רוח קדים 1950-1952

1269

לזכרו של שלמה הלל ז"ל שנפטר השנה עדכנתי את הסקירה ההיסטורית בפורטל "רגעים היסטוריים"  אודות עלייתם של יהודי עיראק שהיא אחד הסיפורים המופלאים בתולדות העם היהודי. תנועת "החלוץ" שפעלה במחתרת, הגבירה את פעילותה בעיראק אחרי שהתדלדלו המאגרים האנושיים לעלייה של יהדות אירופה לאחר השואה.

בספרו "רוח-קדים" מספר שלמה הלל, אז צעיר בן עשרים ושש, כיצד הצליח עם חבורת תמהונים לנהל במשך שבועות מו"מ עם ראש ממשלת עיראק תאופיק אל- סווידי, אחרי שהתחפש לנתין בריטי ולבצע עסקה להוצאת שישים אלף יהודים. הוא מגיע לירושלים נכנס למשרדו של האיש החזק בסוכנות היהודית, לוי אשכול, ומבקש מטוסים להביא אותם לישראל. לוי אשכול מביט על הצעיר העיראקי התמהוני משהו וגוער בו. השתגעת? כל כך הרבה עולים! איך אפשר לקלוט אותם? איפה הם יעבדו? אין לנו שיכונים בשבילם. עכשיו סיימנו מלחמה קשה. אי אפשר. אני מציע אומר לוי אשכול לשלמה הלל, שאספק לך מטוסים לעשרת אלפים עולים בלבד. אחר-כך נראה.

הלל הבין  שמחמיצים שעת כושר היסטורית ויצא רוגז, כועס ובוכה ופנה לראש הממשלה דוד בן גוריון. כששמע בן גוריון אמר בנחרצות : " להביא אותם מיד". שלמה הלל מספר לי "לא הייתי צריך לשכנע את בן גוריון". הוא חשש שהערבים יקלטו את טעותם בכך שבעצם עלייתם הם מחזקים את היישות הציונית ויעצרו את גל העליה. "צריך להביא אותם לפני שהם יתעוררו", פסק. וכך היה.

לסקירה  המעודכנת בפורטל ההיסטוריה " רגעים היסטוריים ( המקיף ביותר מסוגו בישראל )

https://bit.ly/3yWMHpX

13
· ·

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *