"הנס ורודולף: המצוד אחר מפקד אושוויץ"

3790

"זה סיפור שמעולם לא סופר במלואו מפיהם של הגברים העומדים במרכזו: הנס ורודולף", כתב הרדינג בהקדמה לספר "הנס ורודולף: המצוד אחר מפקד אושוויץ", שיצא לאחרונה לאור בעברית בהוצאת כתר. זה ספר חריג ויוצא דופן, שמתאר במקביל את הביוגרפיה של שני גרמנים, מלידתם ועד המפגש שלהם. האחד היה יהודי גרמני שנמלט עם משפחתו מברלין לאנגליה, שירת בצבא הבריטי והתמנה כחבר בצוות החוקרים שמטרתו ללכוד את ראשי המשטר הנאצי. השני היה גרמני קתולי שבמלחמת העולם הראשונה לחם בקרבות במזרח התיכון ובמלחמת העולם השנייה קיבל את הפיקוד על מחנה אושוויץ. אחרי המלחמה הצטלבה דרכם של השניים, והאחד לכד את השני.

8  במארס 1946. קפטן אלכסנדר, קצין ב"קבוצה לחקירת פשעי מלחמה" של הצבא הבריטי בגרמניה, יוצא למשימת חייו. יום לפני כן נעצרה הדוויג הס, אשתו של אחד מפושעי המלחמה הנאצים הנבזיים ביותר — מפקד מחנה ההשמדה אושוויץ. כשנכנס לתא שלה, מצא אלכסנדר אשה עגולת פנים לבושה בחולצה מלוכלכת ובחצאית של איכרה. בגרמנית, שפת אמו, הוא הציג את עצמו כקפטן בצבא הבריטי, שרוצה לשאול שאלות על בעלה. "האם את בקשר איתו? איפה הוא מתגורר? באיזו זהות?" שאל החוקר.

הדוויג שמרה על שתיקה יהירה. שנה לפני כן היא נמלטה עם בני משפחתה מהווילה שלהם באושוויץ. הם נסעו בחשכה, בשיירת מכוניות שנעה באזורים מיוערים, כדי לחמוק ממטוסים מנמיכי טוס. "המנוסה שלנו היתה איומה", כתב לימים רודולף הס. "נסענו בדרכים עמוסות כלי רכב, בלילה, בלי אורות, וכל הזמן דאגתי שכולם יישארו ביחד במכוניותיהם, כי הייתי אחראי לטור כולו".

Rudolf-H-ss-and-family-001

בצילום למעלה : רודלף הס מפקד אושוויץ ובני משפחתו בזמן מלחמת העולם השנייה

נוכח שתיקתה של הדוויג הס, החליט קפטן אלכסנדר לשנות גישה. הוא נסע עם ארבעה חיילים נוספים לביתה, שם נותרו ילדיהם של בני הזוג. הוא מצא דירה חשוכה, מוזנחת וקרה. כשפגש את ארבעת ילדיהם הבוגרים, הוא החל לצעוק עליהם ודרש שיגלו לו היכן אביהם. "איפה אבא שלך?" הוא צרח על קלאוס. בהמשך אף הלם באגרופיו על השולחן בתסכול. "לא יכול להיות שאתה לא יודע". לאחר שהילדים לא הסגירו את מקום המסתור של אביהם, החליט אלכסנדר לעצור את קלאוס.

התחנה הבאה הייתה הכלא שבו הייתה עצורה אמו. היא הייתה אמנם המומה כשראתה את בנה, אבל המשיכה בשלה: "אני לא יודעת איפה בעלי". בהמשך אף אמרה כי הוא מת. קפטן אלכסנדר לא נואש. ב–11 במארס 1946 הוא התפרץ לתא של הדוויג הס ובישר לה שרכבת, שעברה זה עתה ליד בית הסוהר, עומדת לקחת את בנה לסיביר, ואיים כי לא תראה אותו לעולם. הוא הותיר בתאה פיסת נייר ועיפרון. כשחזר ראה כי על הדף רשומים מקום הימצאו של הס ושמו הבדוי. אשתו גילתה לאלכסנדר כי בעלה גר בחווה תחת השם פרנץ לאנג.

קפטין אלכסנדר לא בזבז זמן. הוא נחפז לארגן תוכנית פעולה, שבמסגרתה גויסו חיילים בריטים, רבים מהם יהודים־גרמנים כמוהו, שגורשו מארצם ואיבדו קרובי משפחה באושוויץ. הם אספו רובים, גרזנים ומכשירי קשר, ויצאו לדרך בשיירה קטנה של משאיות וג'יפים. 25 אנשים כללה השיירה. "כולם רוצים להיות שותפים לציד", אמר אז אלכסנדר.

ב-11 במארס 1946 נכנסה השיירה לחווה בחושך מוחלט ובשקט גמור. אלכסנדר יצא מהג'יפ עם קצין הרפואה והנהג, והורה לאחרים להישאר מאחור ברובים שלופים. הוא ניגש לאסם ונקש על הדלת. הס התעורר בבהלה. אלכסנדר תחב לפיו אקדח, והורה לרופא לחפש על גופו ציאניד, מחשש שיתאבד בטרם ייעצר. מיד לאחר מכן הציג עצמו אלכסנדר, ודרש מהס שיגיש לו את תעודותיו."

 מקורות המידע

האיש שלכד את מפקד אושוויץ – הקצה – הארץ עפר אדרת,

ביקורת ספר: הנס ורודולף – המצוד אחר מפקד אושוויץ

בן מוות | חבצלת פרבר | מוסף "שבת" – לתורה, הגות ספרות ואמנות

Was my Jewish great-uncle a Nazi hunter? – The Guardian

Unravelling Uncle's Secret: He Caught Rudolf Hoess, Then .

Hanns and Rudolf by Thomas Harding, review – Telegraph

 

2
·

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *