הצוללת האבודה של מלחמת האזרחים האמריקאית 1864

3819

מאת : אביתר בן-צדף

יותר מ-130 שנה שכבה הצוללת הדרומית ה"ל האנלי – הראשונה בהיסטוריה של הלוחמה הימית – על קרקעית הים בחוף קרוליינה הדרומית, וכוסתה באצות ובשאריות. לפני כ-15 שנה נמשתה האנלי מן הים, ליד נמל צ'ארלסטון, שבו טבעה במהלך גיחה מבצעית במלחמת האזרחים להטבעת אניות צפוניות בחורף 1864.

שרידי שמונה מימאיה הוצאו מהצוללת ונקברו, ומאז מנקים את הצוללת הדרומית, וחוקרים את צפונותיה. יותר מחצי טונה של אצות ושל שאריות הוסרו מעל האנלי, כדי שהחוקרים יוכלו לגלות מדוע טבעה הצוללת, ויוכלו לשמרה.

ג'והנה ריוורה, מנהלת השימור והאוספים באוניברסיטת קלמזון, המפקחת על שימור הצוללת, סבורה כי שילוב של כמה גורמים גרם לטביעת האנלי. לדעתה, ייתכן, שהצוללת נחדרה על-ידי מי הים או שאנשיה איבדו את הכרתם. ייתכן, שטורפדו התפוצץ בצוללת, והטביעה. "טרם מצאנו הוכחה חותכת לסיבת הטביעה", היא אמרה. האנלי טבעה ב-17 בפברואר 1864 כשתקפה בטורפדו ספינות מלחמה של הצפון, שעגנו ליד נמל צ'ארלסטון. היא הטביעה את הספינה הצפונית האוזאטוניק, אך לא שבה לבסיסה.

civil war submarine 1

החוקרים מצאו, כי לפני שאבדה, טבעה האנלי פעמיים, תוך אבדות לצוותה. בין הנספים בטביעות – החוואי הוראס ל' האנלי מלואיזיאנה, שמימן את בנייתה. לאחר כל טביעה, נמשתה האנלי, ושוקמה. גוויות ימאיה המתים פונו משני התאים הצרים, ונקברו, והיא חזרה לפעילות מבצעית. למרות האסונות, המשיך הדרום להפעילה – גם מפני שהיה בנחיתות קשה בים – כדי לשבור את המצור, שהטיל הצפון על נמליו.

האנלי שקלה כ-14 טונות, ודמתה מאוד בצורתה לצוללות המודרניות – גוף מוארך, דמוי סיגר, ועליו סנפירי ייצוב ושני מגדלים. צוותה נשם את האוויר, שהיה בצוללת, מבלי שייצר או הזרים אוויר חילופי. התאורה בה נעשתה בעזרת נרות. בחרטום הצוללת הותקן טורפדו יחיד, שנורה כמו צלצל אל ספינות האויב. כשהטורפדו פגע בספינה, הפעילו אנשי האנלי את חומר-הנפץ שבו במשיכת חבל. מאז שאבדה האנלי חיפשו חוקרים אחרי שרידיה. בשנת 1995 התגלתה באמצעות ציוד מתוחכם, ונמשתה בשנת 2000. מעבדה מיוחדת נבנתה לשיקומה בקרוליינה הצפונית, בסיוע חיל הים האמריקני והמכון הסמיתסוני. ניקוי הצוללת החל אשתקד, וכעת יכולים החוקרים והמשמרים לבדוק את מבנה הצוללת, ולנקות את חלקיה הפנימיים.

מקור וקרדיט : אביתר בן-צדף

civil war submarine 3

2
· ·

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *