העיטורים בקברו של פרעה תּוּת עַנְחְ' אָמוֹן ותעלומת חייו המסתוריים

2022

 1341 – 1323 לפנה"ס, המלך תות , מצרים העתיקה

תּוּת עַנְחְ' אָמוֹן היה פרעה מצרי אשר מלך על מצרים העתיקה בין השנים 1323-1332 לפנה"ס, והיה המלך ה-11 בשושלת ה-18. הוא מלך תקופה קצרה ומת בגיל תשע-עשרה בלבד, אך בעת המודרנית הפך לאחד מהידועים שבפרעונים: קברו היה היחידי בעמק המלכים שנתגלה על שלל אוצרותיו במאה ה-20, אף על פי שנבזז בחלקו בסמוך לאטימתו בידי שודדי קברים..

מתחם הקבר כולל חדר מרכזי גדול, שני חדרים קטנים ותא קבורה. החדרים היו מלאים בחפצים של המלך שנועדו לשרת אותו לאחר המוות. החדרים הכילו ממצאים רבים, כגון: רהיטים מפוארים מגולפים ומשובצים אבני חן, כלי בהט, קערות מזהב ומכסף ועוד. על חלק מהתיבות נמצאו כתובות כגון: "הסנדלים של הוד מלכותו, חיים, בריאות וכוח", "המלתחה של הוד מלכותו בילדותו". הכניסה לתא הקבורה הייתה מהחדר הגדול. משני צידי השער הנעול שהוביל לתא הקבורה ניצבו שני פסלים זקיפים מצופים זהב.

המלך תות-ענח-אמון היה נצר לשושלת ה-18 בתקופת הממלכה החדשה במצרים העתיקה (המאה ה-14 לפנה"ס). הוא היה, ככל הנראה, בנו של המלך אחנאתון, שהכריז על גלגל החמה (אתון) אל יחיד, ואסר את פולחן האלים האחרים במצרים, ובמיוחד את פולחן האל אמון, שהיה אל הממלכה עד תקופתו. מלכתו של אחנאתון היתה נפרתיתי המלכה היפהפייה, אבל תות-ענח-אמון היה, ככל הנראה, צאצא מאישה משנית ולא מנפרתיתי. הוא נולד בשם תות-ענח-אתון (הדמות החיה של אתון), ובגיל תשע, לאחר תקופה של אי יציבות, בערך שלוש שנים לאחר מות אביו, ירש את כתרו והפך למלך מצרים.

מובן שילד בן תשע אינו מסוגל למלוך לבד על ממלכה אדירה כמו מצרים, ומי שסייע לו היה דודו הזקן אַַיי, שיש להניח כי ניהל בפועל את ענייני הממלכה. מיד עם עלייתו לשלטון, התיר המלך הצעיר תות-ענח-אתון את איסורי אביו, שיקם את פולחן האלים העתיקים של מצרים, ושינה את שמו לתות-ענח-אמון (הדמות החיה של אמון)

להמשך המאמר של ד"ר רחלי שלומי-חן

ראו גם :

עדיין לא ברור מה גרם למוות, אך החוקרים גילו סימנים אחרים בעצם הירך השמאלית של תות ענח' אמון. סימנים אלה עשויים להעיד על כך שייתכן שהמלך הצעיר שבר את רגלו וסבל מזיהום קשה שהוביל לבסוף למותו. נסיבות המקרה עדיין אינן ברורות, והתוצאות אינן חד-משמעיות. גם בתוך צוות המחקר הדעות חלוקות. חלק מהחוקרים טוענים כי ייתכן ומדובר בחבלה שהובילה למוות, ואילו היתר מעריכים כי סיבת המוות אחרת – מה שמותיר על כנה את אחת השאלות הגדולות סביב חייו המסתוריים של תות ענח' אמון.

לכתבה המלאה

ראו גם:

ינואר 1924 – הווארד קרטר, ארתור קלנדר ועובד מצרי פותחים את הדלת לחדר הפנימי, שבו נמצא הסרקופג של תות ענח' אמון.

העיטורים בקבר של תּוּת עַנְחְ' אָמוֹן

ראו גם : הזדמנות אחרונה: אוצרות מקברו של תות ענח אמון, בלונדון 2019

קישור

5
· ·

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *