מאש הכוחות המתרגלים.

במקביל, כחלק מתרגיל טייגר, התקרבו שמונה נחתות אמריקאיות  גדולות לטנקים ( LSTלחוף סלפטון.

למרות ששתי ספינות בריטיות חיפו עליהם, לפתע תקפו גרמנים במקלעים ובטורפדו, והטביעו שלוש נחתות אמריקאיות עמוסות בחיילים, ופגעו בשאר הכוח. רק נחתת אחת הצליחה לנחות מבלי להיפגע.  בפועל, נהרגו בתרגיל בסלפטון סאנדס יותר אמריקנים מאשר בנחיתה בחוף יוטה בנורמנדיה ( 700 חיילים אמריקאיים ובריטיים).

הטורפדות הגרמניות תקפו מטווח של אלף וחמש מאות מטר , ואחר כך מיהרו להסתלק משם.

הגרמנים נקטו תחבולה מתוחכמת : ירו פצצות תאורה מוצנחות , וספינות הליווי הבריטיות חשבו שהן ספינות בריטיות . הייתה פעולת פגע-וברח אופיינית לגרמנים שפעלו מנמל שרבורג , אבל הגרמנים לא ידעו במי הם פגעו בפעולה שגרתית של הטורפדות הגרמניות שיצאו מנמל שרבורג.

 

בין הנספים באסון חופי סלפטון היו 3 קציני מודיעין אמריקאיים בכירים שהחזיקו אצלם את תוכניות הפלישה המקוריות של מבצע אוברלורד.

האמריקאים והבריטיים היו במבוכה רבה.

האמריקאים החליטו שכל התקרית הזו חייבת להישמר כסוד כמוס.

בעקבות התקרית בתרגיל טייגר נזעקו אנשי ביטחון שדה אמריקאיים וברטיים בכירים, שחששו שכמה מהמשתתפים בתרגיל נלקחו לשבי הגרמני, ויספרו על מטרת התרגיל.

חששם פג כעבור כמה ימים, כשנמצאו כל גופות של קציני המודיעין, שהשתתפו בתרגיל, והיו שותפים לסוד הפלישה לנורמנדיה.

הסתרת הסוד

התקרית ב-28 באפריל 1944 הוסתרה על מנת שהגרמנים לא יידעו מה הייתה מטרת התרגיל , בפקודה ישירה של גנרל דווייט ד' אייזנהואר, מפקד כוחות בעלות-הברית באירופה.

 דליפת הסוד עלולה לעלות בחיי אלפים רבים ואפילו להשפיע על תוצאות המלחמה כולה.

החשש של גנרל אייזנהאור וקציני המטה שלו היה שהגרמנים עם מערכת הריגול שלהם שהייתה פעילה באיי התעלה יגלו מה היו מטרות תרגול הנחיתה בסלפטון ויסיקו מכך שהפלישה קרובה ותתבצע בחופי צרפת הדומים לחופי סלפטון .

לכן , כל החיילים האמריקאיים שנספו באסון סלפטון הובאו לקבורה בקבר אחים באזור מרוחק באנגליה אשר הוכרז כשטח צבאי סגור .

משפחות החיילים בארה"ב להם נמסרה ההודעה על הנפילה נצטוו לשמור על סודיות מוחלטת .בפקודת אייזנהואר, הוחתמו שאירי מאות ההרוגים על הצהרות סודיות כשדיווחו להם על נפילת יקיריהם.

כל הסגל הרפואי , אחיות ורופאים  בבתי חולים הבריטיים באזור שטיפלו בפצועים מחופי סלפטון נצטוו לא לתחקר את הפצועים על נסיבות הפציעה והם גם לא הורשו לשוחח על כך עם איש בבית החולים ומחוצה לו .

הסוד נתגלה רק בשנת 1970

רק עם פרסום מידע רשמי על תקרית חופי סלפטון בשנת 1970 התברר לתושבי הכפרים ליד סלפטון מדוע הם פונו במהירות ורק אז נודע בדיעבד לאותם קציני הים הגרמנים בדימוס ,ששרתו בעבר בבסיס שרבוג הגרמני, במי הם פגעו  ב1944 ליד חופי סלפטון באנגליה ואיזה מידע צבאי חשוב הם החמיצו .

מקורות המידע

The tragedy of Slapton Sands: The real story of that terrible night

Massacre at Slapton Sands — the great Portland cover-up

 Tiger , APRIL 1944

News1 | התקלה טואטאה אל מתחת השטיח

6
· · · ·

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *