עמוד טריאנוס כמקור מידע חשוב על הרומאים

6493

 

coulum in romeהתבליטים בעמוס טריאנוס ברומא משמשים משמשים מקור מידע חשוב על הלבוש של הרומאים והברברים, ועל כלי המלחמה, כלי הביצורים ושיטות בניית הביצורים בתקופה הרומית.

עמוד טריאנוס , המתאר את סיפור שני מסעות המלחמה של הקיסר טריאנוס כנגד הדאקים (101–106 לסה"נ) ושהתנשא בעיבורו של הפורום של טריאנוס ברומא, היה נשוא מחקרם של מאמרים וספרים רבים החל מן המחצית השנייה של המאה ה-י"ט. אחד מחלוצי מחקר העמוד היה החוקר הגרמני קונרד ציכוריוס (Conard Cichorius). עבודתו המדוקדקת שילבה לראשונה בחינה של העתקי הגבס של תבליטי העמוד על רקע סיורים בשטח אשר הניבו פרסום של שני אטלסים ומחקר נלווה שבהם נקבעה חלוקת הסצנות המקובלת עד היום.

עמוד טריאנוס באיטלקית  (Colonna di Traiano) הוא אנדרטה שהוקמה ברומא על ידי אפולודורוס מדמשק במצוות הסנאט הרומאי. האנדרטה ממוקמת בפורום טריאנוס על גבעת הקווירינאל צפונית לפורום הרומאי. האנדרטה הוקמה בשנת 113 ותבליטה מתאר את ניצחונו של הקיסר טריאנוס בכיבוש דאקיה. את המחקר המקיף הראשון של תבליטי עמוד טריאנוס ערך ההיסטוריון והפילולוג הגרמני קונרד ציכוריוס, שספרו משמש גם כיום בסיס למחקרים מודרניים.

סביב העמוד חקוק תבליט המתאר את שני ניצחונותיו הצבאיים של טריאנוס. חלקו התחתון של העמוד מתאר את המסע הצבאי הראשון שהתרחש בשנים 101 – 102, וחלקו העליון של העמוד מתאר את המסע הצבאי השני שהתרחש בשנים 105 – 106.

בין שני המקטעים של התבליטים חקוקה דמותה של ניקה, אלת הניצחון, הכותבת על מגן ומשני צדדיה גביעי ניצחון.

הסצנות בתבליט מתארות את הצבא הרומי מתארגן לקראת הקרב ונלחם בצבא הדאקי. כמו כן מתוארות סצנות של בניית ביצורים, וסצנה בה החיילים מקשיבים לנאום הקיסר.

בתבליט מתוארות כ-2,500 דמויות, הכוללות חיילים, מלחים, מדינאים, כוהני דת, ובכך התבליט משמש מקור מידע חשוב על הלבוש של הרומאים והברברים, ועל כלי המלחמה, כלי הביצורים ושיטות בניית הביצורים בתקופה הרומית.

trajan column rome  1trajan column 2

trajan 4

מקורות המידע

מאחורי הקלעים של עמוד טריאנוס – Israel Antiquities Authority

עמוד טריאנוס – ויקיפדיה

trajan column 5

 

1
· · ·

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *