זיוה ארבל, הנערה עם האקדח

6715

הסקירה נכתבה כהוקרה לציון 75 שנה להקמת הפלמ"ח והטקס שהתקיים אמש בהיכל התרבות.

מקור וקרדיט : הדף של אריק בנדר

זיוה ארבל, פלמ"חניקית שהלכה לעולמה ב-2012, שבבואתה בתצלומים מזמן מלחמת העצמאות הפכה אותה לסמל של נחישות ונשיות ישראלית. ארבל, אשר עלתה מטורקיה בגפה כזיוה הלוי, התגייסה לפלמ"ח והפכה לקצינת קשר בגדוד השלישי של חטיבת יפתח. .

ziva arbel with officer rank

היא צולמה בשנת 1948 על ידי צלם "במחנה" בוריס כרמי בעת שנכחה בכנס לוחמים שהתקיים לאחר כיבוש לוד. בתמונה המפורסמת נראית ארבל כשהיא נשענת על עץ אורן, שקועה במחשבות. היא לובשת מכנסי חאקי קצרים מאוד החושפים את רגליה הארוכות, לראשה כאפייה, היא נושאת אקדח על חגורתה ועל מצחה מודבק פלסטר לבן. .

זיוה ארבל. איקון פלמ"חניקאי וציוני.

זיוה ארבל נולדה לאברהם הלוי באדירנה שבטורקיה. בשנת 1923, בגיל 15 וחצי, לאחר שסיימה את לימודיה בגימנסיהעלתה לארץ ישראל במסגרת עליית הנוער ללא משפחתה. התגוררה בהכשרה בקיבוץ גבעת חיים במשך כשנתיים. בשנת 1945 התגייסה עם חבריה להכשרה לפלמ"ח, ושובצה בפלוגה ט' בגדוד השלישי של חטיבת יפתח. במרץ 1946 יצאה לקורס מדריכי ספורט, ולאחר מכן לקורס מ"כים, שלאחריו התמנתה למ"כית במחלקת פלמ"ח בכפר גלעדי. באוגוסט 1947 יצאה לקורס מ"מים בג'וערה, ולאחריו מונתה למ"מ בחולתה. הייתה חברת הכשרת חולתה. בראשית שנת 1948 יצאה לקורס קציני קשר הראשון, ואחריו הייתה ממקימי בית הספר לקשרים קרביים של הפלמ"ח בקדימה והדריכה בקורס קשרים קרביים. במאי 1948 שבה לגדוד השלישי של חטיבת יפתח כקצינת קשר גדודית, ושם שירתה עד סוף מלחמת העצמאות. היא נחשבת לקצינת הקשר הראשונה של צה"ל.

השתחררה בספטמבר 1949 ונישאה לאיתמר ארבל-איצקוביטש‏, מפקד פלוגה בגדוד שלה, לאחר שהשניים הכירו בעת שירותם. הוא היה למהנדס, בוגר הטכניון, והיא למדה הנהלת חשבונות. איתמר הוא בנם של ד"ר יצחק איצקוביטש, הרנטגנולוג הראשון בצפון הארץ, ועליזה (אליז), בתו של יעקובוס קאןבנקאי יהודי-הולנדי ופעיל ציוני.

השניים היו הורים לשלושה: נורית, יגאל ודליה, וסבים לשישה נכדים ולנינים.

על קיומה של התמונה המפורסמת עם האקדח למדה ארבל רק לימים, לאחר שילדיה ראו אותה במוזיאון ההגנה.

בערב יום העצמאות 1983 השיאה ארבל את משואת הפלמ"ח בטקס הדלקת המשואות, שהוקדש לנושא גבורת ישראל.

בתאריך 30.12.12 הלכה זיוה ארבל לעולמה בגיל 85. יהיה זכרה ברוך .

ziva arbel with a pistol better 2

"הנערה עם האקדח"

ארבל השתתפה בקרבות הגדוד במלחמה, ובהם כיבוש צפתכיבוש לודפשיטות בסוריה ולבנוןמבצע גי"ס ומבצע יואב.

בקרב לכיבוש העיר לוד הייתה אישה יחידה, לצד 136 לוחמים גברים. לאחר הקרב צולמה על ידי הצלם של עיתון "במחנהבוריס כרמי בעת שנכחה באיסוף הלוחמים ביער בן שמן בתום הקרב שאירע ביולי 1948.

ראה גם :החתיכה של הפלמ"ח

zvia kad 1948

זיוה ארבל היתה קצינה בפלמ"ח במלחמת תש"ח כשבוריס כרמי הסתובב עם מצלמתו בין הלוחמים – והפך את דמותה לסמל היסטורי. "הוא צילם אותי כי פשוט הייתי שם", היא מדגישה, אף שכרמי הצהיר פעם שזה בשל רגליה היפות.

באקדח שנשאה דרך קבע על חגורת מכנסי החאקי שלה, ירתה ארבל פעמים רבות במהלך הקרבות. היא לא יודעת אם פגעה, כי רוב הקרבות אירעו בלילות. זמן קצר לפני אותה הפוגה מתועדת ביער בן שמן, היא ירתה באקדחה בתוך העיר לוד, כשהיתה לבדה באחד הרחובות העזובים: "הערבים ברחו משם ובצדי הדרכים היו חפצים כבדים שהם לא הצליחו לשאת בעת מנוסתם. ראיתי זקן ערבי יושב ברחוב על מזרן, פניו עצובות והוא היה חסר אונים. זה היה מראה לא קל עבורי. הרחובות היו שוממים ולפתע נפתחה דלת ויצאו ממנה שלושה כלבים שהתחילו לנבוח ולהתקרב אלי. יריתי באוויר כדי להבריח אותם והם אכן ברחו", סיפרה.

יובל אזולאי , לכתבה המלאה של יובל אזולאי

ראה גם :

זיוה ארבל – ויקיפדיה

 הנערה עם האקדח – סיפור חיי – זיוה ארבל

11
· · ·

תגובות

  • נכתב נולדה ב 1943, התגייסה 1945 נא לתקן

    גדעון לבב (ליבוביץ) 18 ביולי 2017 17:12

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *