היום בהיסטוריה , 6 באפריל 1945 , המתקפה הרוסית על העיר הגרמנית קניגסברג

1545

המתקפה  הרוסית הכוללת על העיר החלה ב-6 באפריל 1945 ביום ראשון.

 לאור קשיי מזג האוויר חיל האוויר הסובייטי ביצע 274 טיסות בלבד. למחרת עם שיפור במזג האוויר חיל האוויר הסובייטי החל בהפגזות כאשר כל כיום בוצעו כ-3000 טיסות.

ב-8 באפריל מגני העיר הפרוסית  פוצלו ל-2 קבוצות. מפקד הצבאי של העיר ביקש מפרידריך-וילהלם מילר מפקד הארמייה הרביעית הגרמנית אישור לעזוב את העיר ולפרוץ לכיוון זמלנד אך בקשתו לא כובדה.

הארמייה הרביעית הגרמנית ניסתה לחבור לעיר אך ללא הצלחה. ב-9 באפריל מפקד העיר החליט על כניעה. אדולף היטלר הוציא פסק דין על הוצאתו להורג, אך לא היה ניתן לבצע אותו כי הגנרל היה בשבי סובייטי.

הקצינים הגרמנים מובלים לשבי הסובייטי. מרביתם לא חזרו
Königsberg, am 12. April 1945.

לאחר כיבושה על ידי הצבא האדום ב-1945 גורשה כל אוכלוסייתה הגרמנית-פרוסית, של העיר קניגסברג  כ-550,000 נפש, לשטח הכיבוש הסובייטי בגרמניה – מזרח גרמניה מ-1949, והוחלפה באוכלוסייה רוסית שמנתה כ-600,000 נפש.

בעבר הייתה  העיר קניגסברג בירת מדינת פרוסיה של המסדר הטבטוני הגרמני.

בשנת 1946 הפכה העיר הגרמנית Königsberg לעיר רוסית לנצח  ונצחים בשם Kaliningrad.

במהלך המלחמה הקרה הייתה קלינינגרד נמל צבאי חשוב, והשליש הצפוני של מזרח פרוסיה, שהפך לחלק מרוסיה בשם "קלינינגרד אובלסט" של ברית המועצות, היה סגור למבקרים.

מובלעת רוסית לאחר פירוק ברית המועצות

מפה של המובלעת הרוסית קלינינגרד

בתחילת שנות ה-90, עם פירוק ברית המועצות, הפכו ליטא ובלארוס למדינות עצמאיות, דבר שהפך את מחוז קלינינגרד למובלעת רוסית. בשנת 2004 התקבלו פולין וליטא כחברות באיחוד האירופי, כך שהמחוז כולו היה מוקף על ידי מדינות האיחוד האירופי. עקב כך הוגדרו הסדרי נסיעה מיוחדים לתושבי האזור. במחוז פעלה חברת התעופה ק.ד. אוויה אשר הקלה על המעבר מהמובלעת ואליה, אך חברה זו פשטה את הרגל בסתיו 2009.

לאחר התמוטטות ברית המועצות נערך דיון האם להחזיר לעיר את שמה הקודם, כפי שאירע לערים אחרות ברוסיה כדוגמת סנקט פטרבורג והעיר "טבר", שגם שמה שונה ל"קלינין" בתקופה הסטליניסטית. לאחר דיונים הוחלט להשאיר את השם קלינינגרד לפחות למשך השנים הקרובות. עם זאת, פרסומות של חברות תיירות מקומיות נוהגות להשתמש בשם "קניג" (צורה רוסית מקוצרת של קניגסברג) לעיר.

בעיר נמצאת המפקדה הראשית של הצי הבלטי של רוסיה. בקיץ 2018 העיר ארחה ארבעה משחקים בשלב הבתים במונדיאל 2018, לאחר שנחנך בה אצטדיון קלינינגרד החדש.

בית הכנסת המרכזי של קלינינגרד

בלילה שבין ה-9 ל-10 בנובמבר 1938, הוא ליל הבדולח, שרף המון גרמני את חמשת בתי הכנסת של קניגסברג וחלק מבית הספר ששכן באחד מבתי הכנסת. חלק מהיהודים הצליח להגר ורובם נשלחו לטרזיינשטט (Theresienstadt) עד סוף 1942. עם כבוש העיר על ידי הסובייטים נותרו בה יהודים מעטים, בעיקר כאלה שהיו נשואים ללא-יהודים.

8
· · ·

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *