לקט צילומים היסטוריים מס' 32 עם תחקירים היסטוריים

2586

בלקט הנוכחי : 

הקרב על גבעה 823 במלחמת ויטנאם

עיירות הכורים, אנגליה , ויילס , שנות החמישים

טקס האשכבה של נשיא צרפת פרנסואה מיטראן , 1996: האמת על חייו הפרטיים נגלית

רגע של הפסקה : הרתכית במפעל המטוסים באנגליה , 1943

מצרים העתיקה , 2500 לפני הספירה, דנדורה , מצרים העליונה

המקדשים המגליתיים במלטה

ביצורי התחמושת של הצבא הבריטי באזור עוטף עזה , מלחמת העולם השנייה

הקרב על גבעה 823 במלחמת ויטנאם

173 Airborne Brigade in a firefight on Hill 823 during the Vietnam War.

גדוד חי"ר מוטס אמריקאי של חטיבה 173 המוטסת נשלח בהליקפטורים להשתלט  מהירות על גבעה 823 בויטנאם . לגבעה זו היתה חשיבות אסטרטגית צבאית רבה בבלימת ההתקדמות של כוחות צפון ויטנאם בנובמבר 1967 .  בקרב קשה על הגבעה מול אוגדה שלמה של צבא צפון ויטנאם הצליחו חיילי הגדוד האמריקאי להיאחז במקום , להשמיד את כוחות צבא צפון ויטנאם ולמנוע השתלטות של צבא ויטנאם על האזורים של מרכז ויטנאם .

אחרי הניצחון של הגדוד האמריקאי הם נטשו את גבעה 823.

הגנרל ווסטמורלנד,  מפקד הכוחות האמריקאים בויטנאם , הוא המפקד אשר פיתח את הטקטיקה "אתר והשמד (Search & destroy).  המהות הטקטית הייתה סיורים אוויריים של חטיבות באזורים נרחבים בג'ונגל הדרום וייטנאמי, במטרה לאתר מטרות של הצבא הצפון וייטנאמי והווייטקונג. כשאותרה יחידה מקומית, הנחיתו המסוקים כוחות רגליים והחלה חתירה למגע עם הווייטנאמים במטרה להשמיד אותם.

ההיגיון האסטרטגי שמאחורי הטקטיקה הזו, היה להתיש את הווייטנאמים. הנחת היסוד הייתה שהרג נרחב בקרב האוכלוסייה, יביא לכניעתה. תוצאות המלחמה הוכיחו שהן הנחת היסוד, והן הטקטיקה שהיא הולידה, היו טעות: האמריקאים אכן גרמו להרג נרחב, של כמה מיליוני ווייטנאמים. בכל זאת, לא הייתה כניעה.

בנוסף, טקטיקה זו עוררה מספר בעיות פנימיות בתוך הצבא האמריקאי: אחד המאפיינים של הטקטיקה היה נסיגה מיידית משטח שנכבש. מאפיין זה, גרם לעיתים לכיבוש חוזר ונשנה של שטח. כך לדוגמה, באתר שכונה המבורגר היל, נערכו קרבות מרים כעשר פעמים, באף אחד מהם לא נשאר הצבא האמריקאי במקום לאחר הניצחון הטקטי.

היקף הכוחות של צפון ויטנאם והויט-קונג  במלחמת ויטנאם : מעל 4 מיליון חיילים .

אבידות צפון ויטנאם : מעל מיליון וחצי חיילים של צפון ויטנאם נהרגו במלחמת ויטנאם בין השנים 1959-1974 . זהו האחוז הגבוה ביותר של אבידות במלחמות המאה ה20 , הרבה יותר גבוה מזה של הרוסים במלחמת העולם השנייה ( 20% ).

היקף הכוחות האמריקאים שנלחמו בויטנאם היה 600,000 איש

אבידות האמריקאים במלחמת ויטנאם : מספר החללים האמריקאים בויטנאם היה 60,000 חיילים.   זהו גם אחוז גבוה יחסית של אבידות במלחמות המאה ה20.

עיירות הכורים, אנגליה , ויילס , שנות החמישים

 

  צילום של : Robert Frank, Wales, 1952

רקע היסטורי

בריטניה הייתה המדינה הראשונה בעולם שהשתמשה בפחם בקנה מידה גדול למטרות תעשייתיות ועד סוף המאה ה – 19 הייתה המדינה המובילה בעולם בכרייתו. איכותו הייתה טובה ועתודות הפחם היו גדולות.

בריטניה התברכה במכרות עשירים של פחם וברזל – חומרי גלם שחשיבותם הייתה רבה בראשית התפתחותו של ענף התעשייה. על כן התפתחה תעשייה ענפה בערים הסמוכות למכרות אלה.

מצב עניינים זה נתן כוח חסר תקדים בידי אותם כורי פחם בריטיים: לראשונה בהיסטוריה, יכלו בני המעמדות הפועלים לשתק את הכלכלה, התעבורה והתקשורת הגלובאלית, והם אכן עשו זאת שוב ושוב בסדרה של שביתות שנועדו לשפר את תנאי העסקתם ואת תנאי הבטיחות במכרות בהם עבדו.

סקירה מעניינת  מאד בנושא שכדאי לקרוא :מסע בזמן : עיירות הפחם 1860-1991 | רגעים היסטוריים

 

טקס האשכבה של נשיא צרפת פרנסואה מיטראן , 1996: האמת על חייו הפרטיים נגלית 

 

אשתו דניאלה מיטראן ניצבת משמאל והפילגש Anne Pingeot שנייה מימין בצילום

רקע

פרנסואה מיטראן היה משך 14 שנה נשיאה של צרפת. בין מאי 1981 לבין מאי 1995, הוא הפגין גינוני מלכות בארמונו בפריז, המשיך מסורת צרפתית מרתקת של שילוב בין פוליטיקה ואינטלקטואליות, תרם רבות לעיצוב דמותה של אירופה המאוחדת, ושיקר לכל העולם ואשתו. אם כי בעניין אשתו, לא ברור הדבר, ייתכן שהיא ידעה.

הוא טווה רשת של שקרים בנושאים שונים, הוא כמעט הצליח לפורר את האמונה כי אי אפשר לשקר לכולם כל הזמן. הוא שיקר בכל הקשור לחייו הפרטיים, הוא ניהל חיי משפחה כפולים, הרחק מעיני הציבור, כאשר אוצר המדינה מממן את הוצאות המגורים והאבטחה של הפילגש שלו ובתם המשותפת – דירת 250 מ"ר ברובע ה-7 של פריז ושמונה שומרי ראש 24 שעות ביממה, במשך 13 שנה.

Anne Pingeot , ילידת 1943,  הייתה מומחית לאמנות ועבדה במוזיאון הלובר . היחסים בינה לבין מיטראו נמשכו 30 שנה .

The funeral of former French president François Mitterrand being attended by his wife Danielle Mitterrand (far left), his mistress Anne Pingeot (second on the right), and his daughter Mazarine Pingeot (whom he had with his mistress, center) in 1996.

  צילום נוסף של Anne Pingeo  והבת המשותפת שלה עם מיטראן בטקס האזכרה לנשיא מיטראן

ראו גם :  הנשיא הצרפתי פרנסואה מיטראן , ישראל והיהודים

מיטראן הוקיר את התנ"ך ונחשב לידיד היהודים. למרות חילוקי דעות קשים בין צרפת לישראל, בעקבות מבצע אופרה שפגע בכור הגרעיני של עיראק שהיה תוצר של שיתוף פעולה עיראקי-צרפתי ועל רקע מלחמת לבנון הראשונה, בה נלחמה ישראל על אדמות לבנון שהייתה בת חסות של צרפת, נגד אש"ף שהיה בעל קשרים עם צרפת, לא נוצר קרע בין צרפת לישראל. ב-3 במרץ 1982 מיטראן היה לנשיא הצרפתי הראשון שביקר במדינת ישראל והוא התחייב כי צרפת לא תכיר באש"ף כל עוד הארגון לא יכיר במדינת ישראל ולא יזנח את דרך הטרור.

בתחילת שנות ה-90 של המאה ה-20 נחשפו פרטים אודות עברו של מיטראן אשר יצרו פער בינו לבין הקהילה היהודית בצרפת. נודע כי מיטראן שמר על קשרי ידידות עם רנה בוסקה, משתף פעולה בכיר בממשלת וישי, ובאופן גורף סירב להעמיד לדין משתפי פעולה צרפתים בגין פשעים נגד האנושות. מיטראן סירב להכיר באחריותה של צרפת, תחת ממשל וישי, בעזרה לנאצים בביצוע פשעים נגד האנושות במלחמת העולם השנייה. הגילויים הללו מחקו את דימויו של מיטראן כאוהד יהודים, גם בקרב יהודי צרפת וגם בקרב היהודים במדינת ישראל.

 

 רגע של הפסקה : הרתכית במפעל המטוסים באנגליה , 1943

 

מלחמת העולם השניה מוציאה את הנשים מהבית ואל שוק העבודה. כ-7 מיליון נשים מצטרפות למעגל העבודה. רבות מהן באנגליה , ארה"ב וברית המועצות.

האנגלים הכשירו בקורס מזורז של חודשיים-שלושה מאות נשים לתפקידי ריתוך במפעלי המטוסים ברחבי הממלכה המאוחדת . קרוב ל6,00 נשים בריטיות עבדו אז בתפקידי ריתוך במפעלי תעשייה שונים.

הרבה בזכות שילוב הנשים בעבודות מתכת הצליחו הבריטים  להעלות את תפוקת התעשייה האווירית הבריטית מ180 מטוסי קרב בחודש בשנת 1940 ל496 מטוסים בחודש בשנת 1944 .

מצרים העתיקה , 2500 לפני הספירה, דנדורה , מצרים העליונה

 

גרם המדרגות המערבי המוליך לתקרת מקדש האלה חתחור.

The western staircase leading to the roof of the Temple of the Goddess Hathor, Egypt.

חתחור היא אלת היופי, האהבה, המוזיקה והמלחמה במיתולוגיה המצרית.

חתחור מתוארת לעתים בדמותה של אישה יפה שעל ראשה קרני פרה, ולעתים כפרה מעוטרת בדיסק השמש המצרי. פירוש שמה: הבית (חת) של הורוס (חר). חתחור מקושרת לאהבה הנשית, לאימהות, לפריון, לידה ושמחת חיים, ונחשבת לאחת האלות החשובות ביותר בתרבות המצרית הקדומה, בכל תקופותיה. היא לעתים נחשבת לבת מלוכה, ול"אדונית המערב" שמקבלת בברכה את המתים בעולם שאחרי-המוות. עיר בה התרכז הפולחן לחתחור הייתה העיר דנדרה במצרים העליונה.

במשך השנה חגגו המצרים מספר פסטיבלים שהוקדשו לחתחור. במרכז הפולחן שלה בדנדרה נמנו 25 פסטיבלים, כאלה שמוקדשים רק לה או ביחד עם אלים אחרים. הפסטיבלים לחתחור כללו שירה, ריקודים ושתיית בירה. המלך לקח חלק אקטיבי בפסטיבלים כולל ריקוד בפני פסלה. ב'פסטיבל הסד' היה לחתחור תפקיד משמעותי. האלה ביקרה – בתהלוכה שבה נשאו את דמותה על גבי סירה – בקומפלקס הפולחן המלכותי בטקס המציין 30 שנות מלכות של המלך.

המקדשים המגליתיים במלטה

חג'ר אים (Ħaġar Qim)

תרבות המקדשים  המגליתיים הופיעה במלטה  בסביבות שנת 4100 לפנה"ס, והיא מעידה על התפתחות תרבות  מתקדמת של בנייה ותרבות פולחנית מתקופת האבן החדשה.  זו תרבות  עתיקה שהתפתחה במקביל לתקופת בניית המקדשים במצרים העתיקה . יש עשרות מקדשים מגליתיים באי מלטה המעידים על תרבות קדומה של פולחן ושיתוף פעולה של שבטים שהיו מפוזרים באי .  חלק מן המקדשים היו תת-קרקעיים במלטה.

תג'ר אים הוא האתר הארכיאולוגי המוכר ביותר במלטה.  3600 שנה לפני הספירה .  הוא שוכן על צוק בדרומו של האי מלטה, כחצי קילומטר מחוף הים.

Ħaġar Qim, Malta
3,600 – 3,200 BCE

למידע נוסף :המקדשים המגליתיים במלטה – ויקיפדיה

סיפורם של ״הביצורים״ -מתחם התחמושת הבריטי בתוך השדות הירוקים

״פעילותו האינטנסיבית של מפעל הגופרית נגדעה עת הגיעה מלחמת העולם השנייה לאזורנו ולא ניתן היה לייבא חלקים למכונות ולייצא את הגופרית. המקום הסב את ייעודו והבריטים זיהו בו תשתית טובה למתחם צבאי וניצלו את התשתיות הרבות, כולל מסילות רכבת צרות, מתקני המים ומבני מפעל הגופרית, להקמת מתחם גדול לאחסון פצצות אווירונים, כחלק ממערך ההגנה נגד פלישה אפשרית של צבאות גרמניה לארץ. שדה התעופה הוקם בעזה (סמוך למעבר קרני של היום), וממנו נסלל כביש מבטון אל עבר בית החרושת לגופרית. הכביש נסלל מבטון, זאת בעיקר מאחר שיועד לשאת משאיות כבדות עם פצצות אווירונים. בשטח נבנו למעלה מ-170 מחסנים בצורת האות ח', חלקם עם קיר אבן בחזית וחלקם ללא, אלה יועדו לאחסון פצצות עבור האווירונים שיחנו בשדה התעופה בעזה. רשת כבישי הבטון נמצאת בשימוש עד היום ובשני מקומות על גבי כביש הבטון ניתן להבחין גם בכתובת החקוקה בבטון שבה רואים סמל בצורת האות V וראשי התיבות R.A.F – חיל האוויר המלכותי הבריטי״.

לסקירה המלאה :

http://bit.ly/2EPnPn6

 

 

6
· · · ·

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *