הקומנדו הצרפתי במלחמת העצמאות

9730

 fench kommando 4  tedy and  sharigהקומנדו הצרפתי הייתה פלוגת לוחמים שמרב חייליה היו יהודים דוברי צרפתית שעלו ממדינות צפון אפריקה, מקצת הלוחמים היו נוצרים אוהדי ישראל.

יחידה זו קיבלה את הכינוי "הקומנדו הצרפתי", ושובצה במסגרת הגדוד התשיעי, גדוד הפשיטה של חטיבת הנגב. במסגרת זו השתתפה היחידה במבצע יואב ובמבצע חורב. במבצע יואב, שנערך באוקטובר 1948, לחמה היחידה כחלק מן הכוח שפרץ לבאר שבע וטיהר את השטח הבנוי. במבצע חורב, שנערך בדצמבר 1948, השתתפה היחידה בקרבות לכיבוש משלטי האויב המצרי על כביש באר שבע – ניצנה.

הלוחמים בפלוגת דוברי הצרפתית, שהיו שונים בלבושם ובשפתם מלוחמי הפלמ"ח ילידי הארץ, כונו בשם "הקומנדו הצרפתי", לוחמי פלוגת הקומדו הצרפתי השתתפו במבצע יואב ובמבצע חורב לכיבוש הנגב.

במסגרת מבצע יואב הייתה פלוגת הקומנדו הצרפתי בכוח שפרץ לבאר שבע . במבצע חורב, השתתפה פלוגת הקומנדו הצרפתי בקרבות לכיבוש משלטי התמילה על כביש באר שבע-ניצנה וסבלה אבידות כבדות של 15 הרוגים.

הקומנדו הצרפתי, בפיקודו של טדי איתן, היו עולים שהתנדבו להילחם למען העם היהודי. חלקם היו בעלי ניסיון מבצעי עשיר שאותו צברו במסגרת המחתרת הצרפתית במלחמת העולם השנייה ובמסגרת צבא צרפת החופשית. ב- 20.10.48, נקבע כי לוחמיו של איתן יהיו בין הפורצים לעיר באר שבע. על אנשי היחידה שהיו מסופחים לגדוד 9 הוטלה המשימה לפרוץ לשטח הבנוי אחרי שהגדוד יכבוש שכונה בעיר.

התקיפה על באר שבע בחלה באיחור רב; הלוחמים איבדו שעות חשיכה שהיו נחוצות להם לצורך הפעולה. לאחר הרעשה ארטילרית וכיבוש ה"שכונה החדשה", פרצו אנשי הקומנדו הצרפתי דרך תעלת נ"ט שעליה שלטו חיילים מצרים. הלוחמים השמידו תחת אש כבדה את העמדות המבוצרות של המצרים עד שהגיעו לבית העלמין המוסלמי. שם איבדה המתקפה את תנופתה אך שאגות בצרפתית של המפקדים דרבנו את הלוחמים והם חידשו את ההסתערות. הם הגיעו לבתי העיר, נלחמו מבית לבית וטיהרו באש כבדה את השטח.

הקומנדו הצרפתי מתוך מחקרי דן חולתי רביבים

יחידה בת 80 מתנדבים יהודים מצפון אפריקה שהוקמה על ידי רב סרן טדי דה פרה (טדי איתן) מתנדב קתולי צרפתי מלוחמי צבא צרפת החופשית במלחמת העולם השנייה.

 את תולדות הקומנדו הצרפתי כתב אחד מלוחמיו, אלי טנדו.

את האנשים מקבץ בצפון אפריקה ובצרפת אליעזר אוברלנדר, שנהרג בפעולה באזור רפיח.

מחנה אימונים הוקם באזור מרסי בסוף שנת 1947. לאחר הכרזת המדינה נשלחו לארץ באוניות. בארץ התארגנו בתל ליטוינסקי- תל השומר תחת פיקודו של טדי איתן

היחידה מנתה כ-300 לוחמים לאחר ניפוי נותרו 140. צורפו לחטיבת פלמ"ח הנגב.

לנגב הם יורדים במבצע יואב תחת פיקודו של עוזי נרקיס, ומשתתפים בקרב על עיראק אל מנשיה

טדי לוחץ להפעילם כיחידת קומנדו כי כך אומנו. נשקם: רובים חצי אוטומטיים, מכודנים. תת מקלע טומיגן.

בקרבות כיבוש באר שבע נהרגו 4 לוחמים ונפצעו 14.

לפעולת כיבוש משלט י"ג יוצאים 53 לוחמי היחידה. בקרבות נהרגו 9 לוחמים. 25 נפצעו רבים מהפצועים טופלו במערה ברביבים. ביניהם טדי איתן אשר נפצע ברגלו.

עלון קיבוץ רביבים 1702 5.5.1992

היחידה לא המשיכה בקרבות לעבר עוג'ה וצפון סיני ונשלחה להתארגנות, לאחר ניסיונות של פגיעה בשבויים מצריים בריכוז השבויים הראשוני – הזמני בביר ת'מילה.

add 2 french kommando

פלוגה ג' (הקומנדו הצרפתי) – מגדוד 7 בפיקודו של טדי איתן משימתה: כיבוש משלט י"ג הדרומי במוצבי התמילה כדי ליצור ראש גשר על הכביש. הפלוגה נכנסת לקרב עם המשלט, שנשלט באש של מוצבי אויב סמוכים, ט"ו – ט"ז.  כובשת אותו, ומותקפת קשות מהמוצבים הסמוכים. עומדת בהתקפות נגד אחדות. ישכה המגד יוצא לעזרת הקומנדו הצרפתי עם פלוגת סולל. בקרבת משלט י"ג פורס את אנשי התגבורת לאורך סוללת הרכבת התורכית. מעלה את מחלקת אריאל אנשי פלוגה ב'. על המשלט.  הבוקר הולך ומאיר, והכוח הממונע של גדוד 9 שהיה אמור לכבוש את משלטי הכביש, תקוע עדיין לפני שדה המוקשים בקרבת ביר תמילה. טיהורו מתמהמה, עד סמוך לזריחת השמש. נפגעי הכוח על משלט י"ג רבים והתחמושת הולכת ואוזלת. הכוחות נסוגים בהשאירם את ההרוגים על המשלט. את פצועיהם הסתירו  במעביר המים של סוללת הרכבת התורכית. תוך נסיגתם שמעו את צהלות השמחה של המצרים שחזרו למשלט.

גדוד 9 שנע לעבר המשלטים לאחר פינוי דרך בשדה המוקשים פגש בדרכו את הנסוגים. הפצועים שהוסתרו במעביר המים נרצחו על ידי המצרים שהתעללו בגופותיהם.

קטע מסיפורו של לוחם הקומנדו סמי אלמלאן

…בבאר שבע התארגנו קיבלנו נשק מעולה בגדים ונעליים, נעלי קומנדו צרפתיות ועשינו רושם התאמנו בירי, ירינו המון…..עם ערב יצאנו והגענו בלילה לאזור משלטי התמילה, וניסינו להתגנב כדי לכבוש את גבעה י"ג. … זחלנו והתקדמנו עד שמצרים גילו אותנו….. היריות נמשכו נפגעתי בראש בשלושה כדורים הרבה דם ירד מהיד והראש. הייתי חצי מעולף שמעתי מדברים בערבית חשתי לידי באנשים הם הורידו לי את השעון מהיד ותלשו את המדליון מהצואר והלכו. בבוקר שמעתי רעש. ראית מכוניות ואמבולנס. אספו את המתים. מישהו זיהה שאני חי. מיד העמיסו אותי באמבולנס לבאר שבע….

מעלון משאבי שדה "מבין משאבים" 1636 כ' אלול תשנ"ה 15.9.1995.

מקור וקרדיט , הבלוג של אמנון ליבנה

800px-Monument_to_the_French_Commando1

 רס"ן טדי דיפרה-איתן

נולד בליון בשנת 1912 למשפחת רופאים אמידה. למד משפטים. שירת בתפקידים מנהליים באפריקה.

במלחמת העולם השנייה הצטרף לכוחות צרפת החופשית בקונגו. עבר קורס קצינים ושירת עם יחידתו הסנגלית במושבה רחובות. בסוריה נפצע וטופל בבית חולים הדסה בירושלים. את המלחמה סיים בגרמניה המובסת בדרגת סרן.

לישראל הגיע ב-29.4.1948. בגיוסו קיבל את שם משפחתו החדש איתן. בפגישה עם יצחק שדה הוצע לו לאמן יחידת קומנדו שהייתה אמורה לפעול על ג'יפים בנגב. באוגוסט 1948 הוענקה לו דרגת רב-סרן. והוא התמנה למג"ד גדוד 75. בגדוד שרתו מתנדבים מצפון אפריקה ודוברי צרפתית. מתוך מאות המתנדבים בחר לו איתן 76 לוחמים ועוד 70 אנשי מנהלה.

הקרב הראשון של הקומנדו היה בפרברי רפיח. בקרב זה נהרג הסמג"ד אלי לוברלנדר, שהיה הרוח החיה בקיבוץ המתנדבים הרבים מצרפת וצפון אפריקה.  בכיבוש באר שבע בעת מבצע יואב היה הקומנדו הצרפתי  מסופח לגדוד 9 של חטיבה 12 חטיבת הנגב של הפלמ"ח בפיקודו של ישראל כרמי. בקרב על באר שבע הוטלה על הקומנדו משימת הפריצה לעיר והכנת ראש גשר לזחלמים של גדוד 9. את המשימה ביצעו בעזרת פלוגת העתודה של סולל כהן. לאחר כיבוש העיר השתתפו עם יחידות אחרות בטיהור העיר.

לאחר כיבוש העיר החלה תופעת ביזת בתים וחנויות. דיפרה איתן שראה את חייליו עמוסי שלל-ביזה הוציא את כולם מחוץ לעיר למסע מפרך. לאורך מסלול המסע נשרו כל חפצי הביזה ונותרו מאחור.

ידועים גם סיפורים על נקמה בשבויים מצריים והריגת אחדים מהם.

לאחר הקרב הקשה על משלט י"ג ואישפוזו של טדי איתן הפצוע לא המשיכה היחידה בקרבות מבצע חורב הוצאה להתארגנות, ופורקה.

במרץ 1949 שוחרר טדי איתן מצה"ל וחזר לצרפת. ב-25.12.1971 נהרג בתאונת דרכים בקרבת פריז.

מצפה הקומנדו הצרפתי

  אתר זיכרון ליחידת הקומנדו הצרפתי הוקם על גבעת אחד המשלטים המצריים הצפוניים במתחם משלטי התמילה. האתר הוקם על ידי מועצה אזורית רמת נגב בשנת 1995.

מקור וקרדיט : הבלוג של אמנון ליבנה

 ראה גם :

הקומנדו הצרפתי – ויקיפדיה

תדי איתן – ויקיפדיה

מיכאל (מיקי) כהן, "יחידת הקומנדו הצרפתי ומפקדה רס"ן תדי איתן", סוגיות בתולדות הביטחון של היישוב היהודי ומדינת ישראל (העמותה לחקר כוח המגן על-שם ישראל גלילי וההוצאה לאור של משרד הביטחון, 2006, עמודים 99–151).

ראה גם :

סיפורם של לוחמי יחידת הקומנדו הצרפתי בימי מלחמת השחרור

במסגרת הנצחת חיילי מתנדבי הקומנדו הצרפתי במלחמת השחרור בשנים 1948-9,צורפה אנדרטה בגבעה שבאוכף גבעת ההנצחה לחטיבת הנגב של הפלמ"ח,מנקודת החניה של הרכבים למרגלות האנדרטה ,יוצא שביל עפר בחלק השמאלי של האנדרטה המוליך לאנדרטה של לוחמי הקומנדו הצרפתיים .

לוחמי הקומנדו הצרפתי,לחמו בתחילה במסגרת הגדוד התשיעי של חטיבת הנגב ובהמשך בגדוד 7, כיוון שהחיילים הללו לחמו בחטיבת הנגב ,הוחלט בשנים האחרונות, להנציחם בצורה ראויה במתחם הזיכרון לחללי החטיבה באתר הזכרון, פעולה ראשונה נערכה ביוזמת ידידי החטיבה וכאשר יגיע התקציב יבנה אתר ההנצחה בצורה הולמת יותר להנצחתם ולא רק בשלט לזכרם .

כמאה וארבעים מתנדבים שלחמו בקרב הצבא הצרפתי ,רובם במסגרת לגיון הזרים הצרפתי באפריקה ,בימי מלחמת העולם השנייה ,חלקם פעלו במחתרת הצרפתית וחלקם בצבא צרפת החופשית,לוחמים אלו קובצו ביחד וכללו לוחמים ממוצא יהודי ולוחמים נוצרים, היחידה הוקמה בראשות הקצין טדי איתן (תדה דיפרה), נוצרי אוהב יהודים ששרת כסרן במלחמה.

1280px-PikiWiki_Israel_19127_Palmach_volunteers_from_France_in_the_Negev_battle  tedi 2

מעט על רס"ן תדה דה פרה בשמו העברי טדי איתן    

טדי נולד בצרפת בתחילת המאה העשרים , למשפחה נוצרית אמידה בצרפת ,טדי למד משפטים ונשלח לשרת בשרות מדינת צרפת בקולוניות האפריקאניות ,שם הצטרף בעת מלחמת העולם השנייה ליחידות צבא צרפת החופשית,במהלך שירותו בצבא ,סיים טדי קורס קצינים בריטי, ונשלח לשרת בדרום ארץ ישראל (ברחובות) ,שם שרת בראש יחידתו שהורכבה מתושבי אפריקה,בהמשך נשלח עם יחידתו להלחם בסוריה ,בעת הקרבות נפצע לאחר פציעתו הועבר לטיפול רפואי בהדסה בארץ ישראל.

לאחר החלמתו , נשלח להלחם בכוח הבריטי באירופה במסגרת צבא צרפת החופשית ,כאשר הסתיימה המלחמה בגרמניה הנאצית , נחשף לסבלם של היהודים במחנות הריכוז וההשמדה, כתוצאה מכך החליט בתחילה להתגייס לארגון ההגנה בצרפת, ומשם החליט להתגייס לצבא הישראלי הנלחם על מולדתו בפני צבאות ערב, לאחר גיוסו לצבא הישראלי, קיבל על עצמו לאחר שיחה עם יצחק שדה, להקים יחידת קומנדו רכובה על ג'יפים במרחבי הנגב הנצור, שתפשוט ותפעל מעבר לקווי האויב המצרי .

בקרבות האחרונים של היחידה במסגרת מבצע חורב , כנגד מערך הצבא המצרי שפלש לחלק הדרומי לארץ ישראל בקרב במוצבי תל תמילה (החלק השני של החיל המצרי ניסה לכבוש את ירושלים דרך חברון ובית לחם),הוטל על הקומנדו הצרפתי לכבוש את המוצב הצפוני שמספרו י"ג , בקרב נפצע טדי אילן.

לאחר שטדי אילן יצא מבית החולים , הוצא לו לשמש כמפקד גדוד ,אך כשהוברר לו כי יחידתו פוזרה, הוא סרב והתפטר מהשרות בצה"ל בדרגת רס"ן,  טדי המשיך להתגורר בארץ ישראל עד שנות השבעים שבהם חזר לצרפת ונהרג לאחר מכן בתאונת דרכים.

 ראה גם :

ת. לויטה, רב סרן איתן ממשחררי באר שבע בא לישראל, כטדי דיפרה, נציג צרפת, מעריב, 26 בדצמבר 1956

המשך סיפור יחידת הקומנדו הצרפתי

לאחר הקמת גדוד הקומנדו הצרפתי ,ממתנדבים ששפתם צרפתית ,שחלקם נמנו על כוחות צבא צרפת החופשית באפריקה ומצרפת, הוקם מחנה אימונים בשנת 1947 ,באזור העיר מרסי בצרפת ,היחידה לאחר הניפוי של החיילים שלא התאימו ,מנתה כשמונים לוחמים ועוד כשבעים אנשי מנהלה שנבחרו מתוך קרוב לארבע מאות מתנדבים , המתנדבים שנבחרו הועברו באוניות לארץ ישראל .

בארץ עברו החיילים שנותרו אימוני הקמה ,לאחר שגמרו את אימונם הם צורפו ליחידת הגיפים של ישראל כרמי בנגב,ובמסגרת הזאת לחמו אנשי הקומנדו הצרפתי בכיבוש שדה התעופה של עזה במבצע חורב.

לאחר מכן קיבל פיקוד על גדוד 75 והחל באימון שסופו הקמת גדוד פשיטה רכוב לפעילות מעבר לקווי האויב,בהמשך לחמו בפרברי רפיח , בפעולות הטרדה,מיקוש דרכים ובאחת מפעולות המיקוש נתגלה הכוח ובמארב שערכו חיילים מצריים נהרג סמג"ד הגדוד אלי אוברלנדר לאחר פציעתו .

בתום הקרב הועברו חייל הקומנדו וסופחו לגדוד 9 במסגרת מבצע יואב למבצע שנקרא מבצע משה לכיבוש העיר באר שבע ,במבצע הזה נהרגו ארבעה לוחמים ונפצעו ארבע עשר,בפועל היחידה הייתה אמורה לפעול בשעות הלילה אך הפעולה נדחתה והחלה באור ראשון של הבוקר.

היחידה הצרפתית הייתה אמורה להגיע לתעלות הנגד טנקים בעיר ומשם להמשיך רגלית לכיבוש הרובע העתיק ומבנה המשטרה הטיגרט ,מפקד היחידה טדי אילן זעם על האיחור וטען שעלולים להיות נפגעים רבים.

תחילת הקרב החל בבלבול ובירי רב ,במהרה החל מחסור בתחמושת,ונפגעו חיילם, טדי עצר את הכוח, פיצל אותו לשני טורים והחל לנהל קרב מבוקר לכיבוש השטח העירוני,למרות בקשתו לקבלת תחמושת נוספת ועזרה בטיפול בפצועים ,הושבו בקשותיו ריקם ,לאחר כיבוש בנין המשטרה וכניעתם של החיילים שהתבצרו בה ,הסתיים הקרב.

אגדה מאותה תקופה מספרת כי לוחמי הגדוד הצרפתי ,בזזו את הבתים שנכבשו על ידם,מפקדם טדי איתן החליט על ענישה מקורית , הוא אסף את אנשיו העמיס עליהם את הציוד המלא והרכוש שנבזז, והחל מסע רגלי מפרך,ברור שלאחר זמן מה השליכו חיילי הגדוד את הביזה, על מנת להקל על עצמם במסע והלקח נלמד בדרך הרגלים.

קרב תל תמילה

חמישים ושלושה לוחמי הקומנדו הצרפתי בראשות מפקדם טדי איתן ,קבלו על עצמם במבצע יואב ,את כיבוש מוצב י"ג הצפוני במוצבי תל תמילה, הכוח יצא מחולות חלוצה בשעות אחר הצהרים ובסיום לחימה מהירה גמר את כיבוש המוצב בשעה אחת בלילה,לאחר כיבוש המוצב נערכה הפלוגה על המשלט במגננת הגנה כנגד ניסיונות לכיבושו מחדש בידי הצבא המצרי.

אכן חששם היה מוצדק , בתחילה הופגז המוצב שהיה נמוך עקב מצבו הטופוגרפי לעומת יתר המוצבים,לאחר ההפצצה הצבא המצרי החל בתקיפות נגד על מנת לכבוש את מוצב י"ג מחדש,בניסיונות כיבוש המוצב מחדש בידי הצבא המצרי, נפגעו חיילים רבים ואף נהרגו,התחמושת שנשאו על גבם החלה לאזול ,עקב הירי הרב להדיפת ההתקפות , על פי תוכניות הקרב היו אמורים כוחות שריון מהגדוד לחבור במהרה עד עלות השחר לכוח הצרפתי שכבשו את המוצב.

בפועל למרות שהשחר עלה, עדיין כוחות החבירה התעכבו, בטוענה כי השטח ממוקש ואינו עביר ליחידת השריון ,שאמורה הייתה לחבור לצרפתים,בשלב הזה כיוון שמפקדם טדי נפצע ותחמושתם החלה לאזול , החליטו אנשי הפלוגה שנותרה לסגת לאחור .

אנשי הכוח הצרפתי החלו בנסיגתם ,ומכיוון שנותרו מעט חיילים כשירים מהלוחמים על המוצב,עקב האבדות והפציעות ,החליטו להשאיר את חמשת מתיהם בחפירות המוצב , שבעה מהפצועים שמצבם היה קל יותר נסמכו על חבריהם בעת הנסיגה.

יתרת שמונת הפצועים הקשים יותר ,הוסתרו מתחת לגשרון מים שמעליו עברה מסילת הרכבת התורכית הישנה למרגלות המוצב,בתקווה לחבור לכוח ולחזור ולחלץ אותם ,בעת שנעו שרידי היחידה לאחור הם פגשו את הטור שאמור היה להגיע שעות רבות לפני כן לעזרה בחבירה.

אנשי הקומנדו הצרפתי חברו לכוח ולאחר קרב קצר נכבש המוצב שוב והחיילים המצרים שנותרו נלקחו בשבי,מיד בתום הקרב ,אנשי הקומנדו הצרפתי מיהרו לגשרון המים על מנת לטפל בחבריהם הפצועים המוסתרים במחבוא .

בהגיעם למחבוא נתגלה להם מחזה נוראי ,החיילים המצרים שכבשו את המוצב מחדש לאחר נסיגת הכוח הצרפתי,גילו את הפצועים ושחטו אותם והתעללו בגופות החיילים שמצאו,יתרת לוחמי הקומנדו הצרפתי ,איבדו את עשתונותיהם עקב המראה המזוויע ,ובהחלטה של טרוף החליטו לנקום בשבויים המצריים שנפלו בידי חבריהם בגדוד בקרבות .

שרידי אנשי הקומנדו הצרפתי נבלמו בידי מפקדי הגדוד , נאספו ונשלחו להתארגנות מאחור בבאר שבע , כיוון שאנשי הקומנדו הצרפתי חסרו את מפקדם טדי איתן שאושפז,ומפחד שהנותרים ינקמו את רציחתם של חבריהם ,החליטו מפקדי חטיבת הנגב לפרק את יחידת הקומנדו הצרפתי והיא פוזרה.

french komando 1

אנדרטאות שהוקמו לזכרם של חיילי הקומנדו הצרפתי בבאר שבע :

האנדרטה המוזנחת במתחם אנדרטת חטיבת הנגב של הפלמ"ח ,  האנדרטה מעל לחוות השחפים – תודה לצילום לפיטר פן

כיכר חיילי הקומנדו הצרפתיים בעיר העתיקה בבאר שבע.

האנדרטה בגן הקומנדו הצרפתי ,בשכונה ג בעיר באר שבע

האנדרטה על מצפור גדוד הקומנדו הצרפתי בתל תמילה ליד קבוץ אשלים.

ההנצחה באנדרטה הממוקמת מעל לתלולית ,אל האנדרטה מוליך שביל ומדרגות , לצידו של השביל שלט המספר את תאור הקרב,בראש התלולית במצפור המוקף גדר תיל, נחפרו שמונה שוחות ובראש כול חפירה שלט הסבר ופרטי החייל מהקומנדו הצרפתי ,מבין הפצועים שהושארו במסתור בעת הנסיגה ושנרצח בידי החיילים המצריים .

במרכז התלולית רחבה שבמרכזה אבן וספסל ישיבה מסביבו , עוד במרכז התלולית עץ בודד שנטע ,בנוסף בפאתי הגבעה מסביב תשעה עמודים בגבהים שונים ,ועל כול עמוד שלט מתכתי המתאר את מהליכי הקרב והאזור שבו התרחש,לסיום ניתן לראות את הסלע שעליו לוח מתכת ועליו חקוקים שמות החללים.

האנדרטה מעל לחוות השחפים , בין באר שבע לניצנה אחרי צומת טללים – תודה לצילום לפיטר פן ולדרומי

תודה לדן חולתי ולארכיון קבוץ רביבים על עזרתם במחקר,תודה לארכיון הפלמח וארכיון צהל בעבור הצילומים.

מקור וקרדיט

 

 

 

4
· · ·

תגובות

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *