לקט צילומים היסטוריים עם הקשרים היסטוריים , מס' 26

3388

ancient-egypt-temple-hator

המקדש לאלה המצרית חתחור , מצרים

The western staircase leading to the roof of the Temple of the Goddess Hathor, Egypt.

בצילום :  גרם המדרגות המערבי המוליך לגג של המקדש לאלה המצרית חתחור , מצרים .  נבנה לפני  כ-3000 שנה  במצרים העתיקה .

לאלה חתחור היה תפקיד חשוב ביותר במצרים העתיקה, ובין היתר הייתה זו אלה המגינה על המצרים בעת שהותם מחוץ למצרים. אלה זו הייתה גם פטרונית המנגנים והרקדנים.

רקע היסטורי

מקדש דנדרה (בערבית: معبد دندرة المركب) הוא מקדש מצרי עתיק שהוקדש לאלה חתחור השוכן על הגדה המערבית של הנילוס כ-4 ק"מ מהנהר, כ-2.5 ק"מ דרומית-מערבית לעיר דנדרה (בעבר נקראה טנטירה) שבמצרים העליונה, וכ-60 ק"מ צפונית ללוקסור. המקדש הוא אחד מהמקדשים העתיקים השמורים ביותר במצרים. המקדש שכן באזור הנום השישי במצרים העתיקה. האתר מוכר כאתר מורשת עולמית.

 להמשך הסקירה …

4 צילומים נוספים של מקדש דנדרה במצרים :

hathor-add-4

hathor-62-jpg-3

dendera-13

hathor-62

 

ראה גם: חתחור – ויקיפדיה

ממנהיגי המרד ההונגרי בבודפשט 1956

wooden-leg-budapest

בצילום : יאנוש מאזס , אחד ממנהיגי  ההתקוממות נגד הסובייטים בבודפשט בשנת 1956 . ידוע גם בכינוי  "Janko of the wooden leg”, היה אחד ממנהיגי התנועה הלאומנית ההונגרית במלחמת העולם השנייה . בניגוד לנרטיב ההיסטורי שההתקוממות הייתה ליברלית שנישאה על ידי סטודנטים  הונגרים בלבד יש עדויות כי הלאומנים ההונגריים ( אשר בגלגול הקודם שלהם שיתפו פעולה עם הנאצים) היו מעורבים גם באופן פעיל במרידה. למעשה , פעלו במרידה 2 כוחות : הסטודנטים ההונגרים והלאומנים ההונגרים.

כאן בצילום נראה יאנוש מאזס נושא שני כלי נשק : PPSh-41, and M-44 Mosin Nagant.

מקורות המידע :

The 1956 Hungarian Revolution – National Security Archive

John P.C. Matthews. Explosion: The Hungarian Uprising of 1956,   Hippocrene Books, 2007.

המרד ההונגרי היה מרידה עממית נגד השפעתה של ברית המועצות ושליטתה בהונגריה, שאירעה בחודשים אוקטובר ונובמבר בשנת 1956. המרד דוכא באופן ברוטאלי על ידי כוחות הצבא האדום. כ- 2,500 הונגרים וכ-700 חיילים סובייטים נהרגו, אלפים נוספים נפצעו, וכ-250,000 הונגרים עזבו את המדינה כפליטים. המרד היווה קו פרשת מים ביחסם של קומוניסטים במערב אל המשטר הסובייטי, וכן נקודת מפנה ביחסיה של ברית המועצות עם מדינות החסות שלה בגוש המזרחי.

צילום נוסף : טנק סובייטי שנפגע על ידי המורדים בבודפשט , אוקטובר 1956 .

hungary-soviet-tank-1956

מחאת הנשים האיראניות נגד המהפכה האסלאמית , 1979

women_protesting_hijab_iran-1

נשים איראניות בהפגנת מחאה נגד הצו האסלאמי המחייב אותו ללבוש חיג'אב . השנה היא 1979 והמחאה של הנשים נגד הצווים באה לידי ביטוי בעיקר בעיר טהרן . החל ממאי 1979 דיכאו משמרות המהפכה באיראן את מחאת הנשים .

רקע היסטורי

בשנתיים הראשונות למהפכה באיראן התפתחה ממשלה עם שני מרכזי כוח. מהדי בזרגאן נעשה לראש ממשלה, ותנועת החרות פעלה ליצור ממשלה ליברלית חילונית. אנשי הדת, בראשות ח'ומייני יצרו מרכז כוח אחר, מפלגת הרפובליקה האסלאמית. שתי הקבוצות ניסו לשתף פעולה, אך המתח גבר ביניהם. היו אלה אנשי הדת שהצליחו להביא לסדר במדינה, כשהתאים המהפכניים נעשו למועצות מקומיות. קבוצות אלה, שהחל ממאי 1979 נודעו כמשמרות המהפכה, שלטו למעשה ברמה המקומית בכל איראן. הם גם הצליחו להשתלט על בתי הדין ששפטו את אנשיו של השאה ואת הצבא שלו.

למרות דמוקרטיה מסוימת במבנה הפוליטי שלאחר המהפכה, הפגיעה בזכויות אדם תחת המשטר התיאוקרטי  באיראן הגיעה לרמת ברוטליות גבוהה מזו של המשטר הקודם. עינויים, מעצר מתנגדים ורצח של מבקרים חשובים הוא דבר שבשיגרה (מספר האסירים הפוליטיים שנרצחו בשנות ה-80 מוערך ב-15,000 עד 20,000).

האפליה של נשים נעשתה שכיחה מאז המהפכה, וכך גם האפליה של מיעוטים דתיים, במיוחד בני הדת הבהאית, שהוכרזו ככופרים. יותר מ-200 בהאים הוצאו להורג או נרצחו, מאות אחרים נעצרו, ורבבות איבדו את עבודתם, עסקיהם או את האפשרות לחינוך גבוה. כל המבנים האדמיניסטרטיביים הבהאיים נאסרו בידי הממשלה, ומקומות קדושים ובתי קברות נהרסו או הושחתו.

ראה גם : Iranian women rebel against the 1979 hijab law – The

iranian-women-protesting-2-1979

ראה גם : צילומים של נשים איראניות לפני המהפיכה האסלאמית

Iran in the 1970s before the Islamic Revolution

iranian-women-1972-before-revoultion

2
· · · · ·

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *