לקט צילומים היסטוריים מס' 38 , עם הקשרים היסטוריים

2709

  כאשר הלח"י חטף אלוף בצה"ל

מיולי 1947 ובמהלך מלחמת העצמאות היה האלוף  יוסף אבידר ראש אגף אפסנאות (אג"א). בתפקידו זה היה אחראי לריכוז נשק מחזיתות אחרות לצורך מבצע נחשון.

ב-10 במאי 1948 נחטף יחד עם מנחם ברבש ושני אנשי הגנה נוספים, על ידי אנשי לח"י. החטיפה בוצעה על ידי אנשי הלח"י שבקשו לשחרר את ראשי הלח"י בחיפה שנעצרו שלושה ימים קודם לכן על ידי ההגנה שבקשה למנוע פעילות של הלח"י נגד הבריטים. אבידר וחבריו הוחזקו במלונת שומרים בכרם ליד זכרון יעקב ואבידר קשר קשרים עם שומריו במטרה לתכנן בריחה.

לאחר מספר ימים הושג הסכם בתיווך לוי אשכול לשחרור הדדי של חטופי ההגנה והלח"י עם התחייבות של הלח"י שלא לפעול נגד הבריטים ואבידר שוחרר. לאחר השחרור התבטא האלוף אבידר על אנשי הלח"י שיש להם "שנאה זואולוגית לבריטים", אמירה שצוטטה רבות במהלך השנים..

למידע נוסף על האלוף יוסף אבידר ז"ל

מלחמת האזרחים האמריקאית : הצו לגירוש היהודים ממדינת טנסי

צו מספר 11 (באנגלית: General Order No. 11), או הצו לגירוש היהודים ממחוז טנסי, שהוצא על ידי הגנרל יוליסס סימפסון גרנט ב-17 בדצמבר 1862, הורה לגרש את כל היהודים ממחוז צבאי שכלל חלקים מטנסי, מיסיסיפי וקנטאקי, בזמן מלחמת האזרחים האמריקנית מצד כוחות האיחוד. לבסוף הצו לא יצא לפועל לאחר שבוטל רטרואקטיבית על ידי אברהם לינקולן, נשיא ארצות הברית.

הצו מדגים פן שלילי בהיסטוריה של יהודי ארצות הברית. דווקא במדינה שהבטיחה בחוקתה חירות ושוויון לכל ללא קשר לדת או למוצא האתני, ושהושתתה על ערכים אלה, גורשו היהודים מאחד ממחוזותיה.

למידע נוסף : הצו לגירוש היהודים ממחוז טנסי 

סקירה היסטורית בעברית על גנרל יוליסס גרנט

סנדלי הזהב של נשות פרעה תחותמס השלישי

סנדלי הזהב של נשות פרעה Thutmose III , מצרים העתיקה 1479-1425 לפני הספירה . שלושת הנשים הזרות של פרעה Thutmose III היו מאזורי יוון וכנען .  זוגות הסנדלים מזהב טהור נמצאו בחפירות בקברי המלכים בוואדי גבנאת אל-קורד במצרים.

אחת מהנשים הייתה אשתו לשעבר של אחד ממלכי כנען ( עליה נאלץ לוותר כפי שתקראו בהמשך) .

תחותמס השלישי 1450-1490 לפנה"ס, בן השושלת ה־18, אחד ממלכי מצרים העתיקה הבולטים. בימיו גבולות הממלכה השתרעו מסודאן עד לנהר הפרת, והוא הקים מקדשים רבים.

פרעה תחומס השלישי ידוע בהיסטוריה ככובש מגידו . בתגובה למרד מלכי כנען, הצעיד תחותמס את צבאו לעבר מגידו (1457-1458 לפנה"ס). בדרך עצר בעזה ששמרה על נאמנותה. הקרב במגידו היה לקרב המתואר הראשון בהיסטוריה. תיאורו חרוט על אחד המקדשים בכרנך שבמצרים.

פרעה תחותמס , שעמד בראש צבאו ולחומיו, עבר דרך ואדי ערה והפתיע את הצבא הכנעני שאכן חיכה בפתח ואדי מילק (בסביבות יקנעם עילית של ימינו). תחותמס הציב את צבאו בין הצבא הכנעני לעיר מגידו.

צבא תחותמס הביס כליל את צבא מגידו של מלכי כנען .  בתום מצור בן שבעה חודשים נפלה מגידו וברית המלכים הכנענים איתה.

סקירה בעברית על פרעה תחומס השלישי

הרץ של מפקד הדיווזיה הפולני מודיע לתושבי העיירה ההולנדית על שחרורם הקרוב מעול הגרמנים

בצילום למעלה  : הולנד , 1944  רוכב אופנוע מהדיויזיה הפולנית הראשונה מודיע לתושבי העיירה ההולנדית ברדא השמחים כי קרוב יום שחרורם מעול הצבא הגרמני . רוכב האופנוע (הרץ של מפקד הדיווזיה הפולני ) הצליח להסתנן לעיירה ההולנדית ברדא לאחר שהגרמנים ליד העיירה קיבלו החלטה אסטרטגית לסגת מהאזור בעקבות קרבות קשים שניהלה הדיווזייה הפולנית המשוריינת הראשונה מול הגרמנים בהולנד .

רקע היסטורי

הכוחות הפולנים במערב (או כוחות פולין החופשית) של הדיוויזיה הפולנית הראשונה היו יחידות שהורכבו מחיילים של הצבא הפולני, שברחו לאחר כיבוש פולין בראשית מלחמת העולם השנייה למדינות המערב, ובהן בריטניה וצרפת. שם הם המשיכו להילחם בנאצים בכלי נשק חדשים שסופקו להם על ידי בריטניה וארצות הברית.

בשנת 1941 הגיעה ממשלת פולין הגולה (בבריטניה) להסכם עם סטלין שישחרר אסירים פולנים שנאסרו במהלך הכיבוש הסובייטי של מזרח פולין. כך נוצר גוף של כ-75,000 חילים (בלי קשר לכוחות פולין במזרח), שהועברו לכוחות המערב דרך אירן. אלה הגדילו את הקורפוס הראשון ואף יצרו את הקורפוס השני הפולני, שהורכב מדיוויזיית הרגלים החמישית והשלישית והבריגדה המשוריינית השנייה.

כוחות הרגלים של פולין החופשייה השתתפו במערכה על צרפת, במערכה בצפון אפריקה בחזית מצרים-לוב ואחר כך גם בתוניסיה. בקרבות בנורמנדי וב"כיס פאלייז" (כיתור הארמייה השביעית של גרמניה) השתתפה הדיוויזיה המשוריינת הראשונה של פולין. בריגדת הצנחנים הפולנית השתתפה במבצע מרקט גארדן בהולנד בספטמבר 1944.

הדיוויזיה המשוריינת הראשונה של פולין הייתה הכוח הפעיל ביותר בכוחות פולין החופשייה כחלק מהארמייה הקנדית הראשונה (הפולנים לא הרכיבו ארמיות) הם פעלו ככוח מרכזי בהגנה על גבעה 262 בתקופת "כיס פאלייז" והגנה עליה מפני התקפת ארמיית הפנצרים החמישית שהיגיע לחלץ את הארמייה השביעית מכיתור מלא, הם ניצחו והארמייה השביעית כותרה בימים הבאים לכך, זהו הניצחון היחיד לכוחות פולין החופשייה שנוצח לחלוטין על ידי חיילים פולנים בלבד ללא שאר בנות הברית, לאחר מכן כוחות פולין החופשייה יהוו כוח פחות פעיל עד למבצע מרקט גארדן שבו השתתפה בריגדת הצנחנים הפולנית.

בין הלוחמים של הדיווזיה הפולנית הראשונה היה קפטן הנריק צבי (היינץ) פינסטר, יהודי שהגיע לתפקיד מפקד הגדוד השני של הדיווזיה הראשונה .

לאחר פרוץ המלחמה ברח מגטו קרקוב לעיר לבוב במזרח ,נשבה ע"י הרוסים ונשלח למחנה עבודה בסיביר . בסוף 1941 הועבר ע"י לצבא הבריטי ע"י הרוסים דרך איראן . היה בין מקימי הדיווזיה המשוריינת הפולנית הראשונה. עלה לארץ ב1951 . מאוחר יותר ייעץ כאזרח לאלוף חיים לסקוב ז"ל באסטרטגיות של לוחמת שיריון והקמת יחידות משוריינות .

בצילום למטה : צוות משוריין של הדיווזיה הפולנית הראשונה בהולנד

 1941 Battle of Britain Hurricanes

מטוסי ההוריקן בקרב על בריטניה

הוקר הוריקן (באנגלית: Hawker Hurricane) היה מטוס קרב חד-מושבי בריטי שתוכנן ונבנה בעיקר על ידי חברת הוקר איירקראפט בע"מ (Hawker Aircraft Ltd) עבור חיל האוויר המלכותי. על אף שחסה בצילו של הספיטפייר, התפרסם ההוריקן בזמן הקרב על בריטניה כאשר נזקפו לזכותו 60% מהפלות מטוסי האויב, והוא שירת בכל התכנון המקורי של שנות ה-30 עבר במרוצת הזמן מספר פיתוחים והתאמות, וכתוצאה מכך תפקד ההוריקן בגרסאותיו השונות כמיירט, כמטוס קרב-הפצצה וכמטוס תקיפה לסיוע אווירי קרוב.

יותר מ-14,000 הוריקנים נבנו עד סוף 1944 (כולל 1,200 שהוסבו לסי הוריקן ו-1,400 שנבנו בקנדה). ההוריקן שירת בחיל האוויר  הבריטי המלכותי עד ינואר 1947.

הוקר הוריקן – ויקיפדיה

 

9
· · ·

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *