יחסי ה-FBI עם נשיאי ארה"ב : המקרה של ג'ון אדגר הובר

3865

מאת: עמי סלנט ,עורך "רגעים היסטוריים"

על רקע הדחת קומי ראש הFBI ע"י הנשיא טראמפ היה מעניין לבחון מבחינת היסטורית את יחסי ראש הFBI העוצמתי ג'ון אדגר הובר עם נשיאי ארה"ב בעבר , במיוחד עם הנשיא ג'ון קנדי.

אדגר הובר עמד בראש ה- Federal Bureau of Investigation מ-1924, הפך את הסוכנות ל-FBI ולאחד הגורמים החזקים בארצות הברית ב-1935, והמשיך לעמוד בראשה עד מותו ב-1972, בזמן הזה, השלטון התחלף בין הדמוקרטים לרפובליקאים ארבע פעמים, ושמונה נשיאים הנהיגו את המדינה, אבל הוא נשאר, ובדרך כלל גם הצליח להטיל מורא על היושבים בבית הלבן.

אף אחד אחר באמריקה לא עמד במרכז העניינים כל כך הרבה זמן כמו ה-FBI, וזה עוד קרה במה שנחשבת המאה החשובה בתולדות ארצות הברית, שבה היא מיצבה את עצמה בתור הכוח המוביל בעולם

בתחילת 1953 היו ל FBI שישה מליון תיקים על אזרחים שנחשדו בדברים שונים. מלבד עובדי המשרד היו עוד 5000 מודיעים בתשלום. הלשנה על אזרחים אחרים הפך להיות תחביב לאומי. רונלד רייגן שחקן הוליוודי עזר להכין את הרשימה השחורה המפורסמת. חופש הביטוי נרמס. הובר הדליף בשיטתיות מידע מבזה על מועמדים לשירות ציבורי, אך גם ליריבים פוליטיים של אלו שתמך בהם.

רבים מייחסים את הישרדותו  של אדגר הובר לאורך שנים רבות, גם בתקופת כהונתם של נשיאים שביקשו להדיחו מתפקידו, לעובדה כי החזיק בידו סודות שמנעו מהם לפעול נגדו.

אדגר הובר והנשיא קנדי

עם עלותו של ג'ון פיצג'רלד קנדי לשלטון, ומינויו של אחיו רוברט פ' קנדי לתובע הכללי, נעשה ניסיון להוציא את הובר, שהיה קרוב לגיל 70,  לגמלאות.  אבל הובר עשה שימוש במידע שצבר על הרפתקאותיו המיניות של הנשיא קנדי ועל שערוריות אחרות שהיו קשורות במשפחת קנדי כדי למנוע את הדחתו.

אדגר הובר והנשיא ג'ונסון

קנדי לא אהב את לינדון ג'ונסון סגנו, וההערכה כיום כי הוא הביא אותו כסגן נשיא רק משום שה FBI- חקר את קנדי על התנהגויותיו הלא מוסריות.

ג'ונסון היה מקורב מאז ומתמיד לאדגר הובר, ראש ה, FBI-  וקנדי קיווה שבעזרתו ה- FBI יפסיק עם החקירות.

יורשו של קנדי, לינדון ג'ונסון,  מינה את הובר לראש הFBI- לכל ימי חייו.

מותו של אדגר הובר והתיקים הסודיים

הובר מת בשנתו, בשנה ה-48 לתפקידו, ונקבר בבית הקברות של הקונגרס בוושינגטון. לאחר מותו השמידה מזכירתו הנאמנה, הלן גאנדי, את ארכיונו  האישי ואת התיקים הסודיים שבהם שמר את המידע על מנהיגי ארצות הברית.

 הקונגרס ותפקיד ראש הFBI

לפני 40 שנה אימץ הקונגרס חוק, שהגביל את אורך כהונתו של ראש ה-FBI ל-10 שנים. עשר שנים קצרות בהרבה משנות שירותו של הובר, אבל הן מעניקות תוחלת חיים ארוכה במיוחד למנהלי ה-FBI. רק נגיד הבנק המרכזי (12 שנה) ומבקר המדינה (15 שנה) מכהנים תקופות ארוכות יותר.

קציבת כהונתו של ראש האף־בי־איי לעשור, כחלוף עידן הובר ועל רקע שערוריית ווטרגייט, נועדה לסמל אי־תלות ויציבות. עשר שנים משמע כהונה חוצת ממשלים. הנשיא הממנה את ראש האף־בי־איי יפרוש לפניו; אולי יהיו גם חילופי מפלגות בשלטון.

ראה גם :

ג'ון קנדי: 6 עובדות מפתיעות על הנשיא האהוב

ג'ון אדגר הובר – ויקיפדיה

 J. Edgar Hoover – Government Official – Biography.com

 

 

5
· ·

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *