המח"ט אריק שרון וקרב המיתלה במבצע סיני

6442

לזכרו של  ראש הממשלה לשעבר אריק שרון ז"ל 1928-1914

ב-31 באוקטובר 1956 נכנסה חטיבת הצנחנים לקרב הדמים הקשה והעקוב מדם באזור המיתלה, קרב שבו נהרגו 38 חיילים ישראליים וכ-260 חיילים מצריים.

"קרב המיתלה היה קרב חשוב כי בו שברנו את הצבא המצרי. המצרים ביצרו את המיתלה עם ביצורים שנחשבו לא חדירים אומנם שולם מחיר כבד אך המקום נכבש והציר לתעלה נפתח ותוכנית המלחמה הוגשמה . בלי קרב המיתלה כל המבצע היה נכשל" .

שרון פיקד במלחמת קדש על חטיבה 202 של הצנחנים, אשר השתתפה בצניחה המבצעית, לחמה במיתלה ואיבדה שם 43 מלוחמיה.

Israeli_troops_in_sinai_war_-_1

קרב המיתלה הוליד פולמוס לוהט בצמרת צה"ל, כאשר הרמטכ"ל דאז, משה דיין, מאשים את מפקד הצנחנים, אריאל שרון, בהפרת פקודה ובהסבת סיור להתקפה רבתי. הפולמוס עדיין לא שכך. רס"פ פלוגה א' בגדוד 890, מוני מרוז, מקיבוץ בית השיטה, סיפר על הלחימה בכוכי המעבר: "נכנסנו לקרב קשה במעבר המיתלה באור יום מלא. למרות שהייתי בסגל הפלוגה ושימשתי בה רב-סמל פלוגתי, לא היו ברורות לי הסיבות לקרבות שניהלנו בשעות היום. עד היום אינני יודע מדוע הוקפצנו לגבעה זו או לגבעה אחרת ומה היו השיקולים של הדרגים הגבוהים." קידומו של שרון הוקפא לאחר מכן בידי שלושה רמטכ"לים, עד לכניסת יצחק רבין ללשכת הרמטכ"ל. בסוף חנן הרמטכ"ל יצחק רבין קצין שנראה בעיניו חשוב למדינה ולצה"ל.

הרמטכ"ל משה דיין בספרו על מבצע קדש מתאר את הקרב במעבר המתלה כפעולה מיותרת ולא מוצדקת כיוון שהמשימה של חטיבת הצנחנים של אריאל שרון לא היתה להגיע אל תעלת סואץ. דיין קובע שפעולת הצנחנים היתה בניגוד להוראותיו והיו לה תוצאות הרות אסון.

משה דיין כותב כי הוא כואב במיוחד את העובדה שמפקדי החטיבה לא זו בלבד שפעלו בניגוד להוראותיו אלא גם לא היו ישרים בהציגם את הכוח הגדול שנכנס אל מעבר המתלה כ'כוח סיור'.

בעקבות הקרב במעבר המתלה, מעבירים מפקדי גדודים בחטיבה 202 ביקורת על התנהלותו של אריאל שרון במהלך הלחימה. הכעס שלהם הוא על כך שמפקד החטיבה, אריאל שרון, נותר מאחור במהלך מאמצי החילוץ ועל כך שהורה לכוח להיכנס למעבר המתלה מבלי לוודא תחילה שהפעולה בטוחה.

add 1 mittle

בראיון שהעניק בשנת 1974 אומר אריאל שרון: "אני מאמין שיש לציית לפקודות, אבל לפעמים יש מצבים שבהם אתה חייב לחשוב על הפקודות שאתה מקבל, ואני מאמין שצריך לחלק את הפקודות לכמה קטגוריות: קודם כל אתה עליך לציית לפקודות של המדינה שאתה משרת, ואז כמובן אתה נתקל בבעיה: למי עליך להיות נאמן יותר – לחיילים שלך או לממונים עליך. ואני חייב לומר שבמצבים רבים אני מאמין שאתה חייב להיות נאמן יותר לחיילים שלך מאשר לממונים עליך".

 

מקורות המידע

רקע בוויקפדיה

סיפורה של תמונה. מאת: ד"ר אריה גילאי

תיאור שלבי קרב המיתלה ( אתר גדוד הצנחנים 202 )

אורי דן על קרב המיתלה

mitle1

2
· · ·

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *