הגיחה האחרונה של המטוס המצרי ב15 למאי 1948

8640

תל אביב הייתה בין היישובים הראשונים שהותקפו מן האוויר, במהלך התקפת חיל האוויר המצרי על מדינת ישראל, שהחלה מיד עם הכרזת העצמאות. ב-15 במאי 1948, ביום שלאחר ההכרזה, התקיף מספר רב של מטוסי ספיטפייר מצריים, במספר גיחות שהחלו בשעות הבוקר המוקדמות, את שדה התעופה בשדה דב. בהתקפה נהרגו חמישה אנשים ונפצעו תשעה, ועל אף שאחד המטוסים המצרים נפגע מאש נ"מ של צה"ל, נגרם לשדה, ולמטוסי חיל האוויר שחנו בו, נזק רב‏‏‏[17].spitfire egyptian 1948

לאחר המתקפה התמקם מטה חיל האוויר, בראשות מפקד החיל החדש, ישראל עמיר, בבית המלון "ירקון" בתל אביב. בימים אלו עבר החיל תהליך מהיר של הצטיידות במטוסי קרב חדשים מסוג מסרשמידט 109 ובמטוסי C-46 קומנדו, וכן הצטרפו אליו מספר רב של מתנדבי חוץ לארץ בעלי ניסיון בתעופה. אך בשבועות הראשונים ללחימה פעל האויב בשמי הארץ כמעט באין מפריע.

המתקפה החמורה ביותר שניחתה על העיר מהאוויר התחוללה ב-18 במאי, עת מטוסים מצריים הפציצו את התחנה המרכזית הישנה של תל אביב, וגרמו ל-42 הרוגים‏‏‏[18].

המפנה חל ב-3 ביוני עת תקפו שני מטוסי דקוטה מצריים את תל אביב בפצצות. המטוסים הופלו על ידי מטוסי מסרשמידט של חיל האוויר בפיקודו של מודי אלון. הייתה זו המתקפה האווירית האחרונה של הצבא המצרי על תל אביב במלחמת העצמאות‏‏[19].

לסקירה באתר וויקפדיה בעברית

ראה גם :מי הפציץ והפגיז את תל אביב?

 תאריך: יום לאחר הכרזת המדינה, בשבת 15.5.1948

אבדות: חמישה הרוגים כנראה כולם חיילים ותשעה פצועים.

האזור: שדה התעופה שדה דוב

אבדות האויב: מטוס מצרי הופל במלחמה וטייסו נפל בשבי. זהו מטוס האויב הראשון שהופל במלחמה.

תל אביב לאחר ההפצצה המצרית , מאי 1948 , צילום : בנו רותנברג

רותנברג  לכד רגעים נטולי גבורה: סוס שנפל באמצע הרחוב, גופה מוטלת על הכביש לאחר שמטוסים מצריים הפגיזו את העיר לאחר ההכרזה על הקמת המדינה.

egyptian bombing tel aviv 3 better

2
· · · · ·

תגובות

  • כידוע מודי אלון היפיל את שני הדקוטות, הוא היה היחיד, גם המפקד וגם הטייס וגם הטייסת, ולא ככתוב לעייל. סימוכין מרדכי נאור "על הגובה" ע'94-95

    גדעון לבב (ליבוביץ) 18 ביולי 2017 18:59

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *