מנהרות הויטקונג וצפון קוריאה

11368

גרסה מס' 6 , 8 בדצמבר 2023

 הויטקונג  במלחמת ויטנאם הצליחו לחפור ערים שלמות תחת האדמה דרכן העבירו באין רואים נשק ציוד מלחמתי ומזון.

במהלך מלחמת וייטנאם חפרו הוייטקונג מערכת מנהרות תחת הפרבר קוצ'י של הו צ'י מין סיטי. המנהרות שימשו את הווייטקונג במהלך המלחמה נגד האמריקאים. הוויטקונג הקימו במנהרות חדרי פיקוד ושליטה, והשתמשו בהן כאמצעי תקשורת. מבחינת לחימה הוויטקונג השתמשו במנהרות כדי להפתיע את האמריקאים במארבים ואז חזרו למנהרות והשתמשו בהן כמסתור.

האמריקאים ניסו מספר טכנולוגיות בפעילותם נגד המנהרות, ובינהם חיישנים על-גבי בעלי חיים, שימוש בלהביורים בשילוב חומרי נפץ, והקמת יחידת "עכברי המנהרות" שאנשיה פעלו בתוך המנהרות.

הפתרון שנחשב אפקטיבי בסופו של דבר היה שימוש  בB52 להפצצה כבדה של השטח שבו המנהרות.

ארבע מפלסים מתחת לקרקע

 נהרות קו-צ'י (CU-CHI), הן סבך תעלות לחימה שחפרו חיילי הוייטקונג כבסיס לפעולות נגד סייגון, אז בירת הדרום. המנהרות בנויות בארבע מפלסים מתחת לקרקע והן צרות ומפותלות.

tunnel 2

מנהרות קו צ'י (Chu Chi), בהם הסתתרו לוחמי הוייטקונג כאמצעי הישרדות מול הפצצות חיל-האוויר האמריקאי. המחילות משתרעות על שטח של למעלה ממאתיים קמ"ר והיוו למעשה עיר תת קרקעית ענקית ונסתרת לחלוטין מפני השטח, שכללה בתי חולים, בתי חרושת לנשק ועוד… 

למערכות המנהרות (היכן שמפלס מי התהום אפשר) היו מספר מפלסים, כאשר כל מפלס מופרד בפתח אטום למים שבידד את שאר המערכת מעשן, הצפה וכו'. למעשה, לא ניתן היה למצוא את הפתחים הללו; אדם שעומד מול צוהר כזה יכול בקלות להאמין שהמנהרה מסתיימת במבוי סתום, אם כי למעשה היא עלולה להוביל למערכת ענקית עם מעברים רבים. מעברים אלה יכולים בתורם להוביל למחסני תחמושת תת-קרקעיים, מטבחים, מקלטים לתקיפות אוויריות, בתי חולים, חדרי אחסון, בתי מלאכה, בתי שימוש ואפילו תיאטראות שהעלו הצגות פוליטיות.

הוייטקונג עשו את המוות לאמריקאים, כשהגיחו מתוך מערכות של מנהרות ובונקרים תת-קרקעיים. הם פעלו גם באזורים שהאמריקאים היו משוכנעים כי הם נמצאים בשליטתם המלאה.

 בידוד המנהרות: האמריקנים ניסו להרוג את היושבים במנהרות באמצעות גז ועשן, אבל הוויטנאמים הקדימו תרופה למכה ויצרו אגמים תת–קרקעיים שבודדו את הבונקרים ועצרו מהגז או העשן לעבור. 

"מנהרות קוצ`י נחפרו ברוב חלקיהן ע"י הויטקונג המפורסם שהיה למעשה צבא גרילה שהורכב מאנשי מדינת דרום ויטנם שרצו בכיבוש הדרום על ידי הצפון. החלק הראשון של המנהרות נחפר ב-1940-1948 על ידי ויטנאמים שמרדו בשלטון הצרפתי וכלל מנהרות באורך של 48 ק"מ. רשת המנהרות העצומה הורחבה ב-1961 עד 1975 ע"י הויטקונג ב-200 ק"מ נוספים.

הויטקונג נלחמו באמריקאים עד תבוסת האמריקאים ב-1975 ובחלק מן הזמן חיו במנהרות הללו מתחת לאדמה 20 אלף נשים וגברים.

מנהרות קוצ`י נמצאות מרחק 60 ק"מ מסייגון כשעה וחצי נסיעה (מהירות נסיעה ממוצעת לאוטובוס בויטנאם 50 קמ"ש).

"המנהרות בנויות ב-3 מפלסים- 3 מטר מתחת לאדמה, 6 מטר ו-8-10 מטר. ב-3 מטר אנשים חיו: היה מטבח, חדר שינה, חדר מלחמה, חדר נשק וחדר אוכל. בכל מבנה שכזה חיו 5-6 לוחמים וביניהם לפחות אישה אחת שמעבר להיותה לוחמת הייתה אחראית (איך לא?!) על הבישול. "

חיילי גדוד " עכברי המנהרות" האמריקאי בפעולה בויטנאם בשנת 1967 .
 
חיילי "עכברי המנהרות " היו מצויידים באקדחים ופנסים בלבד והסכנה הגדולה ביותר היו המלכודות במנהרות שהויט-קונג הניחו .
במהלך מלחמת וייטנאם חפרו הוייטקונג מערכת מנהרות תחת הפרבר קוצ'י של הו צ'י מין סיטי. המנהרות שימשו את הווייטקונג במהלך המלחמה נגד האמריקאים. הוויטקונג הקימו במנהרות חדרי פיקוד ושליטה, והשתמשו בהן כאמצעי תקשורת. מבחינת לחימה הוויטקונג השתמשו במנהרות כדי להפתיע את האמריקאים במארבים ואז חזרו למנהרות והשתמשו בהן כמסתור.
האמריקאים ניסו מספר טכנולוגיות בפעילותם נגד המנהרות, וביניהם חיישנים על-גבי בעלי חיים, שימוש בלהביורים בשילוב חומרי נפץ, והקמת יחידת "עכברי המנהרות" שאנשיה פעלו בתוך המנהרות.
 
הפתרון שנחשב אפקטיבי בסופו של דבר היה שימוש ב-B52 להפצצה כבדה של השטח שבו היו המנהרות..
 
מחילות קו-צ'י לא נחפרו כולן בימי מלחמת ויאטנם. תחילתן במלחמת הקומוניסטים כנגד הצרפתים. בנוסף: מלחמת מנהרות התנהלה בכל רחבי ויאטנם ולא רק בקו-צ'י. ואגב: מחילות קו-צ'י, אורכן הכללי אינו ידוע והוא מוערך בכ400 קילומטרים. המחילות גם נבנו בקומות והעומק המירבי הגיע ל30 מטרים כך שבהפצצות האמריקאיות, רק חלק קטן מהן נפגע והושמד.
פורסם במקור בדף רגעים היסטוריים
No photo description available.
 
 

History_Cu_Chi_Tunnels_Deconstructed_SF_still_624x352

"התחנה הראשונה הייתה כניסה מוסווית למנהרות. הפתח הצר נראה כאילו אין שום סיכוי שאדם יכול להיכנס דרכו אבל מסתבר שניתן גם ניתן. קאן היה הראשון שנכנס ולאחר שהוא יצא הוא איפשר לאנשים אחרים להתנסות בחוויה. עופרי נכנסה ובקושי יצאה כי היציאה מצריכה קצת יותר גובה אבל בסופו של דבר היא הצליחה, תום ניסה אחריה אבל הוא נמוך מכדי לרדת לבדו, זיו נכנס וליאור ירד אליו ולאחר מכן הם הצליחו לצאת וזה לא היה קל".

"תחנתנו השנייה הייתה מלכודת הבמבוק שציפתה לחיילים האמריקאים המסכנים שהעזו לחדור לשטח המנהרות. מדובר במלכודת שאם איתרע מזלך ודרכת עליה נפלת לבור מלא מוטות במבוק חדים ביותר שמשפדים את קורבנם ובנוסף היו מורחים עליהם ארס של נחשי קוברה כך שבתוך שעה אם כך ואם כך הקורבן היה מת – הזדעזענו והמשכנו. לאחר מכן הגענו לפתח הכניסה למנהרות שנחפרו בתקופת הצרפתים. הכניסה נראה כמו כניסה למחילה של בעלי חיים ואפילו מעיין שניסה להיכנס התייאש מהר, העניין נראה בלתי אפשרי אבל בויאטנם כנראה הכול אפשרי".

 מקור וקרדיט : הבלוג של משפחת פלג

 ראה גם :

מנהרת הברחה – ויקיפדיה

הגנרל שהביס שתי אימפריות

Củ Chi tunnels – Wikipedia, the free encyclopedia

Cu Chi Tunnels – Vietnam War – HISTORY.com

ראה גם :

המנהרות של צפון קוריאה

למנהרות ככלי נשק יש היסטוריה עשירה שקודמת לחמאס, לחיזבאללה ולמורדים בסוריה. אנשיו של בר כוכבא, למשל, עשו שימוש נרחב במערות שנחצבו בסלע כדי להכין את המרד נגד האימפריה הרומית. המחילות הצרות ששימשו את אנשיו של בר כוכבא למסתור מפני הרומאים נחצבו בסלע במהירות מרשימה, מתחת לאפם של הרומאים. כיום מערות בר כוכבא הן מוקד משיכה לסיורי תיירות.

בשנות ה–50 של המאה הקודמת בנו חיילי קוריאה הצפונית מערכת של מנהרות ארוכות לאורך הגבול עם קוריאה הדרומית, שדרכן תיכננו לשלוח חטיבות שלמות לפלישה קרקעית. מאז שנות ה–70 גילו הדרום־קוריאנים כמה מנהרות התקפיות, שהיו מצוידות להפליא: מחוזקות בבטון, עם אספקת חשמל ותאורה, חללי שינה ומחסני נשק. הן נחצבו בגרנית ונצבעו בשחור כדי לשוות להן מראה של מכרות פחם למקרה שיתגלו.

אף שמנהרות חדשות לא התגלו בגבול שבין שתי הקוריאות מאז 1990, מנהרות הפלישה הצפון־קוריאניות נהפכו לפולקלור בקוריאה הדרומית ולתחביב של מאות חובבים המקדישים חלק ניכר מזמנם לחיפוש אחר מנהרות נוספות. גם צבא קוריאה הדרומית וגם צבא ארה״ב הביעו בשנים האחרונות חששות שקוריאה הצפונית חפרה אלפי מנהרות תת־קרקעיות נוספות. (באפריל 2013 טען שליט קוריאה הצפונית, קים ג׳ונג און, כי הוא יכול לשלוח 30 אלף חיילים לשכנה מדרום דרך מנהרות תקיפה שחפר לאורך הגבול, אך עד כה לא נמצאו מנהרות כאלה( .

מקור וקרדיט : עיתון דה-מרקר

tunnel4-1  north korea עוד על המנהרות של צפון קוריאה

בשנת 74 התגלתה מנהרה באורך של 1000 מטרים ובעומק של עד 45 מטרים מתחת לפני הקרקע דרכה ניתן היה להעביר רגימנט (גדוד) בתוך שעה. היא הייתה בנויה בטון ובמימדים של 0.9 X1.2 מטרים. בשנת 1978 התגלתה מנהרה שדרכה כבר ניתן היה להעביר אלפי חיילים בתוך שעה. מנהרה חצובה בסלע בעומק של עד 73 מטרים.
בשנת 1990 התגלתה מנהרה בעומק של עד 145 מטרים במימדים של 2X2 מטרים ובאורך של 1052 מטרים שדרכה ניתן להעביר כוחות מאסיביים ביותר של אלפי חיילים בתוך שעה.
מנהרות אלה נכרו לצורך הפתעה אסטרטגית – החדרת פתע מהירה של אלפי לוחמים אל תוך דרום קוריאה לצורך השתלטות על מטרות אזרחיות וצבאיות..
מכאן ניתן להבין שמטרת עשרות המנהרות מעזה לישראל לא הייתה למטרת פיגועים בודדים אלא להתקפה בו זמנית דרך מספר מנהרות על מספר יישובים, בסיסים וצירים כדי לכבוש לחטוף ולהרוג. מבצע צבאי לכל דבר שמטרתו להפתיע את ישראל בהיקף שישראל לא הכירה כמותו, מאז מלחמת יום הכיפורים.

 עוד על המנהרות של צפון קוריאה

מקור וקרדיט: אילן תלמוד ( באמצעות יפתח מעוז)

3

תגובות

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *