קלאוזביץ – עדיין רלבנטי

6715

Clausewitz-on-War

קלאוזביץ , נביא המחשבה הצבאית הגרמנית, המליץ על ניצחון מהיר ב"קרב מכריע"  כיעד ראשון במלחמת התקפה.

כיבוש שטחי אויב והשתלטות על מקורותיו היו יעד משני. החלטה מוקדמת היתה חיונית למהירות. הזמן היה מעל לכל .

כל דבר שהאריך את הלחימה נפסל על ידי קלאוזביץ. "דלדול הדרגתי" של האויב או מלחמת שחיקה- מכך ירא כפני שערי הגיהינום.

הוא כתב את כתביו באותו עשור שבו נערך קרב ווטרלו, ודבריו התקבלו מאז ואילך כדברי אלוהים חיים של האסטרטגיה.

מקור וקרדיט : ברברה טוכמן, אוגוסט 2014 , הוצאת דביר , 1999,  עמודים 30-31

המלחמה היא ממלכת אי-הוודאות." מתוך ספרו "על המלחמה", ספר אחד פרק שלוש. תרגום אחר לציטוט זה הינו "המלחמה היא נחלת אי-הוודאות" (מתוך הספר "על המלחמה – מדריך קצר לקלאוזביץ" מאת רוג'ר אשלי לאונרד, תרגם עמנואל לוטם, הוצאת מערכות, משרד הביטחון – ההוצאה לאור, תל אביב, תשל"ח-1977, עמוד 79 ( .

כל התקפה שאינה מוליכה במישרין אל השלום, מן ההכרח שתסתיים בהגנה." ((מתוך הספר "על המלחמה – מדריך קצר לקלאוזביץ" מאת רוג'ר אשלי לאונרד, תרגם עמנואל לוטם, הוצאת מערכות, משרד הביטחון – ההוצאה לאור, תל אביב, תשל"ח-1977 ).

אף אדם – או ליתר דיוק, אף אדם שנוהג בהגיון – לא פותח מלחמה בלי להבהיר לעצמו קודם כל מה הוא מתכוון להשיג באמצעותה, ואיך בדעתו לנהל אותה

" מתוך הספר "על המלחמה

במבוא להוצאה אמריקאית של "עקרונות המלחמה" נכתב: "לשום ספר… לא הייתה השפעה על תולדות ימינו כעל ספר זה של קלאוזביץ, שהיה אביה הרוחני של מכונת המלחמה הגרמנית האדירה." הספר היווה את המסד עליו התחנכו כל הגנרלים הגרמנים הבכירים, בהם הלמוט פון מולטקה הזקן, יורשו, אלפרד פון שליפן, אביה של תוכנית שליפן לכיבוש צרפת במלחמת העולם הראשונההמרשל פרדיננד פוש, וראשי הורמאכט הנאצי (שהרפתקנותו ההרסנית של היטלר שיבשה את תוכניותיהם שנערכו לפי עקרונות קלאוזביץ)‏.

klauswwitz 2

צה"ל אימץ את הגותו של קלאוזביץ לגבי טבעה של המלחמה, ובמיוחד הפכה מקובלת בצה"ל אימרתו כי- "המלחמה היא ממלכת אי הוודאות"

ראה גם :

קרל פון קלאוזביץ – ויקיפדיה

קרל פיליפ גוטליב פון קלאוזביץ (1780 – 1831), גנרל פרוסי, מגדולי התיאורטיקנים הצבאיים.

 בן למשפחה מעוטת אמצעים. את שירותו הצבאי החל בגיל 12 כחייל פשוט, וכבר ב-1793 השתתף בקרבות נגד צבאות צרפת המהפכנית. ב-1801 החל ללמוד במכללה הצבאית בברלין, ונעשה בן-חסותו של גנרל גרהרד פון שרנהורסט. היה קצין מטה בצבא פרוסיה במלחמה נגד נפוליאון, ונפל בשבי הצרפתים בקרב יינה. נישואיו לדוכסית מרי פון ברואל, בת המעמד הגבוה, הקלו את כניסתו לחוגי האינטלקטואלים בברלין.

 ב-1812, עם פלישת נפוליאון לרוסיה, התפטר קלאוזביץ מצבא פרוסיה ועבר לשרת בצבא הרוסי, כפי שעשו עוד כמה קצינים פרוסים. גם בצבא הרוסי שירת כקצין מטה בכיר, וב-1814, כאשר חזרה פרוסיה לשורות אויביו של נפוליאון, חזר לשרת בצבא הפרוסי …

On-War-Clausewitz-Cover

ראה גם :

קלאוזביץ היכן טעה ? – מערכות

On War – Wikipedia, the free encyclopedia

1

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *