הנבחר שבמבחר : צילומים היסטוריים , לקט מס' 9

3594

moment in time pinterest

בלקט הנוכחי : בלוב התנהג כרומאי , מדוע לא הפעילו הנאצים את נושאת המטוסים היחידה שהייתה להם? , התושייה והמזל של הסוכנת רוז במלחמת העולם השנייה , זיהוי מטוסי אויב לפני עידן הרדאר, כפרי הרפאים בתורכיה וביוון , לראשונה מאז מלחה"ע ה-2: עיטור כוכב הכסף לחיילת אמריקנית

 בלוב התנהג כרומאי

דווקא בלוב, על גבול המדבר, במדינה לא מתויירת לחלוטין, אבל קרובה מאוד גיאוגרפית לרומי העתיקה, נשתמרו באופן נפלא כמה מן ההוכחות הטובות ביותר ליכולת הבנייה ולאדריכלות של מקימי האימפריה הרומית.

lybia ancient

שני אתרי העתיקות הרומיים הבולטים בלוב הם סאבראתה (Sabratha) ולפטיס מאגנה (Leptis Magna). סאבראתה היא הוכחה מושלמת ליכולתם של הרומאים בבניית ערים. הם ניצלו את מיקומה של העיר על חוף הים התיכון, כמאה קילומטר מערבית לטריפולי, כדי להפוך אותה לתחנת מסחר חשובה, שחצתה את מרכז אפריקה והובילה שנהב, עבדים וסחורות אחרות.

התיאטרון הרומי בסאבראתה הוא האתר החשוב בעיר. שלוש קומות, בגובה 25 מטרים עם 108 עמודים קורינתיים שמסודרים בשלושה טורים.

עיר נמל רומית אחרת, לפטיס מגנה, ממוקמת מזרחית לטריפולי. העיר מוכרת במיוחד משום שבה נולד ספטימוס סוורוס, לימים קיסר האימפריה הרומית, שדאג להפכה לאחת מן היפות שבערי האימפריה.

romans 6

עם הזמן נקברה העיר תחת חולות נודדים, וכך זכתה להשתמרות נפלאה עד לחפירות מודרניות שהחלו בשנות ה-20 של המאה הקודמת.
ביקור בלפטיס מאגנה מגלה עיר עתיקה יותר, שנוסדה כנראה אלף שנים לפני הספירה. כמו בסאבראתה, גם כאן הגיע השגשוג והפיתוח לשיאו במאה השנייה לספירה. בעיר אפשר לסייר במקדשים, ברחובות שנותרו שלמים כמעט כמו ביום בו עזבו אותם הרומאים.

על פי עדותו של נפתלי הילגר, שסייר בשני האתרים העתיקים האלה, התחושה של ישראלי, שמכיר ערים רומיות עתיקות בישראל, מוזרה מאוד. המבנים בשני האתרים בלוב דומים מאוד למה שאפשר לראות בקיסריה, בית שאן וערים רומיות אחרות בישראל ובכל זאת, בעיקר בגלל הבידוד, היעדר התיירים והמדבר הקרוב כל כך האתרים נראים שונים. אין דרך טובה מזו להבין את גדולתה של האימפריה הרומית.

מקור וקרדיט : בלוב התנהג כרומאי – מסע טי.וי – מסע אחר

ynet האוצרות הארכיאולוגים של לוב

libyan ancient 3

Roman ruins of Sabratha in Libya

Sabratha , Libya

lybia ancient 2

Sabratha: Roman Theatre

 מדוע לא הפעילו הנאצים את נושאת המטוסים היחידה שהייתה להם?

קישור ישיר לצילום באוסף הצילומים באינטרנט

נושאת המטוסים "גרף צפלין" הושקה ב-1938, ואדולף היטלר העריך שהיא תסייע לגרמניה הנאצית לשלוט בים הצפוני.

נושאת המטוסים היחידה "הגרף צפלין" של הנאצים מעולם לא הופעלה בצורה מבצעית ובכל שנות מלחמת העולם השנייה הייתה בים הבלטי . הנאצים פיתחו את נושאת המטוסים הזו עוד בשנת 1938. נושאת המטוסים הענקית הייתה אמורה להכיל ולהפעיל 7 טייסות קרב גרמניות . עם פרוץ מלחמת העולם השנייה החליטו היטלר לא להפעילה בצורה מבצעית. הנאצים שינו את תפיסתם האסטרטגית והעדיפו להפעיל את חיל האוויר ישירות ללא תלות בנושאות מטוסים. היום כבר ברור כי זו הייתה אסטרטגיה צבאית מוטעית. הפעלה מבצעית של נושאת המטוסים הייתה יכולה להכביד מאד על שיירות הנשק והתחמושת של בעלות הברית אשר היו מפליגות למורמנסק ברוסיה . הנאצים העדיפו להשקיע בצוללות . בעידן הנאצי לחיל האוויר היה לובי חזק מאוד בזכות מעמדו הרם של גרינג.

גרינג דרש שכל מה שטס יעמוד תחת פיקודו והוא בלם פעם אחר פעם יוזמות להקמת זרוע ימית עבור הצי הגרמני. במצב כזה קשה היה לקדם פיתוח ובניית נושאות המטוסים בגרמניה הנאצית. בסופו של דבר הוחלט באופן לא הגיוני שהצי ייבנה את האוניה, אבל משרד התעופה וח"א יפתחו את מטוסיה ואף יפעילו אותם. כמובן שלאחרונים לא היה אינטרס אמיתי לקדם את הפרוייקט והדבר בלם את הנושא.

graph zephlin 1במשך יותר מ-50 שנה, שמרו הרוסים בסוד על מקום המצאה של ספינת הקרב, שאותה תיקנו והבריחו לרוסיה לאחר שהוטבעה בידי הנאצים.

הכוחות הגרמנים הנסוגים ניסו להטביע את הספינה ב-1945 כדי שלא תיתפס בידי בעלות הברית, אך חיילי הצבא האדום השתלטו עליה לפני שטבעה. למרות שבעלות הברית החליטו כי כל ספינת קרב גרמנית או יפנית שתיתפס – תושמד, שיפצו הסובייטים את ה"גרף צפלין", והשתמשו בה כמטרה במטווחים ימיים. בארצות הברית אף חששו כי השימוש שעשו בה הסובייטים היה הכנה לקראת התקפה סובייטית אפשרית על ארה"ב. בעקבות המטווחים הרבים, טבעה ה"גרף צפלין" פעם נוספת – הפעם לתמיד.

רקע היסטורי/צבאי

German aircraft carrier Graf Zeppelin

  התושייה והמזל של הסוכנת רוז במלחמת העולם השנייה

קישור ישיר לצילום ההיסטורי

SWNS_AGENT_ROSE_03הסוכנת רוז , צרפתייה , ששירתה במחתרת הצרפתית (שמה המקורי היה אנדריאה פאל) הצילה מעל 100 טייסים אמריקאים ובריטיים במהלך מלחמת העולם השנייה. בסוף המלחמה הנאצים הצליחו ללכוד אותה ( עקב בגידה של איש רזיסטנס , שנשבר בחקירה אצל הנאצים) הועברה למחנה ריכוז נאצי , הועמדה מול כיתת ירי של הס"ס . ניצלה ברגע האחרון כאשר יחידות אמריקאיות הגיחו לפתח בפאתי המחנה וכל שומריה נמלטו.

Andrée Peel – Telegraph

agent rose 1

WWII Resistance fighter marks her 104th birthday by breaking silence on wartime heroics

 

 

agent 2

agent 4

זיהוי מטוסי אויב לפני עידן הרדאר

מערכת רמקולים להגברת אותות קול שפיתחו האמריקאים במלחמת העולם הראשונה . הרדאר לא פותח עדיין ע"י הבריטים והאמריקאים יזמו והפעילו מערכות לאיכון קול לאיתור מוקדם של מטוסים גרמניים.

World War I 'listening device': 'You know what, I think there could be someone coming…'

listening device better 2

אוזניים כבדות – בריטניה – מסע אחר

WW1AcousticMirrorKilnsea(PaulGlazzard)Jan2007בבריטניה פותחה גם טכניקה לאיכון מטוסים באמצעות קול. הם פיתחו רשת נרחבת של "מראות אקוסטיות" שהיו בשימוש במהלך מלחמת העולם הראשונה והשנייה.‏  "מראות קול" (Sound mirrors) הן למעשה מיקרופונים הנעים על ציר שממטרתם למצוא את הזוויתשבה משרעת הקול היא המקסימלית, שהוא גם הכיוון אל המטרה. שתי מראות אקוסטיות במקומות שונים יספקו שני כיוונים שונים, דבר המאפשר בעזרת טריאנגולציה לקבוע את מקומו של מקור הקול. לפני פיתוח המכ"ם היה איכון בעזרת קול הטכנולוגיה היחידה לאתרמטוסים ממרחק, אך לקראת מלחמת העולם השנייה החל המכ"ם להוות אלטרנטיבה אמינה. עם זאת, תחנות האיכון בעזרת קול המשיכו לפעול כגיבוי.

aircraft ww1צילום של מטוסים אמריקאיים מעל צרפת 1918. יצאו להזנקה בעקבות איכון הקולות של המטוסים הגרמניים.

 כפרי הרפאים בתורכיה וביוון

בצילום , כפר יווני נטוש 8 ק"מ מהגבול עם תורכיה . תושבי הכפר היווני נאלצו לעזוב את כפרם כחלק מהסכם חילופי האוכלוסייה בין תורכיה ויוון בשנת 1923 ( הסכם לוזאן) . יש עוד עשרות כפרים יוונים נטושים בקרבת הגבול עם תורכיה.

המאורע המרכזי בהיסטוריה של יוון בעת החדשה הוא המלחמה בין יוון לטורקיה בשנים 1922-1919. למלחמה זו הייתה השפעה מכרעת על יוון, שכן לא זו בלבד שעיצבה את גבולותיה ואת הפוליטיקה שלה, אלא שינתה את הרכבו של העם היווני ואת תפיסתה של יוון בעניין תפקידה ההיסטורי. חילופי האוכלוסין בעקבות חוזה לוזאן ב- 1923 שינו לחלוטין את המבנה הדמוגרפי, הכלכלי והחברתי של יוון .

הסכם לוזאן התייחס לכשני מיליון פליטים: כ-1.5 מיליון יוונים מחופי הים התיכון של טורקיה וכ-500,000 מוסלמים שחיו ביוון. רוב חילופי האוכלוסין נעשו בכפייה, ורוב המגורשים היו לפליטים דה יורה מארצות מוצאם (denaturalized).

עד שההסכם קיבל תוקף, מהלך ההגירה והגירוש התרחש קודם לתאריך 1 במאי 1923, ורוב האוכלוסייה היוונית עזבה את טורקיה מפחד פן יתנכלו לה.

village start smallהסכם לוזאן 1923 , בו הסכימו יוון ותורכיה על חילופי אוכלוסין, היה שבר של ממש לחייהם של מיליוני יוונים שהתגוררו בתורכיה מזה מאות שנים ונאלצו לעקור ליוון, בלא פשרות, תוך שהטורקים שישבו ביוון, 'חזרו' הביתה. אירוע זה,  הותיר צלקת קשה אצל רבים, אך הותיר את תורכיה  בלא המיעוט היווני על אדמתה. אתא תורק, מנהיג האומה , מי שיזם את ההסכם , סירב בתוקף לאפשר השארת יוונים על אדמת תורכיה, גם כדי לשרת ולתחזק את מבני הדת שבכפרים הננטשים.

חילופי האוכלוסין בין יוון וטורקיה – ויקיפדיה

village start 2

Kayaköy (Kayakoy) or Karmylassos, an abandoned Greek Village 8km from Fethiye in Turkey whose inhabitants left as part of a population exchange agreement between the Turkish and Greek governments in 1923 after the Greco Turkish War.

village turkey 1

צילום מס' 2

צילום מס' 3

 ann hester 2 לראשונה מאז מלחה"ע ה-2: עיטור כוכב הכסף לחיילת אמריקנית

מדובר בעיטור הגבורה השלישי בחשיבותו בצבא האמריקני. החיילת, סמלת אן הסטר, קיבלה את העיטור על הפגנת אומץ לב במהלך קרב עם חמושים עיראקים, מהם הרגה שלושה

החיילת, סמלת לי אן הסטר מנאשוויל, טנסי, קיבלה ב2005 את העיטור על הפגנת גבורה במהלך מתקפה על שיירה בה נסעה בעיראק. שניים מחבריה ליחידה קיבלו גם הם את העיטור.

רישומי הצבא האמריקני על הקרב מעידים כי חמושים עיראקים שהתחבאו בחפירות תקפו את השיירה מצדי הדרך בשעה שנסעה מדרום לבגדד. החמושים ירו קליעים מנשק קל ורקטות אר.פי.ג'י. הסטר ויחידתה נעו דרך מטחי האש אל החמושים, השליכו רימוני יד וניטרלו אותם.

לפחות שלושה מן החמושים נהרגו מאש שירתה סמלת הסטר הצעירה באמצעות רובה האם-4 שלה. זאת, מתוך 26 עיראקים לפחות שנהרגו. כמה חמושים אחרים נתפסו בתקרית, שבה נפצעו גם אמריקנים.

ynet לראשונה מאז מלחה"ע ה-2: עיטור כוכב הכסף לחיילת אמריקנית

ann 4

Sgt. Leigh Ann Hester: When her convoy was ambushed in Iraq she repelled at least 30 insurgents. She was honored for her exceptional tactics and actions and became the first woman to earn the Silver Medal for exceptional valor since World War II.

עדכון , מרץ 2015 , אן הסטר סיימה קורס קצינות בצבא האמריקאי והיא כיום קצינה בדרגת סרן .

ann hester 2

1
· · · · ·

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *