הצבא הלאומי אוקראיני (UPA) ומלחמתו בצבא האדום 1945- 1952

942

העמידה של אוקראינה אולי הפתיעה את הפרשנים באולפנים, אך לא את מי שמכיר את ההיסטוריה. בסוף 1943, במבצע דנייפר, שחרר הצבא האדום העצום של סטאלין את מזרח אוקראינה. לצבא האדום נלוו יחידות האֶן-קָה-וֶה-דֶּה מעוררות האימה (אז הגוף המרכזי לענייני ביטחון פנים ושיטור בברית המועצות. הגוף העיקרי שעסק בריגול פנים, ניהול מערך הגולאגים ובדיכוי מתנגדי המשטר, שלימים הפך לקג"ב). נוכחותם של אלו לא הרתיעה את הצבא הלאומי אוקראיני (UPA) שמנה כ- 200-150 אלף לוחמים והוא פתח במלחמת גרילה נגדם. בפברואר 1944 הרגה יחידה של ה-UPA מהמארב את גנרל ניקולאי וטוטין, מפקד החזית כולה, גיבור ברית המועצות, ואחד ממפקדי השדה הבכירים והמוצלחים ביותר של הצבא האדום. הלחימה מול יחידות ה-UPA נמשכה עד לתוך שנות ה-50 ונהרגו בה מעל 120 אלף מורדים אוקראינים ומעל 100 אלף, כולל בני משפחה, נעצרו וגורשו למחנות בסיביר. 

מקור , חנן שטיינהרט

 ראו גם :

"הבנדרובצים" , אימת היהודים באוקראינה בימי מלחמת העולם השנייה ( קישור)

מתוך עדויות ילדים שאספנו ותעדנו  במיזם התיעוד "ילדים שואה" מבצבץ הפחד של הילדים מפני חיילי המיליציה האוקראינים בשנתיים האחרונות של מלחמת העולם השנייה , באזורי אוקראינה וגם פולין .

מצאנו לנכון לרכז כאן כמה עובדות היסטוריות אודות חיילי המילציות של סטפן בנדרה באוקראינה , שפרעו וטבחו במלחמת העולם השנייה ביהודים ובמקרים רבים הסגירו אותם לגרמנים .

מאות יהודים נרצחו ע"י חיילי סטיפן בנדורה  בשנים 1942-1944 ומאות נוספות הוסגרו לידי הגרמנים , רבים מהם ילדים שהסתתרו בכפרים אוקראינים.

עדויות ילדים,  ניצולי שואה משנת 1945  :

ילדים בשואה – מיזם תיעוד: המירוץ לחיים של חווה ואחותה

ילדים בשואה – מיזם תיעוד: בצבת הגרמנים – לוצק, משפחתי ואני

לסקירה המלאה אודות הצבא הלאומי האוקראיני ("הבנדרובצים") באתר כאן

0
· · ·

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *