ספרים חדשים בהיסטוריה , 2016 ( חלק ג' )

3167

 

היסטוריה של המלחמה המודרנית

מאת: צ'רלס טאונסנד (עורך)

הוצאת רסלינג , 2016

המלחמה המודרנית היא תוצר של שלוש תמורות: אדמיניסטרטיבית, טכנית ואידיאולוגית. לא ניתן לחשוב על תמורות אלה באופן חד-משמעי כ"קדמה", אף על פי שנדמה ששלושתן בלתי הפיכות. השלוש גם לא התפתחו באותו הקצב. טכנולוגיה צבאית, למשל, יצרה את הסמלים הבולטים והמחרידים ביותר של המלחמה המודרנית: המקלע, הטיל, הפצצה האטומית.

history-of-modren-war-book-cover

מטרת ספר זה למקם את התפתחות המלחמה בתקופה המודרנית בתוך מסגרת תרבותית רחבה. אף על פי ששורשי ההתפתחות הזאת נטועים בהיסטוריה הצבאית, הספר איננו עוסק רק בהיסטוריה של המלחמה. עימותים אלימים התרחשו משחר האנושות, אך למלחמה המודרנית ייחוד משלה. ייחוד זה נובע משינוי תקופתי במבנה של מדינות אירופה, אשר התרחש בין המאה ה-16 למאה ה-18 וחולל שינוי בכוח הצבאי של אותן מדינות. ל"מהפכה צבאית" זו היו שתי השלכות גלובליות עיקריות: ראשית, היא הביאה אל סופה את הפגיעוּת של אירופה לפלישה ולכיבוש מן המזרח – את השחרור הזה סימלה מפלת הכובשים העות'מניים בווינה בשנת 1683; שנית, המהפכה הייתה יריית הפתיחה של מערב אירופה במסעה אל עבר ביסוס שליטה גלובלית. חוסר האיזון בין הכוח הצבאי במדינות מודרניות ובמדינות מסורתיות הלך וגדל, עד שבמאה ה-19 רק מדינות מסורתיות אחדות יכלו להחזיק מעמד אל מול השליטה האירופית. תהליכים מורכבים של מודרניזציה כלכלית, חברתית ופוליטית הניע את תופעת "האומה במדים", ובסופו של דבר, במאה ה-20, את תופעת "המלחמה הטוטלית".

עורך הספר, צ'רלס טאונסנד, הוא פרופסור בכיר להיסטוריה בינלאומית באוניברסיטת קיל. בין ספריו הרבים נמנים "אלימות פוליטית באירלנד: ממשל והתנגדות משנת 1848"; "מלחמות האזרחים של בריטניה: התקוממות נגד במאה ה-20"; "טרור. מבוא קצר מאוד".

רסלינג – קטלוג הוצאה – היסטוריה של המלחמה המודרנית

תוכן העניינים של הספר ( באדיבות ספריית האוניברסיטה הפתוחה)

ana-bikonet-cover-book2

אנחנו מידוובנה – הפשע וההשתקה

מאת: אנה ביקונט

בעריכת: עילי הלפרן

הוצאת כרמל , ירושלים , 2016

אנה ביקונט, סופרת ועיתונאית פולניה, מחברת הספר לוקחת את הקורא למסע מרתק ומצמרר בעקבות המעשה הנורא של שרפת בני הקהילה היהודית בידי שכניהם הפולנים בפולניה הנמצאת תחת השלטון הנאצי. אנה ביקונט מחפשת את השרידים שנותרו וכמו כן את תושבי העיירה ותרה אחריהם בפולין וכן ביבשות ובארצות שונות על פני תבל. המחברת התמודדה עם דעות קדומות וזכרון, למצער, סלקטיבי ובעיקר עם דעת־קהל עוינת. ספר זה, באמצעות תאור המקרה בנורא שקרה ב־10.7.1941, מעלה את אֵימי השואה וכן שאלות על אודות כבוד לאומי, זיכרון לאומי, זיקה בין הפרט והקהילה, יכולת הפרט לעמוד מול ערכיו ועברו.

ספר זה ראה אור בשפת המקור, פולנית, בשנת 2004. ב־2011 המחברת זכתה בפרס הספר האירופי, לאחר שתרגום הספר הופיע בצרפתית.
ב־2015 הופיע התרגום לאנגלית והספר זכה בפרס הספר היהודי הטוב בארה"ב.

כמו כן, הספר הזה כלול בין רשימת מאה הספרים המוערכים ל־2015 שערך כתב העת  The New York Times Book Review.

מקור המידע

המסע אל האביב הערבי

שורשיה הרעיוניים של הטלטלה המזרח תיכונית בהגותם של ליברלים ערבים

מאת: דוד גוברין

הוצאת מאגנס , 2016

david-goverin-book-cover-small

פני שהדמוקרטיה תוכל לעמוד ברשות עצמה, המדינות הערביות המוסלמיות צריכות להיחשף לתחרות של רעיונות'. (מנג'י, הצרה עם האסלאם, עמ' 181)

הספר המסע אל האביב הערבי בוחן את הרקע לצמיחתה של קבוצת 'הליברלים הערבים החדשים', מאז ראשית שנות התשעים של המאה הקודמת, באמצעות ספרות מחקרית ענפה ומגוון מקורות ראשוניים ובכללם המדיה האלקטרונית. הקבוצה כוללת, בין השאר, מנהלים של מכוני מחקר, עורכי כתבי עת, סופרים, פובליציסטים, אנשי אקדמיה ופעילי ציבור הרואים עצמם כממשיכי דרכם של הליברלים הערבים משלהי המאה התשע עשרה וראשית המאה העשרים. הם פועלים לשינוי המערכות הפוליטיות בארצותיהם ולאימוץ דפוסים תרבותיים חדשים. הליברלים החדשים מציגים השקפה רציונלית, המבוססת על חזון של מדינה אזרחית, חילונית ודמוקרטית, בניגוד לחזון המדינה הלאומית-ערבית או האסלאמית.

דרישתם של חוגים ערבים רחבים לשינוי רדיקלי מצאה ביטוי קונקרטי ואלים בטלטלה הפוקדת את המזרח התיכון משלהי 2010, המכונה 'האביב הערבי'. לא ניתן להבין את הרקע ואת העוצמה של התביעות לסילוק השליטים המכהנים ולשידוד מערכות מקיף ללא תרומת הליברלים הערבים החדשים לשיח הציבורי בארצותיהם.

מקור המידע

ראה גם : לליברלים הערבים לא היה סיכוי // צבי מזאל – מידה

בחזרה לעתיד

המזרח התיכון בצל ה'אביב הערבי'

מאת: עוזי רבי

uzi-rabi-cover-book

בעקבות אירועי ״האביב הערבי" נקלע המזרח התיכון לסחרור מתמשך. מחאת הציבור המתגודד בכיכרות, הדחתם של רודני הברזל ומלחמות אזרחים מדממות הולידו שינויים דרמטיים במרחב המזרח-תיכוני. שבירת סמכותה של המדינה והערעור על עצם קיומה קיבלו משנה תוקף לנוכח החיוניות המתחדשת של זהויות אתניות, דתיות, שבטיות ואקולוגיות ששכנו בגופה של המדינה אך לא התערו או הוטמעו בה. גבולות מדיניים-לאומיים היטשטשו ואת מקומם תפסו גבולות עדתיים. קריסתן של מערכות שלטון ומבנים כלכליים עוררה את תאבונם של מיליציות שבטיות מזוינות, וארגוני אסלאם רדיקלי שנגסו נתחי טריטוריה באזורי הפקר החישו את המפולת. על רקע כל אלה צמחה "המדינה האסלאמית" שהעלתה את רף העוינות והמתח בין הסונה לשיעה לשיא חסר תקדים והכשירה את הקרקע למזרח תיכון אחר. הטלטלה הפוקדת את העולם הערבי עדיין בעיצומה ודומה שהתרחשויות אלה רחוקות מסיום.

ובכן, האם אכן מתחולל לנגד עינינו שבר היסטורי המבטל חלק מהתובנות שהיו נחלתו של סדר היום המחקרי? בעשורי הפתיחה של המאה ה-21 ניצבה ישראל בפני אתגרים מגוונים השונים בתכלית מאלה ששיחרו לפתחה לעת הקמתה. גם אם יקשה לספק תחזית מסודרת ושיטתית לנתיבות המזרח התיכון בשנים הבאות, השלכותיו המתמשכות של "האביב הערבי" מבהירות שהבנות ודפוסי פעולה שהיו בבחינת "נכסי צאן ברזל" במאה ה-20 אינם תקפים עוד בהבנת התשבץ המזרח-תיכוני. ספרו החדש של עוזי רבי מציע אפוא "ארגז כלים" חדש ולקסיקון סוציו-דמוגרפי אחר התורם לעיון מחודש במפת המזרח התיכון על היבטיה הטריטוריאליים, דמוגרפיים, תרבותיים, חברתיים ופוליטיים.

פרופ' עוזי רבי הוא ראש מרכז משה דיין לחקר המזרח התיכון ואפריקה; לשעבר ראש החוג להיסטוריה של המזרח התיכון ואפריקה; חוקר בכיר במרכז ללימודים איראניים באוניברסיטת תל אביב.

רסלינג – קטלוג הוצאה – בחזרה לעתיד

סין וישראל, מאיבה לקרבה

בעריכת: יונתן גולדשטייןיצחק שיחור

הוצאת מאגנס , 2016

china-and-israel-cover-book-1

בינואר 1950, ישראל הייתה המדינה הראשונה במזרח התיכון והשביעית בעולם הלא-קומוניסטי, שהכירה ברפובליקה העממית של סין. ישראל לא קידמה הקמת יחסים דיפלומטיים בעיקר בגלל לחץ אמריקני וחששות מהקומוניזם הסיני, ואילו סין נמנעה מקידומם כי העדיפה קשרים עם העולם הערבי והמוסלמי. רק אחרי 42 שנה, בינואר 1992, כוננו יחסים דיפלומטיים בין שתי המדינות. חרף הריחוק הגאוגרפי, התרבותי והפוליטי בין ישראל וסין, כיום הקשרים בין השתיים פורחים בעיקר בתחום הכלכלי, אך לא רק בו.

הקובץ סין וישראל מאיבה לקִִִרבה כולל מאמרים שעוסקים בזיקה בין שתי המדינות לפני כינון היחסים הדיפלומטיים ואחריהם. בין השאר נדונים בהם הרקע ההיסטורי והיהודי, ההיבטים הדיפלומטיים, האסייניים והמזרח תיכוניים, תפקיד המפלגה הקומוניסטית, תהליך הקמת היחסים, הממדים הבינלאומיים, הצבאיים והכלכליים של היחסים, וכן התפתחות הקשרים בין ישראל, הונג קונג וטייוואן. המחברים משקפים שילוב של העולם המחקרי-אקדמי ושל העולם המעשי-דיפלומטי.

הספר עוסק ביחסי ישראל-סין ובמהפך שחל בהם מניתוק ואיבה לידידות וקִרבה. המאמרים מבוססים על מסמכים ומקורות ראשוניים ועל ניסיון אישי. נוסף למראי המקומות בכל מאמר, נכללת בספר רשימת קריאה ובה פרסומים שאינם מופיעים בו. הספר, שגרסה קודמת שלו פורסמה באנגלית בסוף שנות התשעים, כולל מקורות ומאמרים נוספים ומעודכנים המתייחסים ליחסים בין שתי המדינות עד היום. הוא מיועד לסטודנטים ולקהל קוראים רחב, מקצועי ולא מקצועי כאחד.

את המהדורה הראשונה באנגלית ערך פרופ' יונתן גולדשטיין מאוניברסיטת ג'ורגיה המערבית בארצות הברית.

מקור המידע

הסנה בוער ואוכל

המסע הציוני של בנימין זאב הרצל

מאת מרדכי (מוטי) פרידמן

הוצאת הספריה הציונית , ההסתדרות הציונית 2015
הספר מנסה לפצח את סוד קסמו, מביא עדויות על יופיו המדהים, אישיותו הכריזמטית ותרומתם למסעו הציוני.  מניין שאב ההצל את כוחו ליצור יש מאין  כיצד שינה עיתונאי בן 35 את פני ההיסטוריה ומדוע עלה בסערה השמימה והוא בן 44 בלבדהרצל – האיש, האגדה, הפך והיה לרחוב, לשטר ולמשחק "הרצל אמר".  רבים מדי הם אלה שחידת חייו ומותו זרה להם, מעטים מדי הם אלה שהחוויה הציונית שברא בוערת בהם.  הספר אינו מביא לפני הקורא את קורות חייו של הרצל, אלא מתאר איך נבראה אגדת הרצל.

ד"ר מרדכי (מוטי) פרידמן הוא המנהל האקדמי של הארכיון הציוני המרכזי.  בעבר ניהל את המרכז החינוכי בהר הרצל ואת מוזיאון הרצל.

friedmam-moti-cover-book-1

מקור המידע

ראה גם :

סקירת ביקורת של הספר ע"י ד"ר מרדכי נאור

"מה עוד אפשר לכתוב ולחדש על הרצל? ב–112 השנים שחלפו מאז מותו ב–1904 נכתבו עליו בוודאי מאות ספרים ומחקרים ואלפי מאמרים. מבין הסופרים והחוקרים שכתבו עליו ביוגרפיות מקיפות ייזכרו לטובה עמוס אילון, שלמה אבינרי, אלכס ביין, בן־ציון דינור, יוסף פטאי ואנדרה שוראקי, אם להביא רק רשימה מקוצרת. עתה מציע ד"ר מרדכי (מוטי) פרידמן גרסה משלו, שבמרכזה ניסיון לפצח את סוד קסמו של הרצל ואת הסיבות לצמיחתה של האגדה. פעילותו הציונית של הרצל נמשכה תשע שנים בלבד ובהן דחס אין קץ רעיונות, מפגשים ברמה בינלאומית והעיקר — את הפיכתה של הציונות מזרם שולי בעם היהודי לתנועת השחרור הלאומית.

האתגר לצרף ספר נוסף למניפה הרחבה של ספרי הרצל אינו דבר מובן מאליו, ופרידמן, במחקרו המדויק והמרתק, עומד בו בכבוד. פרידמן צועד עם הרצל צעד אחר צעד בחייו ובדרכו הציונית. אין ספק שהוא היה מנהיג כריזמטי, וככל שההגדרה הזאת חמקמקה, אפשר להבחין בהערצה גוברת והולכת אליו כבר בראשית דרכו הציונית. מאות, ולאחר מכן אלפי יהודים, המתינו לו בכל מקום, קיבלוהו בתשואות ונשאוהו על כפיים. מסעותיו בעולם ופגישותיו עם מנהיגים כדוגמת הסולטן העותמאני, קיסר גרמניה והאפיפיור האדירו עוד יותר את דמותו. הוא היה ל"מלך היהודים".

"הסנה בוער ואוכּל": הצלחותיו וכישלונותיו של הרצל – עיון – הארץ

לשם שמים

חסידים, מתנגדים, משכילים ומה שביניהם

מאת: עמנואל אטקס

הוצאת מאגנס , ירושלים , 2016

atkes-emanuel-cover-book

ספר זה הוא קובץ מחקרים שעניינם ההיסטוריה של שלוש התנועות העיקריות שפעלו בקרב יהודי מזרח אירופה למן אמצע המאה השמונה-עשרה ועד לשלהי המאה התשע-עשרה.

הנושאים הנידונים בפרקים העוסקים בחסידים הם ה"חצר" החסידית שהייתה מרכז המרה אל החסידות, יחסי הגומלין בין מוסד ה"צדיק" ובין "תורת הצדיק", שאלת מקומו של הרעיון המשיחי בראשית החסידות והמניעים לעליית החסידים לארץ ישראל. בפרקים על המתנגדים מובאים דיון משווה בין הגאון מווילנה ובין רבי חיים מוולוז'ין ורבי ישראל סלנטר, בחינת יחסי הגומלין בין ראש הישיבה הליטאית ובין תלמידיו ועיון בתפקיד שספרות השבחים החרדית-ליטאית ממלאת בעיצוב דמותם המיתולוגית של "הגדולים". בפרקים העוסקים במשכילים נידונות שאלת מבשרי ההשכלה, הפרוגרמה החינוכית של ההשכלה, כמו שהוצגה בספר "תעודה בישראל", ופרשת "ההשכלה מטעם" שהייתה נקודת מפנה ביחסים בין המשכילים ובין נאמני המסורת.

מקור המידע

her-jew-cover-book-1

היהודיה שלהם: מותר ואסור בעדויות על השואה

לילך ניישטט בורנשטיין.

קרלה רווה, ניצולת שואה, חיה בין שני עולמות: בגרמניה היא אשת עדות המתגוררת כמה חודשים בשנה בבית ילדותה שהפך למוזיאון, בישראל היא ממשיכה לשמור על שתיקה. הספר חושף את סיפורה ומתוכו עולים מבט ביקורתי על ההתניות בתפיסת מותר ואסור בעדויות על השואה והצעה חדשנית ללימוד זכר השואה בישראל. הוצאת מכון מופ"ת והאוניברסיטה העברית, 254 עמ', 79 שקלים.

מקור המידע :

מס"ע – היהודיה שלהם: מותר ואסור בעדויות על השואה

דפוסי ההתנגדות של המיעוט הערבי־פלסטיני בישראל: בחינה היסטורית ומבט לעתיד

 דורון מצא.

המחבר מצביע בספרו על התהליך שבו המדיניות הממסדית הישראלית בנושא האזרחים הערבים־פלסטינים והמציאות של קונפליקט ישראלי־פלסטיני חיזקו את עניינו של המיעוט בפיתוח אסטרטגיות התנגדות. הוצאת המכון למחקרי ביטחון לאומי, 93  עמ', 2016 .

מקור המידע

דפוסי ההתנגדות של המיעוט הערבי־פלסטיני בישראל — בחינה …

250px-detainees_in_gilgil

הבריחה מגילגיל: מחנה העצורים בגלות אפריקה

אריה מהולל.

הוצאת ספר, 217 עמ

לפני כ–70 שנה הגלו שלטונות המנדט הבריטי את המחבר וחבריו למחתרות אל מחנות מעצר באפריקה: באריתריאה, בסודן ובקניה. בספר זה הוא חוזר אל הימים ההם ומתאר את היומיום של העצורים, את נסיונות הבריחה מהמעצר ואת הניסיון התשיעי, שהיה המוצלח מכולם.

מקור המידע  

ברלין 1961 : קנדי, חרושצ'וב והמקום המסוכן ביותר בתבל ,

פרידריך קמפ

עם עובד,   2016

תרגום מאנגלית: כרמית גיא

berlin-1961-large

יותר מחמישים שנה לאחר המשבר, ועם התמורות הכבירות בגאוגרפיה הפוליטית של העולם, אנו נוטים לשכוח כי בברלין ב־1961, באחד משיאיה של המלחמה הקרה, ניצב העולם כולו לפני סכנת השמדה נוראה.
טנקים סובייטיים ואמריקניים ניצבו במרחק מטרים אחדים אלה מאלה והפגינו את נחישות שולחיהם לא לסגת במאבק על השליטה. די היה בטעות קטנה אחת, בקריסה זמנית של עצבי חייל אחד, והלהבה הייתה מכלה הכול.

נשיא ארצות הברית הצעיר, מוכה מן המשבר בקובה, וראש ממשלה סובייטי לחוץ ונרדף, מבית ומחוץ, התייצבו זה מול זה כמו החיילים שלהם, שהם שלחו לחזית ומנעו ברגע האחרון מלחמת עולם שלישית, שבמוקדה העיר המחולקת מאז מלחמת העולם השנייה.

כתיבתו של פרדריך קמפ סוחפת ומרתקת, ולצד הרקע המדיני והפוליטי של העימות, הוא משלב קטעי זיכרונות ותגובות של אזרחים  מן השורה שהתבוננו במתרחש לנגד עיניהם והתקשו להבין את שורשי המחלוקת המסוכנת.

מחקר קפדני ומסועף ומצבור של מסמכים ועדויות שרבים מהם לא נחשפו עד כה משמשים את המחבר בספרו המרתק והמסעיר. כמו שכתב ד"ר הנרי קיסינג'ר, לפרשה המגוללת בספר יש לקחים והשלכות גם לזמננו.

פרדריך קמפ היה במשך יותר מ־25 שנים כתב, עורך ובעל טור בוול סטריט ג'ורנל. כיום הוא מנכ"ל מכון המחקר היוקרתי המועצה האטלנטית (Atlantic Council). ספריו נחשבים עד היום מקורות רבי־חשיבות בתולדות המלחמה הקרה.

עם עובד – ברלין 1961 / פרדריך קמפ

ברלין 1961 – סקירות ספרים

  ראה גם : חרושצ'וב: קומוניסט שאצה לו הדרך

טעימה מהספר 'ברלין 1961' מאת פרידריך קמפ.

בשיא המלחמה הקרה נשיא ארצות הברית הצעיר, מוכה מן המשבר בקובה, וראש ממשלה סובייטי לחוץ ונרדף, מבית ומבחוץ, התייצבו זה מול זה ומנעו ברגע האחרון מלחמת עולם שלישית, שבמוקדה ברלין, המחולקת מאז מלחמת העולם השנייה. חדש ב"ספרייה לעם" – עם עובד

 לקריאת הפרק

בין רבין לערפאת: יומן מדיני, 1993-1994

ירושלים : המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, 2016.

rabin-and-arafat-cover-book

הספר הנו מסמך היסטורי מרתק, השופך אור חדש על יצחק רבין, האיש והמדינאי – אופיו, גדולתו וחולשותיו. הספר מתמקד באחת התקופות המכריעות בתולדות הסכסוך הערבי-ישראלי. הוא חושף את התייחסותו, התלבטויותיו והתנהלותו של יצחק רבין לא רק מול תהליך אוסלו ויישומו, אלא הוא חושף גם את המאמץ שהשקיע ראש ממשלת ישראל להגיע לשלום עם ירדן והיסוסיו מול הלחץ האמריקני להליכה לשלום עם סוריה.

בלווי אנקדוטות משעשעות מתוארים בספר גם יחסו של רבין לשמעון פרס, היריבות, התככים ומאבקי הכוח בין לשכת ראש הממשלה למשרד החוץ. כמו כן מתואר בו יחסו המתנכר של רבין לפוליטיקה וחשדנותו כלפי התקשורת.

מחבר הספר, ד"ר ז'ק נריה, היה יועצו המדיני של ראש הממשלה יצחק רבין. קודם לכן הוא שירת כקצין בכיר בחיל המודיעין והיה נספח צה”ל בצרפת, בבלגיה ובלוקסמבורג. כיום הוא חוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה.

 לתוכן העניינים

arnon-sofer-cover-book

בין יהוד לאיבוד הגליל: המקרה של נצרת עילית בשנים 2016-1956

ניקולא יוזגוף-אורבך, ארנון סופר
מו"ל/יםאוניברסיטת חיפה – קתדרת חייקין לגאואסטרטגיה, 2016

סיפורה של נצרת עילית מרגע קבלת ההחלטה על הקמתה, בחירת מיקומה, חבלי לידתה והתפתחותה בשנים 1956-2016, הוא סיפור הגליל כולו … הכולל פרק תאורטי ובו בין היתר דיון בנושא ערים מעורבות והמשגה מחודשת של ערים מתערבבות … הספר מגולל  את  סיפורה של נצרת עילית דרך פריזמות גאוגרפיות, היסטוריות ודמוגרפיות, בדגש על מרקם היחסים בין יהודים לערבים בעיר והשתנותו, בעיקר בשנים האחרונות,

קישור ישיר לספר

יאסר ערפאת 

רטוריקה של מנהיג בודד

מאת: רונית מרזן

arafat-ronit-cover

האם יאסר ערפאת חתם על הסכמי אוסלו אך התכוון להפר אותם? האם הרטוריקה הדתית שלו נועדה להסית את בני עמו למאבק מזוין תמידי מול ישראל? רונית מרזן משיבה על שאלות אלה ומציעה הסבר אחר מזה הרווח בקרב החוקרים, לאחר שערכה ניתוח רעיוני ולשוני של עשרות נאומים וראיונות של ערפאת, והתחקתה אחר יחסי הגומלין שהתקיימו בין "הטקסט" של ערפאת ובין "הקונטקסט" הפוליטי, החברתי, התרבותי והדתי שבמסגרתו פעל. מרזן מציגה את השינוי שהתחולל אצל ערפאת באופן השימוש שעשה בסמלים הדתיים – משימוש מסית למאבק מזוין, לשימוש מסיט אל הדרך המדינית. עיון שיטתי בקוד הדתי ברטוריקה הפוליטית של ערפאת מגלה היבטים מקוריים ומפתיעים במסרים שהוא בקש להעביר לבני עמו.

רונית מרזן – ד"ר להיסטוריה של המזרח התיכון – מלמדת בביה"ס למדע המדינה באוניברסיטת חיפה; עמיתת  מחקר בקתדרה לגאואסטרטגיה באוניברסיטת חיפה ובפורום לחשיבה אזורית; שירתה שנים רבות בקהיליית המודיעין והביטחון בישראל.

רסלינג – קטלוג הוצאה – יאסר ערפאת

ראה גם :

יאסר ערפאת: רטוריקה של מנהיג בודד: המלכודת של יאסר ערפאת

דגלים שחורים :העלייה של דאעש

ג’ובי ווריק ; מאנגלית: שמעון בוזגלו.

‫ ‫ מו"ל: ‫ ידיעות אחרונות ; ספרי חמד, 2016.

black-flags

כיצד הצליחה קבוצה זעירה ושולית של אסלאמיסטים קיצונים והזויים לצמוח לארגון טרור מפלצתי שמאיים על העולם כולו? בדרמטיות מצמררת מתאר ג'ובי ווריק, זוכה פרס פוליצר לשנת 2016 על ספר זה, את עלייתו של ארגון המדינה האסלאמית – דאעש, בעזרתם הלא-מודעת של שני נשיאים אמריקאים.

החל באבו מוּסעבּ אַ-זַרְקָאווי, בריון ירדני שאפתן שנהפך לארכי-טרוריסט כמעט במקרה בסוף שנות התשעים, עבור בכריתות הראשים ובפיגועי ההתאבדות הרצחניים ועד להנפת דגלי דאעש בשטחים עצומים של סוריה ועיראק, מבהיר המחבר, צעד אחר צעד, כיצד הגענו למצב שבו פיגועים בסדרי גודל שלא ייאמנו מתרחשים מדי יום בכל רחבי תבל.

באמצעות שילוב מרתק בין פרטי הפרטים המבצעיים לזווית הראייה של דיפלומטים ואנשי ביון, קציני צבא בכירים וראשי מדינות – שרבים מהם חזו את הזוועה שעומדת להתרחש וניסו נואשות למנוע את היווצרות דאעש – דגלים שחורים מספק תיעוד מבריק וחד-משמעי אשר חושף במלוא היקפו את האיום המסוכן והקיצוני ביותר על שלומו של העולם.

לקטלוג של ידיעות ספרים

ראה גם :

סקירת הספר  בעיתון " הארץ" : "דגלים שחורים": כשדאעש היה סוחר סמים

"שני שלישים מהספר המרתק והסוחף, זוכה פרס הפוליצר לשנת 2015, מוקדשים למעלליו של מי שהחל כעבריין קטן ואלים בעיר זרקא שבירדן ונהרג אחרי שהצית כמעט במו ידיו (לפחות לפי התזה של ווריק) את מלחמת האזרחים העיראקית. אחמד פדיל א־נזאל אל־חלאילה נולד ב–1966 לאב עובד עירייה ואם דתייה אדוקה. לעולם הפשע הוא נכנס כבר בגיל 12 כשדקר ילד בעת קטטה, ומשם המשיך לסרסרות, סחר בסמים ותקיפות שונות. בסוף שנות העשרה לחייו כבר צבר לעצמו מוניטין של בריון קשוח.

אמו, שהיה מסור לה בכל לבו, ניסתה להרחיק אותו מהפשע ורשמה אותו לשיעורי דת במסגד. הניסיון הצליח, וזרקאווי הצעיר צלל אל תוך האיסלאם, ומשם המשיך במסלול הרגיל של הג'יהאדיסטים בני דורו: התנדב להילחם בסובייטים באפגניסטאן; שב לארצו והצטרף לתא ג'יהאד מקומי; נכלא לאחר פעולת טרור כושלת (עם נקודה ישראלית: זרקאווי וחבריו תיכננו לתקוף עמדת גבול ישראלית בנקמה על הטבח שביצע ברוך גולדשטיין במערת המכפלה) והשתחרר לאחר כמה שנים עם קשרים וניסיון שיאפשרו לו לבסס את מעמדו בעולם הטרור הבינלאומי."

בספרו המרתק והסוחף, ג'ובי ווריק טוען שכדי להבין את המדינה האיסלאמית צריך לחזור אחורה יותר מעשור, אל מעללי "האב המייסד" של הארגון

מקור וקרדיט : מתוך סקירת הספר על ידי אסף רונאל בעיתון "הארץ"

יהודי סוריה : היסטוריה, תרבות וזהות

עורך: ירון הראל.

הוצאת  אוניברסיטת בר אילן , 2015

syria-jews-cover

הארץ ויהודיה: מעמדה ההלכתי של סוריה בימינו: בין שיקולים טקסטואליים לשיקולים פוליטיים / נריה גוטל — יהודי סוריה תחת שושלת אסד – סיום שהוא התחלה / אייל זיסר — תולדות היהודים בכתיבה האקדמית הסורית / רחל נוי — היסטוריה: הדימוי החזותי של אברהם בבית הכנסת בדורה-אירופוס כטקסט היסטורי המשקף חברה שומרת מצוות / רבקה פוטשבוצקי — עדה מיוחסה ברורה: המוסתערבים בדמשק במאה השש־עשרה / דותן ארד — שבתאים ושבתאות בקהילת חלב – מקורות וגילויים חדשים / לאה בורנשטיין־מקובצקי — התמודדות הקהילות היהודיות בדמשק וחלב עם אסונות טבע במאות הי"ז והי"ח / ירון איילון — ספרות ותרבות: קהילת דמשק והשתקפותה ביצירות יהודה בורלא / אביבה ארגוב — בין ספרות למציאות – השתקפות דמותה של האישה החלבית ברומן "מישל עזרא ספרא ובניו" של אמנון שמוש / צביה מאיר — המטבח היהודי הסורי כביטוי לרב־גוניות תרבותית / שושי בנית — מוסיקה: השפעת המסורת המוסיקלית של יהודי חלב על סגנון התפילה הקרוי "ספרד־ירושלים" / אסיקה מרקס — אינטראקציה חברתית ומוסיקלית בשירת הפיוטים לפי המסורת החלבית־ירושלמית: ביטויה בהופעותיהם ביפן של חמישה פייטנים מבית הכנסת "עדס" / קומיקו יאיאמה — אישים והגות: חידת ר’ שמואל מסנות ויצירתו .

מקור המידע

דף ספר – יהודי סוריה – עריכה ירון הראל – הוצאת אוניברסיטת בר-אילן

"גבולות ההרתעה – פעולות התגמול ומדיניות ההרתעה בעשור השני לקיומה של מדינת ישראל"

מאת אביחי כהן ,  הוצאת רסלינג 2016

avihai-cohen-book-book_932_big

בליל ה-14 במאי 1967 החלה מצרים במפתיע להעביר כוחות צבא גדולים לקדמת סיני, עובדה שהעמידה את ישראל בפני איום ביטחוני חמור ביותר. ההנהגה הביטחונית בראשות לוי אשכול ויצחק רבין הבינה שהאסטרטגיה של שימור ההרתעה באמצעות מדיניות תגמול אקטיבית לא עמדה במבחן. ב-23 במאי 1967 נטל הרמטכ"ל רבין על עצמו אחריות אישית לאירועים ואמר לסגנו עזר ויצמן: "אני סיבכתי את מדינת ישראל בגלל טעויות שעשיתי לפני המלחמה". על אילו טעויות דיבר רבין? האם רבין לא החמיר עם עצמו יתר על המידה? מה היה חלקו של ראש הממשלה ושר הביטחון במצב החדש שנוצר? האם ההנהגה בישראל הייתה "שבויה" בנורמות ודרכי פעולה שעוצבו עוד בתקופת בן גוריון?

ספרו של אביחי כהן, גבולות ההרתעה, מבקש לתת מענה על שאלות אלה ורבות אחרות. כהן, אשר מציג בפני הקוראים מחקר חדשני ומרתק על אודות מדיניות הביטחון והתגמול הישראלית בעשור השני לקיומה, מסתמך בעיקר על מקורות ראשוניים וסוקר באופן קולח ומרתק את הנושא. מחקרו של כהן עוקב באופן שיטתי אחר פעולות התגמול העיקריות באותה תקופה, הן מההיבט המבצעי והן מההיבט המדיני, כל זאת תוך כדי התייחסות ליחסים המורכבים בין הדרג המדיני והצבאי באותה תקופה. ניתוחן של סוגיות אלה, אשר נבחנות בדגש על הקשר בינן לבין ההתפתחויות שהובילו למלחמת 1967, שופכות אור על שאלת המחקר המרכזית המוצגת בספר: הקשר בין מדיניות הביטחון השוטף באותה תקופה, תהליך ההסלמה והאירועים שהובילו בסופו של דבר למלחמת 1967.

ד"ר אביחי כהן הוא מורה ומחנך המרצה, בין השאר, במכללת אחווה ובמוסדות חינוך  נוספים. ספר ביכורים זה מבוסס על עבודת הדוקטורט שלו שנכתבה באוניברסיטת בן גוריון שבנגב.

500 עמודים ,רסלינג – קטלוג הוצאה – גבולות ההרתעה

new-books-fotolia

  סקירות קודמות אודות ספרים חדשים בהיסטוריה :

ספרים חדשים בהיסטוריה 2016  , חלק ב'

ספרים חדשים בהיסטוריה 2016 , חלק ג' 

ספרים חדשים בהיסטוריה , 2015 

1

· · · · ·

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *