קבוצות היסטוריה בפייסבוק : המקרה של "מצדיעים לחלוצי הגליל והיישוב הישן בגליל-כל עוד מישהו זוכר אותנו, אנחנו חיים"

1393

מאת: עמי סלנט , מידען , עורך פורטל "רגעים היסטוריים"

מבין עשרות קבוצות ההיסטוריה בפייסבוק  בולטת בעומקה קבוצת " מצדיעים לחלוצי הגליל והיישוב הישן בגליל-כל עוד מישהו זוכר אותנו, אנחנו חיים" שהוקמה ומנוהלת ע"י Rebeca Beck.

 הייחודיות של הפוסטים בקבוצה זו באה לידי ביטוי בשימוש במקורות ראשוניים בחקר ההיסטוריה של ארץ-ישראל וישראל . באף לא אחת מקבוצות הפייסבוק הקיימות כיום לא תמצאו רמה כזו של מידענות-חקרנית החושפת סיפורי חיים מרתקים ופרקים עלומים בתולדות ישראל .

הנה מה שאמרה  לי השבוע מייסדת הקבוצה ,  רבקה בק Rebeca Beck‏.

"המוטיבציה היא לעורר התעניינות בקורות הגליל ובעקיפין תולדות המדינה להחיות גיבורים אלמונים לצד גיבורים ידועים. להדגיש את תרומת היישוב החדש לצד היישוב הישן שהם שני חלקים בלתי נפרדים. בתקווה שהמידע יגיע לדור הצעיר."

המידע בקבוצה נחצב מארכיונים של קיבוצים בגליל , וארכיונים היסטוריים נוספים בישראל וגם מספרי זיכרונות וספרי עיון  בספריות .

מנהלת הקבוצה Rebeca Beck מעלה שם סיפורי חיים מרתקים של אודות חלוצי הגליל , לוחמי הגליל ומייסדי המושבות בגליל .

הנה לדוגמא כמה סיפורי חיים שעלו השבוע בקבוצת פייסבוק מרתקת זו :

להוריו הודיעו שהוא נהרג

"והם התחילו לשבת עליו שבעה. לאחר כמה ימים הוא הצליח להתקשר הביתה ולהודיע שהוא חי…זה היה יוסף כהן מעין המפרץ ששרד את שיירת יחיעם במשוריין הפורץ הראשון.

היה רק עוד בחור אחד בשם המשפחה כהן – נחמן איבן כהן, שנהרג באוטובוס המשוריין. "

קישור

נחמן (יוסף-איבן) כהן היה יוסף שנפל בשיירת יחיעם. לא הייתה לו משפחה לבשר את הבשורה המרה.

שריד אחרון ניצול שואה.

לפי ההנחה הנכונה, היה ממייסדי שמרת.

קישור  

מנחת סנט ג'ין – בשומרת

שדה התעופה היה קיים כבר במלחמת העולם הראשונה. גרמנים תפעלו אותו.

במלחמת העולם השנייה היו כאן 4 טייסות בריטיות וגם טייסים צרפתים של צרפת החופשית. מטוסים שהמריאו מכאן השתתפו בקרבות באירופה, עד איטליה. כנראה היה כאן גם מחנה שבויים. בין היתר נמצא גם אבזם צבאי גרמני בו רואים תרנגול אוחז צלב קרס בטפריו – זהו סמל הארמיה השמינית מסיציליה.

בשנים 1951-1949 היה כאן קורס טיס ראשון של חיל האוויר, עוד לפני סירקין. חיל האוויר החל את דרכו בצ'כיה ובארה"ב. שם היו קורסים מוקדמים לזה שהיה כאן, שמוספרו בדיעבד כמינוס 1 ומינוס 2.

 קישור

סנאטור בני סנדרס היה יהודי חבר הקונגרס מטעם המפלגה הדמוקרטית בארה"ב והחבר ששירת בקונגרס לאורך התקופה הארוכה ביותר בהיסטורית ארה"ב. פעמיים השתתף במירוץ לנשיאות ארה"ב.

בשנת 1962 סנדרס היה בין המתנדבים בקיבוץ שער העמקים. בכל בוקר השכים בשעה 04:10 ו קטף תפוחים במטעי הקיבוץ. לא שיש הזוכרים אותו, פרט לאחד.

המעניין הוא ומבלי להכנס למערבולת של פוליטיקה, על אף היותו מתנדב בקיבוץ, לא פעם תקף את ישראל והביך את הקהילה היהודית בארה"ב.

קישור לפוסט

  ממליצים מאד להצטרף לקבוצה מרתקת זו בפייסבוק  ( קישור )

1
· · · · ·

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *