היום לפני 101 שנים החלה הפיכה בפרס

970

#היום_לפני 101 שנים החלה הפיכה בפרס. בין השנים 1917-1919 שרר בפרס רעב גדול שגרם למחלות ולמותם של כשני מיליון איש, ובעקבותיו הוביל רזא ח’אן, מפקד חטיבת הקוזקים הפרסית, הפיכה צבאית שהביאה אותו לשלטון. ב-1925 הוא הכריז על עצמו שאה – מלך – וכינה עצמו רזא שאה פהלווי.

בתקופת שלטונו הוא החליף את שם המדינה מפרס לאיראן כדי להמחיש את תהליך המודרניזציה שהנהיג ואת מורשתה העצמאית של ממלכתו. הוא ייצב את המדינה וקידם את חילון הפוליטיקה שלה.

במלחמת העולם השנייה נטה השאה לצד כוחות הציר, אך פלישה בריטית וסובייטית הכריחה אותו להעביר את הכתר לבנו מוחמד רזא שאה פהלווי, והבן שלט באיראן עד המהפכה האיראנית ב-1979.

פאהלוי זה המקום שהוא הגיע ממנו. עד היום לכובע שדומה לזה שהוא חבש על הראש, קוראים כובע פאהלוי. רזא הנהיג ת.ז., ושם משפחה. עד אז היו מזהים את האדם לפי 4 הדורות שקדמו לו. רזא, כך אומרים, הרג את האבא של חומייני, יחד עם כהני דת רבים. הוא הזמין אותם לארמון, ונתן להם תה מורעל.

מקור וקרדיט : סגולה – מגסין להיסטוריה ( דף הטוויטר)

ב־1925 הכריז על עצמו שאה. הוא קידם תהליך מודרניזציה בארצו, ופעל לחיזוק הלאומיות האיראנית. בתקופת שלטונו התבצעו רפורמות רבות, והתהדקו קשרי איראן עם שכנותיה. פהלווי ריכז את השלטון בטהראן, הקים רשת חינוך ארצית, ייסד אוניברסיטה בטהראן, צמצם את סמכויות בתי הדין הדתיים לענייני ירושה ואישות ומיסד אותם בבתי הדין הממשלתיים, אסר על נשים להתכסות בצ'אדור, חוקק חוק המחייב גברים לחבוש כובעים אירופיים, לענוד עניבות וללבוש חליפות, וטיפח את הלאומיות האיראנית

מקור וקרדיט : ויקיפדיה בעברית

4
· ·

תגובות

  • אותי זה מלמד שלאן שלא מביטים הקיצוניות רעה. החיים מלאים פשרות, בעיקר פשרה בין הדת, כל דת, לחלוניות, בהנהלת מדינה. הדוגמה הכי מוכחת לדעתי היא, איראן. רעה הייתה השלטת החילוניות על הדת, ע"י השאה ב-1925, והשלטת הדת על החילוניות, ע"י חומיני ב-1979.

    אמנון אוסובלנסקי 23 בפברואר 2022 7:41

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *