יהודים אנוסים בניו מקסיקו בארה"ב

4297

הימצאותם של יהודים אנוסים על אדמת ה"עולם החדש", ובעיקר באמריקה הדרומית אשר נכבשה בידי הספרדים, החלה עוד בשנת 1492, שנת גילוי אמריקה על ידי קולומבוס (אשר ככל הנראה היה גם הוא יהודי אנוס). אולם האנוסים, "הנוצרים החדשים" אשר הגיעו למקסיקו ולניו-מקסיקו  לא זכו לחסד מצד השלטונות הקתוליים. הכנסייה חששה שהגעתם של אנוסים בני דת משה תהיה גורם משפיע לרעה על האינדיאנים המקומיים, אשר לא מכבר הפכו לנוצרים טריים על ידי המיסיונרים הנוצרים. בשנת 1526 נוסד בית הדין העליון של הכנסייה אשר שפט את הכופרים והאנוסים, ובשנת 1571 החלה האינקוויזיציה לחפש את האנוסים אשר באו ל"עולם החדש" מתוך רצון לשמור על יהדותם, ולדון אותם למוות.

צרפת וספרד נאבקו על השלטון בניו-מקסיקו. במסגרת המאבק יישבו הספרדים בסנטהפה אינדיאנים שהועברו ממרכז מקסיקו. אלו היו נוצרים אדוקים בדתם (הספרדים ניצרו אותם), וסמוך להגעתם למקום הקימו את כנסיית סאן מיגאל, שהיא הכנסייה העתיקה ביותר בארצות הברית. הכנסייה בנויה על יסודות של מבנה מגורים אינדיאני עתיק. “הכומר שהדריך אותנו בכנסייה טען כי חלק גדול מהספרדים המקומיים היו אנוסים, ששמרו בסתר על דתם היהודית. כהוכחה לדבריו הראה לנו שבמקום מוצנע בפעמון של הכנסייה מוטבע מגן דוד. לדבריו יוצר הפעמון היה מהאנוסים” ( ד"ר שי כנעני, 2012 ) .

באופן כללי, תושבי המקום הוותיקים בסנטה-פה, הגויים, יודעים כי הם צאצאי יהודים. מנהגים רבים שנשתמרו באוכלוסייה המקומית מצביעים על הרקע היהודי, החל מהדלקת נרות בתוך ארונות בקיר ועד המנהג הנפוץ באזור לאכול כבש, אשר לדעת רבים מקורו ביהודים.

גם חוקרים רבים רואים את תושבי האזור (כמו גם את תושבי דרום ארצות-הברית, אזור ניו-מקסיקו במדינת טקסס) כצאצאי יהודים אנוסים (אחת החוקרות היהודיות הבולטות של אזור זה ותקופה זו היא ד"ר אנה פורטנויי ברנר ).

מעמדם של האנוסים  במקסיקו ובניו -מקסיקו מבחינה הלכתית נתון במחלוקת. אחת הסיבות לכך נעוצה בכך שבמהלך השנים, מתוך פחד, הם יצרו לעצמם מנהגים ייחודים, שמערבבים יהדות עם נצרות. המסורת שלהם נוצרה על סמך דברים שעברו במהלך השנים בעל-פה, מדור לדור, מתוך חשש להעלות את הדברים על הכתב. זה גרם לעיוות של חלק מהמצוות, ולשיבוש של טקסטים. מקורות של מנהגים

יותר מכל, האנוסים שמרו על השבת. לדברי פרופ' קורינאלדי, הם אופים לחם קלוע ביום שישי, לא עובדים בשבת, מכינים מאכלים מיוחדים שדומים לחמין, ומתפללים במרתפים .

באשר לשאר מועדי ישראל, מאחר ולא היה בידיהם לוח שנה עברי – נחגגו החגים "ליד" התאריכים. יום הכיפורים, למשל, שנקרא בפיהם "צום עליון" – נחגג בעשרה בספטמבר ונשמר בקפידה.

  מקורות המידע

 ד"ר שי כנעני , טבע הדברים

מקסיקו, מונטריי – יישוב ישן בעולם החדש / אליהו בירנבוים

New Mexico Jewish Historical Society | Crypto-Jews

The Next Exodus? New Mexico's Crypto-Jews Return …

DNA Clears the Fog Over Latino Links to Judaism in New .

door sante fe style 2

רקע היסטורי על מדינת ניו מקסיקו

מערכת היחסים בין ארצות הברית לבין מקסיקו לא הייתה סוגה בשושנים. במלחמה, בשנים 1846-8, כבשה ארצות הברית את ניו-מקסיקו, קולורדו ואריזונה, וכל המרחב היה תחת שלטון פדרלי.

מלחמת האזרחים בארצות הברית (1861-5) לא פסחה על ניו-מקסיקו, ובאותה עת התנהלו קרבות גם עם האינדיאנים משבטי הנאבחו, האפצ'י והקומנצ'י, קרבות שנמשכו עד 1886.

ניו-מקסיקו הייתה תחנה בדרך מערבה של הנוהרים לקליפורניה, וכדי לשרתם הושלמה בשנת 1880 מסילת הרכבת לסנטה פה. בהמשך נסלל בתחומה גם כביש 66 המפורסם. כך תפסה ניו-מקסיקו מקום של כבוד באירועי המערב הפרוע. בילי הנער הוא הדמות המפורסמת ביותר.

בשנת 1912 הפכה ניו-מקסיקו למדינה ה-47 של ארצות הברית. בלוס אלמוס פיתחו האמריקאים את פצצת האטום, ובמדבריות שלה נערכו הניסויים בפצצות האלה. גם בתחום הפעילות בחלל יש לניו-מקסיקו מקום של כבוד, הן כחלק מפיתוח תכניות החלל של הצבא האמריקאי והן בדיווחים על הופעת חייזרים.

מקור וקרדיט : מאת: ד"ר שי כנעני

 

2
· · ·

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *