הנבחר שבמבחר: צילומים היסטוריים, לקט מס' 1

5396

moments in time 1

מזה כשנתיים אנו מנהלים אוסף בינלאומי של צילומים היסטוריים הידוע בשמו   Moments in Time

באוסף הבנוי על טכנולוגייה של פינטרסט נצברו עד כה כ20 אלף צילומים היסטריים מעניינים . כל שבוע נוספים עשרות ולעתים גם מאות צילומים היסטוריים חדשים . לכן ,החלטנו להפיץ כל שבוע לקט נבחר של כמה צילומים היסטוריים שנקלטו באוסף המצטבר .

הנה לפניכם הלקט הראשון , 19 באוגוסט 2014 :

austrlian soldiers in egypt 1

האוסטרלים מתכוננים לכיבוש באר שבע וגם נהנים בינתיים מאתרי תיירות במצרים

החיילים האוסטרלים שהיו מאוחר יותר  חוד החנית של גנרל אלנבי במתקפה על התורכים בבאר שבע מצטלמים במצרים ליד הפירמידות

החיילים האוסטרלים במסע המדברי בדרך לשחרור א"י , 1917

רקע היסטורי : קרב באר שבע – ויקיפדיה

באוקטובר 1917, במהלך מלחמת העולם הראשונה, לאחר שהצבא הבריטי הצליח לחצות את מדבר סיני, התבסס הצבא הטורקי על קו הגנה בין העיר עזה לבאר-שבע. שתי התקפות בריטיות במהלך 1917 על העיר עזה נכשלו והביאו להדחת מפקד הכוחות הבריטיים, הגנרל ארצ'יבלד מארי ולמינויו של הגנרל אדמונד אלנבי. אלנבי החליט שהמתקפה הבריטית הבאה תערך על העיר באר-שבע, במטרה לפרוץ שם את החזית הטורקית. לפני המתקפה נערך מבצע הטעיה גדול שנועד לגרום לכוחות הטורקיים ולמפקדיהם הגרמניים להאמין שהמתקפה תתבצע על העיר עזה, ובבוקר ה-31 באוקטובר נעו כוחות בריטיים גדולים אל העיר באר-שבע.

כיבוש באר-שבע אפשר את פריצת קו החזית הטורקית, וכחודש מאוחר יותר, ב-9 בדצמבר נכבשה ירושלים, אירוע שנחשב לאחד המאורעות המכוננים של המלחמה.

ההסתערות בבאר-שבע נקראת במקומות רבים 'הסתערות הפרשים הגדולה האחרונה בהיסטוריה' (רמז לכך שבמלחמות הבאות הטנקים עתידים לתפוס את מקומם של הפרשים) ואולם בריגדת הפרשים האוסטרלים הקלים (שהייתה חלק מחטיבת האנזא"ק) לא נחשבה לחיל פרשים, על פי היסטוריונים צבאיים, אלא לחיל רגלים רכוב. חיילי הבריגדה לא היו מצוידים ברומחים אלא רק ברובים שאותם הם נשאו על כתפיהם, ובמהלך רוב הקרבות הסוסים שימשו אותם בשביל להגיע אל החזית, שם הם היו יורדים מהסוסים ומתקדמים רגלית. לכן היסטוריונים צבאיים מעדיפים לכנות את המתקפה 'הסתערות הפרשים הקלים הגדולה היחידה בהיסטוריה הצבאית'.

austrliam meal 2

להסתערות זאת חלק חשוב במורשת הקרב האוסטרלית. ההסתערות מהווה את רגע השיא של שני סרטים העוסקים בפרשים האוסטרליים בחזית ארץ ישראל: הסרט האפי "40,000 פרשים" שהופק ב-1940, והסרט "הפרשים הקלים"‏[1] שהופק ב-1987 (ובו ישנה התייחסות רבה גם לקולונל הבריטי ריצ'רד מיינרצהגן, ולמבצע ההטעיה שקדם לקרב). בשנת 2007 נערך שחזור של התקפת הפרשים על ידי "העמותה למורשת מלחמת העולם הראשונה בארץ ישראל" ועמותת פרשים אוסטרלים המשמרים את מורשת פרשי האנזא"ק.

מלחמת העולם השנייה : יפאן – אכזריות

כאשר מראים כיום את אכזריות דע"אש האסלאמיים כדאי לזכור גם היפאניים במלחמתם בסין ב1937 עשו מעשי אכזריות דומים , קישור לצילום

רקע היסטורי : טבח ננקינג – ויקיפדיה

גרמניה הנאצית והיהודים , 1936

צילום של ספסל בפארק גרמני עליו סימנו הנאצים "ליהודים בלבד"

Nazi Segregation

 על הספסל כתוב: "ליהודים בלבד". האישה הסתירה את פניה לפני המצלמה  מתוך בושה על השפלתה .

רקע היסטורי

בשנות השלושים, מעבר לחקיקה הכלכלית האנטי-יהודית, הנאצים הוקיעו את היהודים מהתרבות והחברה הגרמנית. נאסר על היהודים, בין השאר, לשבת על ספסלים בגנים ציבוריים, להשתתף בארגוני ספורט שונים, ולהחזיק חיות בית. בפתחי כניסה לאולמות לימוד באוניברסיטאות עמדו אנשי אגודות הסטודנטים והזהירו מפני הצטרפות לכיתות הלימוד שבהן המרצים הם יהודים. בכניסה למקומות רבים נתלו שלטים עם הכתובת "יהודים אינם רצויים". יהודים רבים שחיו במקומות קטנים החלו להגר לערים הגדולות כדי להמצא בקרב ציבור יהודי גדול יותר, בשל הניכור והעוינות שהלכו והתרבו במקום מגוריהם.

חקיקה אנטי-יהודית בתקופת המשטר הנאצי

 לוב – קד'אפי וברה"מ

נשיא לוב קד'אפי ושליט ברה"מ , 1981 , קד'אפי מעולם לא התנהג על פי הפרוטקול הדיפלומטי :  האחיזה ביד נועדה להפגין את הכרת התודה של קד'אפי לתמיכת הסובייטים ובעיקר למשלוחי הנשק העצומים שהגיעו מברה"מ. הסובייטים חשבו בטעות כי קד'אפי יהפוך בהמשך לתומך בסוציאליזם וגם ביקשו גישה לבסיסי צבא וים בלוב.

lybia 1981

רקע היסטורי :Libya–Russia relations – Wikipedia, the free encyclopedia

קד'אפי דגל במהפכנות אסלאמית – סוציאליזם אסלאמי בגרסה מיוחדת לו, שהוא ראה בה תורה מגובשת, מעין "דרך שלישית" מקורית – לא קפיטליסטית ולא סוציאליסטית – לפתרון כל בעיות החברה והמדינה. את תורתו ניסח ב"ספר הירוק" (1976; חלק שני – 1978), וכפה אותה על לוב בקנאות (בעזרת שירות חשאי רב עוצמה ( .

 התחליף הקד'אפיאני לקומוניזם ולקפטליזם ולאחריה "הספר הירוק"- התנ"ך של המהפכה, היו לעיצוב תפיסת העולם של הרודן הלובי ההזוי לאחר שזה עלה לשלטון בהפיכה צבאית בשנת 1969. למעשה, שלט קד'אפי בשם הלך הרוח המהפכני במשך כל תקופת שלטונו, כאשר אחת לכמה שנים הכריז על מהפכה בתחום אחר בעלת יעדים אחרים, לא לחינם זכה בקרב הלובים לתואר "ההוגה המהפכן".

מעצבת האופנה הצרפתיה , מלכת הבשמים ושיתוף הפעולה עם הנאצים

צילום של קוקו שאנל לפני מלחמת העולם השנייה

coco shanel 1

רקע היסטורי:

ביוגרף אמריקני: קוקו שאנל עבדה עבור הנאצים

בספר "לישון עם האויב – מלחמתה הסודית של קוקו שאנל", נטען כי מעצבת האופנה הצרפתייה גויסה למודיעין הגרמני על ידי אחד ממאהביה – ברון שזכה לאותות כבוד מהיטלר. "היא ספגה מעשירי צרפת את שנאתה ליהודים". ומה היה שם הקוד שנתנו לה הנאצים?

האם מאחורי הבגדים השיקיים הסתתרה אנטישמית גדולה? מעצבת האופנה האגדית קוקו שאנל שיתפה פעולה עם המשטר הנאצי במהלך מלחמת העולם השנייה. כך טוען העיתונאי האמריקני האל ווהן, בביוגרפיה חדשה על מי שהגדירה מחדש את ה"שיק" הצרפתי. הביוגרפיה יצאה לאור בארצות הברית תחת הכותרת "לישון עם האויב – מלחמתה הסודית של קוקו שאנל".

Gabrielle-Coco-Chanel.2

עוד טוען ווהן בספרו כי בשנת 1940 גויסה אגדת האופנה למודיעין הגרמני דרך מי שהיה כביכול אחד ממאהביה – הברון הנס גונטר פון דינקלאג.

למאמר  המלא באתר  YNET

..ואם כבר עסקינן בצרפת בתקופת השלטון הנאצי אז הנה צילום של נערכה צרפתיה שהושפלה בפומבי אחרי שחרור צרפת בעוון קשר רומנטי עם קצין גרמני . העונש : גזיזת השערות בפומבי . מדובר על מאות מקרים כטלו בשנת 1945 .

french woman better 2

women-accused-of-collaboration-1

A-crowd-jeers-as-a-woman--001

רקע היסטורי:

An ugly carnival: how thousands of French women were 

ראה  גם :  הספר סוויטה צרפתית

ממי למדו הקצינים הנאצים את הטקטיקות הצבאיות שלהם במלחמת העולם השנייה ?

גנרל אלכסיי בוריסלב הרוסי , היה האחד המפקדים המוצלחים ביותר של הצבא הרוסי במלחמת העולם הראשונה , כאשר פורסמו זיכרנותיו ותורת הקרב שלו בשנים 1926-1928 , השיגו הגרמנים עותק של ספרו ברוסית ותרגמנו אותו לגרמנית . חלק לא מבוטל מתורת הקרב שלהם במלחמת העולם השנייה, ובמיוחד בפלישה לרוסיה , התבסס על חשיבתו הצבאית של גנרל בוריסלוב הרוסי. תורת הבליצקריג הגרמנית נסמכה במידה רבה על תורתו הצבאית של גרנרל אלכסיי בוריסלוב.

בתוכניתו הצבאית , ברוסילוב העדיף מתקפה על פני כל החזית ולא בנקודות ספציפיות במטרה שהאויב יאבד את הסדר בצבאו עד כדי כך שבנקודה מסוימת ייכנע. ברוסילוב העדיף אש ארטילריה קטנה ומדויקת על פני ההפגזות המאסיביות שננקטו קודם לכן.

200px-Brusilov_Aleksei_in_1917

רקע היסטורי על גנרל  אלכסיי בוריסלב בוויקיפדיה בעברית

Blitzkrieg – Wikipedia, the free encyclopedia

The Brusilov Offensive – History Learning Site

 עד כאן הלקט הנוכחי , המשך יגיע בשבוע הבא

 

 moments in time 1

0
· · ·

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *