המגיפה הגדולה במאה ה17: הכפר אֵייָאם, שתושביו מנעו את התפשטות המחלה

927

מאת:

Eran Minhar

המגיפה האדירה ששטפה את לונדון במאה ה־17 היכתה גם במקומות נוספים בממלכה. מקום אחד מכולם ייזכר לעד בזכות ההקרבה הגדולה שהקריב. זהו הכפר אֵייָאם, שתושביו מנעו את התפשטות המחלה

המגיפה השחורה התפוצצה באירופה בימי הביניים וזכתה לשם ״המוות השחור״. כיוון שהנדבקים היו פשוט נרקבים מבפנים, עורם היה הופך שחור. 100 מיליון איש הושמדו במגיפה. זה רבע מהאנושות.  

300 שנה לאחר מכן התפרצה שוב בלונדון, שם מתו 100 אלף איש. משם הגיע לאייאם, המרוחקת ממנה כמה מאות ק״מ. סוחר לונדוני שלח אל החייט בכפר חבילת בדים נגועה בפרעושים. עוזרו של החייט, ג׳ורג׳ ויקרס, פתח את צרור הבדים ותלה אותם לאוורור. 

הוא לא ידע שהוא משחרר את הפרעושים הנגועים במחלה. שבוע לאחר מכן ויקרס היה כבר בר מינן, וצ׳יק צ׳ק אחריו נפלו, חלו ומתו כל יושבי אחוזת החייט.
המחלה החלה להתפשט, ואיתה גם ההיסטריה. 

היו תושבים שהציעו לברוח מהמקום, אך אז קם כומר אמיץ בשם וויליאם מומפסון ושיכנע את תושבי הכפר לא לעזוב. שכן אם יעשו זאת, יסכנו את תושבי העיירות השכנות.

תושבי אייאם נכנסו להסגר מרצון, הסגר שמשמעותו היא אחת: מוות.

לשם כך סומן מתחם הכפר באמצעות אבני גבול, וכל אחד מהתושבים נשבע שלא לחצות אותו עד שתיעלם המחלה.
הם קיבלו מזון וסיוע מתושבי כפרים שכנים, שהניחו צרורות מזון, בשר ותבואה ליד אבני הגבול. 

בתמורה, השאירו להם תושבי אייאם מטבעות על האבנים. האבנים הללו קיימות עד היום. השוקת בה התבצעה עסקת החליפין הזו נקראת ״באר מומפסון״.
גם החיים בתוך הכפר השתנו, מן הסתם. משפחות נאלצו לקבור את מתיהן בכוחות עצמן. רבים נאלצו לקבור במו ידיהם את כל בני משפחתם. כמו מומפסון עצמו. 

לאחר יותר משנה נעלמה המגיפה באותה המהירות בה הופיעה. 260 תושבים נספו בה, 90 איש שרדו. האקט הזה מנע את התפשטות המגיפה השחורה לצפון אנגליה והציל אלפים רבים. 

עד היום, מדי יום ראשון אחרון בחודש אוגוסט נערך טקס זיכרון מיוחד בכפר. אם יוצא לכם להגיע לשם, אל תשכחו להשאיר כמה מטבעות על אבני הגבול לזכר הקורבנות. 

 מקור וקרדיט : Eran Minhar

ראו גם:

תהיו כמו איאם: סיפורו של הכפר שהקריב את עצמו בימי מגפה | זמן ישראל

2
·

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *