גיבורים רגילים – על חסידי אומות העולם הגרמנים

6596

ספר חדש ומרתק של תא"ל במילואים וחוקר השואה אמיר השכל

באפילה הכללית שירדה על אירופה בתקופת מלחמת העולם השנייה, הבליחו  ניצוצות חיוורים של אור. מאחורי הניצוצות הללו עמדו אנשים יחידי סגולה ויוצאי דופן, שסיכנו את עצמם ואת משפחתם כדי להציל יהודים. לימים הוכתרו הללו, על ידי "יד ושם" בירושלים, בתואר "חסידי אומות העולם". היו בהם בני עמים אירופיים שונים.בספר גיבורים רגילים, מאת אמיר השכל, נעשה ניסיון מקיף ומעמיק להבין את תופעת חסידי אומות העולם בתקופה בה הושמדו שישה מיליון יהודים.

נכון לינואר 2013 הכיר "יד ושם" ב-24,811 חסידי אומות העולם. 525 מתוכם הם בני העם הגרמני. מעשיהם של החסידים הגרמנים היו יוצאי דופן גם בתוך קומץ יוצאי הדופן. בעיני השלטון ובעיני בני עמם, הם עמדו בדרגת הבגידה החמורה ביותר. גרמני שנתפס מציל יהודי – האויב הראשון במעלה של הרייך – היה צפוי לעונש מוות.

amir cove 1

מי היו אותם גרמנים שמתחו עד המקסימום את המושג "הסתכנות" והציבו סטנדרטים מחודשים לערכי מוסר עליונים? מהיכן בא אומץ הלב הנדיר שלהם אל מול אימי השלטון, שלא היה כדוגמתו לרשע? ומדוע דווקא הם? בשאלות אלו ואחרות – עוסק הספר.

בספר שלושה חלקים: החלק הראשון עוסק בייחודיות התופעה של חסידי אומות העולם. החלק השני הוא חלק היסטורי שעוסק באירועים בגרמניה החל מעלייתו של היטלר לשלטון ועד תבוסתה. חלק זה חיוני כדי להבין את המציאות שבה פעלו החסידים הגרמנים. בחלק זה ניתוח המאפיינים של 525 החסידים הגרמנים והשוואה בין ההצלה בגרמניה, פולין והולנד. בחלק השלישי שישה סיפורים של חסידים גרמנים כאשר במוקד הבתים שבהם הם גדלו, אירועים משמעותיים בחייהם וכמובן מעשה ההצלה. הפרק האחרון הוא סיכום, לקחים ומסקנות.

הספר יצא לאור בהוצאה פרטית של המחבר, ניתן להשיגו באמצעות פניה למייל:  Haskel1@bezeqint.net

 תא"ל  במילואים אמיר השכל הוא מיוזמי מפעל "עדים במדים" ועוסק בעשור האחרון, מאז שחרורו מצה"ל, בחקר השואה ובהדרכת משלחות צה"ל לפולין

 תא"ל במיל' אמיר השכל הוא מומחה לתקופת השואה, מוביל מסעות מבוגרים לפולין. זהו ספרו השני. ספרו הראשון הוא הסוהר מבלוק 11.

 תא"ל  במילואים אמיר השכל הוא טייס וקצין בכיר לשעבר בחיל האוויר.

 דף הפייסבוק של המיזם

0
· · · ·

תגובות

  • אחת הדוגמאות היא משפחת אצולה גרמנית בדרזדן. אינני זוכרת פרטים. הוא למד עם אבי בוורשה בבית הספר וולברג. הורים? האב איש צבא. בזכותו אני פה.

    אילנה 9 בנובמבר 2017 5:03
  • גר הצדק אברהם פון מנשטיין http://www.zeevgalili.com/2008/03/649

    זאב גלילי 14 במאי 2018 22:57

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *