ההטעייה בקאלה – עדויות חדשות

7790

pas de calas 2 smallלקראת טקס ההנצחה לרגל 70 שנה למבצע הפלישה של  בנות הברית בנורמנדי פרסמו האמריקאים והבריטים  ממצאים חדשים לגבי  מבצע ההטעייה  בעיר הנמל הצרפתית פָּה דֶה קָאלֶה.

אחד הגילויים המרכזיים היה תכנית ההונאה הפרטנית שהפעילו אנשי המודיעין הבריטי לגבי מפקד השיריון הגרמני השבוי גנרל  , General Hans Cramer אשר נשבה ב-1943 בצפון אפריקה והועבר למחנה השבויים הבריטי של קצינים גרמנים בכירים. מחנה השבויים לקצינים הגרמנים הבכירים  באנגליה נקרא Trent Park Camp והוא נוהל הלכה למעשה ע"י המודיעין הבריטי אשר ביצע האזנות לכל השיחות של הקצינים הבכירים ונהג להטעות אותם בממצאים מפוברקים כגון , עיתונים עם ידיעות בדויות וכנ"ל.

באפריל  1944 נאספו על חופיה הדרום-מערביים של אנגליה כוחות צבא אדירים, שמטרתם הייתה לנחות על חופי אירופה ולהקים ראש גשר, שממנו יוכלו להילחם בנאצים על אדמת היבשת. המבצע, בפיקודם של גנרל דווייט ד. אייזנהאואר האמריקני ופילדמרשל סר ברנרד מונטגומרי הבריטי, קיבל את שם הצופן "אוברלורד". הוא ריכז כוחות בריטיים, אמריקניים וקנדיים וכן יחידות ממדינות כבושות כמו פולין וצרפת. מבצע "אוברלורד" כלל גם תוכנית הטעיה, שתכליתה הייתה לשכנע את כוחות גרמניה בפיקודם של פילדמרשל גרד פון רונדשטט וגנרל ארווין רומל, כי הפלישה תיערך בקָלֶה, שבצפון מערב צרפת, ושתהיה גם פלישה לנורווגיה – בעוד שהתוכנית האמיתית הייתה לנחות בנורמנדי, שבה הייתה החומה האטלנטית שהקימו הגרמנים מעובה קצת פחות.

Trent Park Camp, gefangene deutsche Offiziere

בתמונה : הגנרלים הגרמניים השבויים במחנה השבויים הבריטי , Trent Park Camp , לא ידעו כי האזינו להם ולא ידעו כי המודיעין הבריטי ניהל את כל המחנה והפעולות.

הפלישה הגדולה לא הייתה צולחת אילולא ההטעיה המושלמת שהביאה את הגרמנים לבטוח במידע שבידם אודות מיקום התקיפה. מבצע ההונאה הצבאית הגדול ששימש רקע לפלישה קיבל את שם הקוד ‘פורטיטיוד’ ואף הוא נוהל תחת מעטה עבה של סודיות. אלמנטים רבים נכללו במבצע ההונאה כשההטעיה המרכזית כללה הקמת ארמיית רפאים שלמה בראשותו של ג’ורג’ פטון.

המקום הסביר ביותר מבחינת הפלישה  היה פָּה דֶה קָלֶה, החלק הצר ביותר של תעלת לה מנש – בין קלה ודייפ (שם ערכו בעלות-הברית פשיטה עקובה מדם בשנת 1942) – וזו היתה אחת הסיבות לכך שבעלות-הברית לא בחרו בו בסופו של דבר. אך הגרמנים נותרו משוכנעים כי הפלישה תתרחש בצפון צרפת; אפילו היטלר, שהתנבא בשעתו כי הפלישה תתרחש בנורמנדי, אישר את תוכניותיו של רומל, שהציב את הארמייה ה-15 שלו, החזקה יותר, בצפון. הארמייה ה-7 החלשה ממנה, בדרום, היא שנשאה בסופו של דבר בנטל הבלימה. חשוב מכול, היטלר פקד כי דיביזיות הפאנצר (שריון) שבעתודה, אשר נמצאו בעורף, יוכפפו לו אישית ולא יופעלו בלי הוראה ממנו עצמו.

תכנית ההטעיה פורטיטיוד הייתה מרובת צדדים. פורטיטיוד צפון תפעל יחידות דמה בסקוטלנד , שהיו מבוססות על "ארמייה בריטית רביעית" ", שכביכול מתכננת מתקפה על נורבגיה, במטרה להשאיר שם את הדיביזיות הגרמנית. פורטיטיוד דרום, המאמץ העיקרי, נועדה לשכנע את הגרמנים, שנחיתות בנורמנדי לא יהיו אלא הסחת דעת בקנה מידה גדול, שתכליתה להסיט את כוחות התגבור הגרמניים מפה-דה-קלה ולגרום לגרמנים להאמין, כי הפלישה האמיתית מתוכננת להתבצע בין בולון  ושפך הסום במחצית השנייה של יולי 1944.

בדרום-מזרח אנגליה  נפרסה "קבוצת הארמיות הראשונה" , עוצבה בדיונית של צבא ארצות-הברית בפיקודו של הגנרל ג'ורג' ס.פאטון , המפקד שהגרמנים חששו ממנו יותר מכול, מנתה , כביכול אחת-עשרה דיבזיות, מטוסי דמה וטנקים מתנפחים בתוספת 250 נחתות- דמה תרמו לאשליה. עוצבות בדויות כמו הדיבזיה המוטסת ה-2 הבריטית , הוצמדו לכמה עוצבות  אמתיות . כדי להעצים את האשליה ניהולו שני מטות גיס מזוייפים תשדורות בלתי פוסקות בקשר.

אחד החשובים מבין הסוכנים הכפולים שעבדו למען המודיעין הבריטי במבצע ההטעייה  פורטייטיוד היה ספרדי בשם ז'ואן פוז'ול , ששם הצופן שלו היה "גארבו". הוא הקים רשת של עשרים ושבעה סוכני משנה מפוברקים והציף את תחנת הביון הגרמנית במדריד במידע שהוכו בקפדנות בלונדון. כ-500 הודעות רדיו נשלחו בחודשים שקדמו ליום הפלישה. אלו סיפקו פרטים, אשר יחדיו ובהדרגתיות יצרו את הפיספס שהמודיעין הבריטי הרכיב כדי לשכנע את הגרמנים שהמתקפה העיקרית תתקיים מאוחר יותר בפה-דה-קאלה.

הגנרל הגרמני השבוי האנס קראמר היה מפקד כל כוחות השיריון של הקורפוס האפריקאי של הגרמנים בטוניס ובלוב , הוא היה הגנרל הגרמני השבוי הבכיר ביותר שתפסו הבריטים ( בדרגת רב-אלוף )  וגם גנרל שזכה להערכה אישית רבה ע"י היטלר והפיקוד הצבאי הגרמני .

Hans Cramer כחלק ממבצע ההונאה הבריטי דאגו הבריטים להסיע את הגנרל השבוי ( שלא היה בקו הבריאות ) לבית חולים הצבאי בריטי סמוך למחנה השבויים . שם ביקרו סוכנים מודיעין סמויים שהתחפשו לקצינים בריטים בכירים שהגיעו כביכול לטיפול בבית החולים הצבאי . הקצינים הבריטים דיברו ביניהם על ההיערכות המתוכננת לפלישה בקאלה , כך שהגנרל הגרמני יכול היה לשמוע מעבר למחיצה את השיחה.

כחלק מתכנית חילופי שבויים בכירים החליטו הבריטים מטעמים הומינטריים  (בריאותו הרופפת, אשר לפי העדויות החדשות נגרמה במכוון ע"י המודיעין הבריטי) לשחרר את הגנרל הגרמני השבוי ולהחזירו לרשות הגרמנים .

כמה ימים לפני שהוחזר לגרמניה איפשרו הבריטים  לגנרל הגרמני השבוי , האנס קראמר להיפגש לארוחת צהריים עם גנרל פטון.

גנרל פטון האמריקאי התבקש לביים פליטת-פה פומבית  בארוחת הצהריים עם הגנרל הגרמני השבוי  על כך שהוא מתעתד להגיע לקאלה.

כאשר חזר הגנרל הגרמני השבוי האנס קראמר לגרמניה הוא נפגש עם כל קציני המטכ"ל הגרמניים וגם מאוחר יותר עם היטלר והוא דיווח להם על התוכניות של הבריטים והאמריקאיים לגבי פלישה מתוכננת  בקאלה .

כאות הוקרה וכהערכה לפועלו  הוא הוחזר ע"י  הנאצים  לשירות פעיל והתמנה  , לאחד ממפקדי השיריון הגרמניים בצרפת.  מפקד קבוצת ארמיית השיריון המערבית בצרפת .

Nordafrika, Offiziere bei Besprechung

בתמונה : הגנרל קראמר בעת המערכה בצפון אפריקה , היה קצין השיריון הבכיר ביותר של רומל .

כחלק ממהטעיה ביקש גנרל אייזנאהור כי לפחות מחצית מהפצצות הריכוך  של חיל האוויר  האמריקאי לפני הפלישה יהיו על  אזורי העיר קאלה בצרפת . בעיקר כלפי  למפקדת הצבא הגרמני במחוז נור-פה דה קאלה שישבו בה כוחות רבים, מכיוון שהגרמנים האמינו שכוחות הברית יפלשו דרך נקודה זו. הפצצצות הריכוך הכבדות  היו בעיקר על מנת להטעות את הגרמנים.

בפלישה לנורמנדי, הופצצה העיר גם במטרה לשבש את התקשורת הגרמנית ולאותת להם שהכוחות יפלשו גם למחוז זה לאחר כיבוש נורמנדי. את העיר שיחררו כוחות קנדים באוקטובר 1944..

sherman tank deme

בצילום , טנק שרמן אמריקאי  מתנפח "דמה" , האמריקאיים ייצרו מעל 14,000 דגמים בדויים של טנקים  מתנפחים. הם נפרסו בגזרה של הגנרל פטון . 

מקורות המידע

Ghosts of the ETO: American Tactical Deception Units in .

Deception and Disinformation – Psychological Operations

Operation Fortitude

Hans CramerWikipedia, the free encyclopedia

Fortitude South – D-Day Deception

 D-Day 70 – Pt.17 – Operation FORTITUDE: Allied

חיילים : ההקלטות הסודיות של אנשי הוורמאכט

 החומה האטלנטית – ויקיפדיה

מבצע פורטיטיוד – ויקיפדיה

מבצע אוברלורד, מתוך היסטוריה צבאית – אנציקלופדיה ynet

0

תגובות

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *