הדרך הרומאית מירושלים ליפו

714

בצילום למעלה:

אבן המיל התשיעית של הדרך הרומאית מירושלים ליפו

רוני קניגסברג, מתוך אתר פיקיויקי

רקע היסטורי

הדרך מיפו לירושלים

הדרך מיפו לירושלים עברה דרך לוד, ובסמוך לה התפצלה לשתי דרכים:

דרך בית חורון – דרך זו עברה בחדיד ובמודיעין, והמשיכה לאורך המעלה המקראי שבין בית חורון תחתון ובית חורון עליון, לצד תוואי כביש 443. דרך זו נזכרת במפת מידבא, ואף מצוינת בה תחנת דרכים במיל התשיעי מירושלים (טו אנטון), ששרידיה מצויים באתר ח'רבת א-לתאתין הסמוך לגבעת זאב. מתחנה זו פנתה הדרך דרומה לכיוון ירושלים, ושרידיה נמצאו בביר נבאלא ובבית חנינא. דרך זו נזכרת בכתבי יוסף בן מתתיהו ואצל חז"ל – ”שני גמלים שהיו עולים במעלות בית חורון ופגעו זה בזה”.

דרך אמאוס – דרך זו משיקה באופן כללי לתוואי כביש מס' 1, ועוברת במקטע ראשון באמאוס, במסלול ישר עם סטיות קלות, על מנת לעקוף מכשולים טופוגרפיים. בהמשך עוברת הדרך באזור שער הגיא, קטע המאופיין בעלייה של כ-300 מטר לאורך שלושה ק"מ, עד לחורבת מצד ליד נווה אילן. בקטע זה בוצעו עבודות הכשרה וסלילה של הדרך, ובחלק מהמקרים התגברו על המכשולים על ידי התווית הדרכים לאורך שלוחות ההרים ולאורך ערוצי נחלים. לאחר מעבר באבו גוש (קריית יערים), הגיעה הדרך לקולוניה (מוצא המקראית), ועלתה ממנה דרך התוואי המכונה כיום "מעלה רומאים" לעבר אזור הר המנוחות ושכונת הר נוף של ימינו

מקור

ראו גם:

ד"ש מהרומאים: דרך בת 1,800 שנה נחשפה בי-ם

בשכונת בית חנינא שבצפון ירושלים נחשף קטע של דרך רומית ברוחב 8 מ', שהיה חלק מדרך בית חורון שעלתה לעיר הקודש

זיו ריינשטיין

דרך עתיקה מהתקופה הרומית (מאה 4-2 לספירה), שהובילה מיפו לירושלים, נחשפה במהלך השבועיים האחרונים בשכונת בית חנינא בצפון ירושלים. הדרך התגלתה במסגרת חפירה ארכיאולוגית של רשות העתיקות בשכונה, לפני הנחת צינור ניקוז ע"י חברת מוריה.

הדרך הרחבה (כ-8 מטרים), הייתה תחומה משני צידיה באבני שפה. היא עצמה מורכבת מאבנים גדולות ושטוחות שהותאמו זו לזו, על מנת ליצור משטח נוח להליכה.

חלק מהאבנים משופשפות מאוד ומעידות על שימוש רב שנעשה בדרך, והיא אף עברה סדרה של תיקונים לאורך השנים.

רישתו את האימפריה בכבישים

לדברי דוד יגר, מנהל החפירה מטעם רשות העתיקות, "מספר קטעים של הדרך נחפרו בעבר ע"י משלחות מחקר של רשות העתיקות, אך השתמרות כזאת של הדרך לא נתגלתה עד כה בתחומי העיר ירושלים. הרומאים ייחסו חשיבות רבה לדרכים באימפריה.

"הם השקיעו את מיטב כספם וגייסו את מיטב העזרים הטכנולוגיים של התקופה על מנת לרשת את האימפריה בכבישים. אלה, שירתו את המינהל, הצבא, הכלכלה והציבור לצורך מעבר יעיל ובטוח.

"לאורך הכבישים נבנו תחנות ופונדקי דרכים, וכן מצודות להגנה על העוברים והשבים. הסלילה ואחזקת הדרכים הוטלו על יחידות הצבא, אך גם האזרחים השתתפו בבנייה כחלק מעבודות החובה שהוטלו עליהם ע"י השלטונות".

חלק ממערך כבישים אימפריאלי שהוביל לירושלים

קטע הדרך שהתגלה בחפירות רשות העתיקות בבית חנינא, הוא חלק ממערך כבישים אימפריאלי, שהוביל לירושלים ממישור החוף. כבישים אלה מוכרים הן מן המקורות ההיסטוריים, והן מן החפירות הארכיאולוגיות.

שתי דרכים עיקריות הובילו בתקופה הרומית מירושלים ליפו: האחת דרך בית חורון והשנייה דרך שער הגיא. הדרך שלפנינו היא קטע מהדרך לירושלים העובר דרך בית חורון. תוואי של דרך זו החל ביפו ועבר בעיר לוד – שם התפצלה הדרך לשני כיוונים שונים: האחד לכיוון שער הגיא והשני דרך מודיעין לאורך תוואי כביש 443 של ימינו עד לבית חורון, משם הדרך המשיכה מזרחה עד לביר נבאלא ופנתה דרומה לכפר שאול – שם התחברה לדרך גב ההר שהובילה לעיר העתיקה.

ניתן לראות כי דרך ביר נבאלא המודרנית סלולה מספר סנטימטרים מעל תוואי הדרך העתיקה, דבר המעיד כי עד לפני עשרות שנים הדרך באזור זה הייתה גלויה ונעשה בה שימוש.

 מקור

1
· · ·

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *