היום לפני , קרב קרסי. 26 באוגוסט 1346 , האנגלים מתחילים לנצח במלחמת מאה השנים

5731

קרב קרסי. 26 באוגוסט 1346 , הניצחון המשמעותי הראשון  של האנגלים במלחמת 100 השנים

היום לפני : האנגלים מנצחים בקרב Cressy , באוגוסט 1346

המלחמה ארכה למעשה 116 שנים , והייתה נמשכת עוד 100 שנה אלמלא המגיפה השחורה שפרצה באנגליה.

The Battle of Crecy, also called Battle of Cressy, (26 August 1346) was an important English victory during the Edwardian phase of the Hundred Years' War.

מלחמת מאה השנים הייתה סכסוך בין ממלכת אנגליה וצרפת שתחילתו בשנת 1337 וסיומו בשנת 1453. הסכסוך ארך מאה ושש עשרה שנים, ובתקופתו שלטו באנגליה ובצרפת חמישה מלכים. תקופה זו לא הייתה עידן של לוחמה מתמשכת בעוצמה קבועה, כי אם סדרת מערכות המופרדת על ידי תקופות רגיעה, שלעתים היו ארוכות למדי, של לוחמה בעצימות נמוכה ושל הפסקות אש. המלחמה התרחשה על אדמתה של צרפת, ולעתים נדמה כי המדובר היה במלחמת אזרחים צרפתית, שבה פעלה אנגליה כאחד המחוזות ביחידה מדינית אנגלו-צרפתי.

ביולי 1346 הצליח אדוארד להשיג את המשאבים הדרושים, ונחת בראש צבא גדול בנורמנדי. פיליפ הצליח אף הוא לגייס צבא על מנת לעמוד מולו. אדוארד צעד לעבר פריז, תוך כדי ביזת כל דבר הנקרה בדרכו, בלי להחזיק בטריטוריה בה עבר. כאשר צבא צרפתי שהיה גדול בהרבה משלו התייצב מולו, מצא עצמו אדוארד לחוץ בין נהר הסום, הצבא הצרפתי והים. נראה כי האנגלים לקחו הימור ונכשלו בו.

ב־26 באוגוסט 1346 הסתער צבאו של פיליפ על האנגלים בקרב קרסי. הסתערותם של האבירים הצרפתים, הסתיימה באחד האסונות הצבאיים הנוראים שידע הצבא הצרפתי. כל גלי ההתקפה פוזרו תוך אבדות קשות. הצבא הצרפתי, על אביריו ומפקדיו הושמד למעשה.

steamworkshop_webupload_previewfile_137547865_preview

אדוארד המשיך בדרכו צפונה ופתח במצור על העיר הנמל קאלה ובשנת 1347 כבש את העיר. ניצחון האנגלים על הסקוטים בקרב נווילס קרוס, הפחית את האיום כי הסקוטים יתערבו לטובת בעלי בריתם הצרפתים ויפלשו לאנגליה. פיליפ המובס והמותש נאלץ לחתום על שביתת נשק.

ב־1348 החל המוות השחור את מסע המוות שלו באירופה, והכה באנגליה ובצרפת. האוכלוסייה קטנה בקצב מסחרר. לעתים המגפה השאירה לא יותר ממחצית מבני היישוב. קהילות שלמות הושמדו, וליבן של הבריות לא היה נתון למלחמות ולכיבושים.

גורמי הניצחון האנגלי

הנסיך השחור

אדווארד "הנסיך השחור" היה בנו של אדוארד השלישי שמלך באנגליה מ 1327 – 1377. הכינוי "הנסיך השחור" ניתן לו ע"י הצרפתים (לאחר שלמדו להכירו "על בשרם") משום שנהג לעטות שריון שחור  בצאתו לקרב. מקור תהילתו של אדוארד כלוחם נעוצה בשורת ניצחונות מזהירים מול הצרפתים אשר העמידוהו כראש וראשון לאבירי אנגליה.

הנסיך השחור נולד ב 1330 – בנו הבכור של אדווארד השלישי, בארמון וודסטוק אשר באוקספורד. בשנת 1337 הוא הפך לדוכס קרומוול (הדוכס הראשון שהוכתר באנגליה) ובשנת 1343 הוא קיבל את התואר "נסיך ווילס". כבר בגיל צעיר החל לגלות כשרון צבאי מבריק כאשר ליווה את אביו במסעותיו בעת מלחמת מאה השנים.

בגיל 16 הוא הוכיח את כשרונו כאשר עמד בראש הצבא האנגלי  בקרב קרסי(Crecy) וניצח. אדוארד עמד בראש צבא בן 12000 לוחמים, מחציתם קשתים,  מול צבא גדול ממנו (כ 35000 חיילים) בראשות פיליפ מלך צרפת. אדווארד היה בין הראשונים שהשכיל להכניס כמות קשתים וולשים רבה לשורות חייליו ולהלביש אותם במדים מיוחדים להם (למען מניעת בלבול). קרב זה הוכיח את עליונות הקשת האנגלית על הפרשים ורובי הקשת הג'נובזים(גנואה).  אדווארד הציב את קשתיו בצורת V במורד גבעה כאשר חומת כידונים נעוצה בקרקע לפניהם, מונעת ומכשילה כל הסתערות פרשים. תוצאות הקרב היו כ 10000 הרוגים בצבא הצרפתי-גנובזי לעומת פחות מ 1000 חיילים בצד האנגלי. רבים מחשיבים קרב זה כתחילת ירידתו של מעמד הפרשים.

English_longbow

הקשת הארוכה האנגלית:

הקשת הארוכה האנגלית (להלן הקשת), אחראית יותר מכל כלי נשק אחר בתקופתה על עיצוב צורת המלחמה הימי ביניימית. בכך, היא הפכה את אנגליה למעצמה הצבאית החזקה ביותר במאות ה 14 וה 15. צבאות אנגליה הפכו למטילי מורא באירופה והסיבה לכך טובה – הם ניצחו כמעט בכל קרב כאשר הם מעטים מול רבים מהם תודות לניהול וניוד המוני הקשתים. מטווח קצר, יכולה הייתה הקשת לחדוק 4 אינצ' (כ 10 ס"מ) של עץ אלון. האביר, שהיה מכונת המלחמה הכבדה, הפך למטרה פגיעה מול הקשת האנגלית אפילו ממרחק של 200 מטרים. ישנה עדות על כך שחץ חדר שריון כפול, אוכף, ו"מסמר" את הפרש אל הסוס.

מקור הקשת במאה ה 12 בקרב הלוחמים הוולשים. האנגלים, שלמדו היטב על בשרם את יעילות הקשת הוולשית, הכניסו את השימוש בה לשימוש פורמלי בצבא ב 1252. הקשתים עצמם החלו ללמוד את השימוש בה בגיל צעיר – באופן מסורתי גיל ההתחלה היה 7. תחרויות ומבחנים קפדניים סננו את הטובים ביותר לשרת ביחידות הצבא כך שהקשת האנגלי לא היה איכר אוחז קשת(אורך הקשת כ- 2 מטרים) אלא לוחם מיומן שהכיר היטב את הכלי שלקח לשדה הקרב: קשת ממוצע ירה 12-15 חצים בדקה אחת על מטרה בדמות אדם ממרחק 200 מטר!! לוחם לא נחשב לקשת אם לא עבר את סף המינימום של 10 חצים בדקה (כשלעצמו הישג נדיר). הקשת נדחקה משדה הקרב רק בזכות הופעת הארטילריה והרובה.

מקורות המידע :

הנסיך השחור

 וויקפדיה, Battle of Crécy.

מלחמת מאה השנים – ויקיפדיה

קשת ארוכה – ויקיפדיה

English Longbow

 

Edward_III_counting_the_dead_on_the_battlefield_of_Crécy

 

 

10
· · ·

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *