מחנה ההשמדה הראשון

987

בכפר פולני קטן בפאתי לודז' פיתחו מפקדי האס אס את שיטת ההשמדה בגז ואת שריפת גופות הנרצחים לאחר מכן, בניסיון להסתיר את רצח העם היהודי ● במחנה חלמנו ערכו קצינים נאצים ניסויים מאולתרים כדי לשכלל את שיטות הרצח, והוא אחד המחנות היחידים שנותרו ממנו ראיות פיזיות להשמדה


מאת מאט ליבוביץ'


החודש לפני 80 שנה הקימו הנאצים בכפר פולני קטן לגדות נהר הויסלה, את מחנה ההשמדה חלמנו, המחנה הראשון שהתנהל בו רצח המונים קבוע, מה שסימן שלב חדש בתוכנית ההשמדה הכוללת של גרמניה הנאצית.
כוחות האס אס הגרמנים בחלמנו המציאו שיטות חדשות לרצח המוני, שיושמו בהמשך במחנות השמדה נוספים, ביניהם אושוויץ־בירקנאו. הכוח שניהל את המחנה נקרא "כוח המשימה המיוחד קולמהוף" (Sonderkommando Kulmhof). מחנה ההשמדה חלמנו היה גם האתר הראשון שבו נשרפו גופות הנרצחים.
היחידה המנהלית הגרמנית של מחוז ורטגאו – הרייכסגאו – שהקיף את מחנה חלמנו והעיר התעשייתית לודז' – הפעילה נוהל של הטעיה, כפי שהיה מקובל בכל מחנות ההשמדה, כדי למנוע בהלה. במסגרת הנוהל פורסמו הודעות סותרות על מטרת המחנה והקורבנות חויבו לשלוח גלויות ליעדים מזויפים.

"האס אס הסתיר את היעד שאליו נשלחו היהודים", אומר ההיסטוריון ניקולס טרי, מרצה בכיר להיסטוריה באוניברסיטת אקסטר שבאנגליה. "מעשי ההונאה והחשאיות מאפשרים לנו להבין מה הייתה המשמעות של זה עבור הרוצחים, הצופים והקורבנות".

לסקירה המלאה בעברית

בצילום למעלה :

A model of Magirus-Deutz gas van used for murder at Chełmno; the exhaust fumes were diverted into the sealed rear compartment where the victims were locked in. This particular van had not been modified yet

0
· ·

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *