הנבחר שבמבחר : צילומים היסטוריים , לקט מס' 6

4131

moments in time january 2015

מזה כשנתיים אנו מנהלים אוסף בינלאומי של צילומים היסטוריים הידוע בשמו Moments in Time

באוסף הבנוי על טכנולוגייה של פינטרסט נצברו עד כה כ21 אלף צילומים היסטריים מעניינים . כל שבוע נוספים עשרות ולעתים גם מאות צילומים היסטוריים חדשים . לכן ,החלטנו להפיץ כל שבוע לקט נבחר של כמה צילומים היסטוריים שנקלטו באוסף המצטבר , כל יום מבקרים למעלה  מ40,000 איש מרחבי העולם באוסף המצטבר הזה בפינטרסט.

הנה לפניכם הלקט השישי , 17 לינואר 2015

בלקט הנוכחי : כביש אשר סללו הרומאים לפני 2000 שנה עדיין מחזיק מעמד כיום  ליד העיר רומא , הטיעון כי ההצלחה של גנרל אלנבי מול התורכים במלחמת העולם הראשונה היתה בעיקר בזכות קצין המודיעין שלו Richard Meinertzhagen הופרך לאחרונה בספר חדש.. מוסתפא כאמל ביי ( אתאטורק ) בקרב גליפולי מנהיגות צבאית לדוגמא. יעקב סברדלוב – הנשיא היהודי השני של רוסיה הסובייטית. ביקור בדף הפייסבוק המרתק של אריק בנדר .

 כביש אשר סללו הרומאים לפני 2000 שנה עדיין מחזיק מעמד כיום מעמד ליד העיר רומא

Appian Way, Rome…constructed over 2000 years ago and still in use today.

האימרה "כל הדרכים מובילות לרומא" לא הייתה בגדר אמירה סתמית. הרומאים היו אומנים בסלילה, ובשיא האימפריה כללו הדרכים הרומאיות 85,000 קילומטר של דרכים סלולות שקישרו בין כ-370 יעדים.

Rom_Appian_Wayadd apian way

רקע היסטורי

ויה אפיהלטינית ובאיטלקית (Via Appia הייתה הדרך הרומאית הראשונה שנסללה. ויה אפיה קישרה בין רומא לקמפניה ודרום איטליה, והגיעה עד לברונדיסיום (כיום ברינדיזי שבמחוז פוליה). הדרך נסללה במהלך המלחמות הסאמניטיות, ועיקר תפקידה היה צבאי – מתן אפשרות לתנועה גדולה של כוחות צבאיים ממקום למקום – אך בהמשך נודעה לדרך זו גם חשיבות כלכלית רבה.

הדרך נקראת על שמו של המדינאי אפיוס קלאודיוס קאיקוס, שיזם את סלילתה בשנת 312 לפנה"ס.

Mile Post on the Appian Way in Rome

מקור וקרדיט : וויקפדיה בעברית

 

ריצ'רד מיינרצהאגן – ציפור מוזרה

הטיעון כי ההצלחה של גנרל אלנבי מול התורכים במלחמת העולם הראשונה היתה בעיקר בזכות קצין המודיעין שלו Richard Meinertzhagen הופרך לאחרונה בספר חדש..

Richard Meinertzhagen

המוניטין הנפלא ממנו נהנה מיינרצהאגן בישראל – כולל כיכר על שמו בירושלים מופרכת בספר עמוס עובדות מתועדות, שמהן עולה שמיינרצהאגן ניהל חיים שהיו כל-כולם תרמית קולוסלית, מתוכננת בקפדנות של פסיכופט.

ריצ'רד מיינרצהאגן – ציפור מוזרה ( כתבה מרתקת של אבנר שץ ) .

לפריט במאגר הצילומים הבינלאומי

ריצ'רד מיינרצהגן – ויקיפדיה

 מוסתפה כאמל ביי ( אתאטורק )  וקרב גליפולי

Mustafa Kemal Bey

הכישלון של הבריטים והאוסטרלים בקרב גליפולי במלחמת העולם הראשונה נבע בראש ובראשונה ממנהיגותו הצבאית של מוסתפה כאמל ביי ( אתאטורק ) בקרב . לעומת זאת , הצבתו בחזית א"י , במלחמת העולם הראשונה, לא היתה משמעותית מבחינה צבאית כי הקצינים הגרמניים היועצים של הצבא התורכי לא אפשרו לו לפעול עפ"י הבנתו .

Mustafa Kemal Bey with Ottoman military officers during the Battle of Gallipoli, Canakkale, 1915

לפריט המידע במאגר הצילומים הבינלאומי

GMK_Gallipoli

רקע היסטורי

חצי האי גליפולי שוכן בכניסה למיצרי הדרדנלים שבפתחו של ים מרמרה בתורכיה. העיר גליפולי שבו היא שיבוש של "קליפוליס" – עיר יוונית עתיקה שפירוש שמה "העיר היפה".

האירוע ההיסטורי הקשה ביותר בגליפולי התרחש במערכה במלחמת העולם הראשונה. במשך כמעט שנה, בין 1915 ל-1916, נלחמו בחצי-אי חיילי האימפריה הבריטית בצירוף הצרפתים מול כוחות האימפריה העות'מאנית החלשה (לימים תורכיה). אגב, בגליפולי נלחם ביחד עם הבריטים גם גְּדוּד נֶהָגֵי הַפְּרָדוֹת היהודי, עם מפקדו יוסף טרומפלדור.

למרבה ההפתעה, במערכת גליפולי ניצחו התורכים, שהגנו על ביתם ואזרו כוח, על אף שנחשבו חלשים ולא יעילים. במערכה על גליפולי נהרגו יותר מחצי מיליון חיילים משני הצדדים ונפצעו רבע מיליון איש.

מוסטפא כאמל ביי הפסיק את הנסיגה העות'מאנית מול חוף אנזק כאשר הכריח חיילים עות'מאניים נסוגים לעמוד על מקומם ולהלחם.

המערכה הזו סימנה את הרגע הגדול של מוסטפא כמאל – המפקד התורכי בגליפולי, שהפך לגיבור לאומי. הוא היה המפקד התורכי הראשון ואולי היחיד שהביס צבא מערבי. בזכות הניצחון הגדול הזה, היחיד מהצד התורכי במלחמת העולם הראשונה והראשון של הטורקים אי פעם על צבא מערבי, הוא יהפוך לגיבור, יקים את התנועה הלאומית התורכית ויהיה לנשיא המדינה אטאטורק ולמי שעיצב אותה להיות מדינה חילונית ומתקדמת.

מערכת גליפולי – ויקיפדיה

Military career of Mustafa Kemal Atatürk – Wikipedia,

יעקב סברדלוב – הנשיא היהודי השני של רוסיה הסובייטית

YakovSverdlov

לפריט המידע במאגר הצילומים הבינלאומי

רקע היסטורי

יעקב מיכאילוביץ' סבֶרְדְלוֹברוסית: Яков Михайлович Свердлов;‏ 3 ביוני 188516 במרץ 1919) היה הנשיא (יו"ר "הועד הפועל המרכזי של כל רוסיה") השני של רוסיה הסובייטית (21 בנובמבר 1917 – 16 במרץ 1919) והיהודי השני בתפקיד זה (אחרי לב קמנייב), תחת מנהיגותו של לנין.

סברדלוב השתתף במהפכת 1905, כמפקד המחתרת הבולשביקית בהרי אורל. בעקבות זאת הוא נעצר ביוני 1906 ומאז היה במשך כ-11 שנה, כמעט ללא הפסקה, במאסר או בגלות, עד 1917. בסתיו 1913 נבחר סברדלוב לראשונה לוועד המרכזי של המפלגה הבולשביקית, בהיעדרו והוא בן 27 בלבד‏[1]. שנתיים מתוך שנות הגלות שבילה בתוך רוסיה (19141916), היו בסיביר, לצידו של סטלין. עם פרוץ מהפכת פברואר 1917 והדחת הצאר חזר סברדלוב לפעילות פוליטית מלאה בפטרוגרד (כיום סנקט פטרבורג) ונבחר שוב לוועד המרכזי, והפעם, בנוסף לכך, גם לתפקיד המזכיר הכללי של המפלגה, שהיה שני בחשיבותו רק ללנין. לנין אף תכנן ככל הנראה להוריש לסברדלוב את הנהגת המפלגה והמדינה, בבוא היום‏[2].

סברדלוב לקח לאחר מכן חלק פעיל ביותר, במהפכת אוקטובר. ב-1922 טען גנרל רוסי מלוכני, מיכאיל דיטריכס, שסברדלוב ארגן את רצח הצאר המודח, ניקולאי השני, ומשפחתו ביקטרינבורג, ב-16 ביולי 1918. ב-1990 חזר המחזאי הרוסי אדוארד רדז'ינסקי על הטענה הזו בספר רב-מכר על אחרוני הרומנובים, שהתפרסם בשורה של לשונות.

יעקב סברדלוב – ויקיפדיה

ראה גם : העיר הרוסית על שמו של יעקב סברדלוב חוגגת 240 שנה לקיומה

 בול שהוציאה ברית המועצות לרגל מאה שנה להולדתו של סברדלוב

1985_CPA_5633  sverdlov

ביקור בדף הפייסבוק של אריק בנדר

העיתונאי והכתב המדיני בעיתון מעריב אריק בנדר מפעיל מזה כשנה וחצי את דף הצילומים ההיסטוריים הכי מרתק בפייסבוק .

עמוד הפייסבוק של אריק בנדר מוקדש לחלוצים, למייסדים, ללוחמים, לבונים שהקימו פה את התשתית למדינה שבדרך, שיכלו לקשיים, למחסור, לאבדות, להיותם ישוב קטן אך מגוייס, מחוייב למטרה אחת ושמה הקמת מדינת ישראל, וכמובן לדור תש"ח שכדברי המשורר הגיש לנו את המדינה על "מגש של כסף".
בקבוצה שלפניכם מאות צילומים, מאמרים, סרטים וסרטוני וידיאו שמלווים את ארץ ישראל מאז ימי הטורקים ועד למלחמת העצמאות ולסיום המנדט הבריטי. אני מציע לכם לדפדף לאחור בסבלנות. יש פה חומר מרתק לימים לשלמים.

קישור ישיר לעמוד הצילומים ההיסטוריים של אריק בנדר ( קבוצה סגורה בפייסבוק)

nahria via bender

הורדת מעפילים בלתי ליגאליים בחוף נהריה

מקור וקרדיט : אריק בנדר

איזה צילום. תושבים יהודים בימין משה חוזרים הביתה כשהם כורעים ומתכופפים מאימת הצלפים שיורים לעברם מהחומות. Jan. 20, 194

 arik bender 2מעפיל יהודי פצוע מובל מהאוניה כנסת ישראל למעצר ולגרוש לקפריסין

מקור וקרדיט : אריק בנדר

 

 

1
·

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *