בן החייט היהודי שהפך למפקד חיל האוויר הסובייטי במלחמת העולם השנייה

11414

הידיעה המשמחת על מינוי  גנרל דוד גולדפיין כמפקד חדש לחיל האוויר האמריקאי ( בן משפחה יהודית שעלתה לפני 100 שנים מקובנה לארה"ב) הזכירה לנו טייס  יהודי אחר מאזור קובנה שהיה מפקד חיל האוויר  הסובייטי בשנים 1940-1941 , עד שלפתע הוצא להורג ע"י סטלין .

Smushkevich_jv

בגיל 18 עזב יעקב סמושקביץ  את העייירה היהודית בעיירה רקישקי , קובנה  בברית המועצות והצטרף לצבא האדום . בהדרגה התקדם בסולם הדרגות והיה אחד ממייסדי חיל האוויר של הצבא האדום.

גנרל-מיור ( רב-אלוף) יעקב סמושקביץ' תרם רבות לפיתוח כלי טיס בברית המועצות לפני מלחמת העולם השנייה.  זכה פעמיים זכה בתואר "גיבור ברית המועצות" .

הוא נולד ב 1902 למשפחה יהודית ענייה. אביו היה חייט נודד. קיבל השכלה יסודית בחדר, וכבר מגיל צעיר נאלץ להתחיל לעבוד כדי לעזור בפרנסת המשפחה. לאחר פרוץ מלחמת העולם הראשונה גורשה משפחת סמושקביץ', יחד עם שאר היהודים, מן העיירה על ידי השלטונות הרוסיים למרכז האימפריה, והתיישבה בעיר וולוגדה.

בשנת 1918 התנדב סמושקביץ' לצבא האדום, והשתתף בקרבות מלחמת האזרחים, תחילה כלוחם מן המניין ולאחר מכן כקצין פוליטי של גדוד חי"ר. לאחר סיום המלחמה נשאר לשרת בצבא קבע. בשנת 1922 עבר לחיל האוויר, שימש קצין פוליטי של טייסת ולאחר מכן היה קצין פוליטי של כנף. בשנת 1929 החליט לעבור למסלול פיקודי ולכן נשלח לקורס טיס, אותו סיים בשנת 1931. לאחר סיום הקורס מונה למפקד כנף של מטוסי יירוט.

בשנת 1936 נשלח לספרד כיועץ בכיר לענייני חיל האוויר בצבא הרפובליקני במלחמת האזרחים. במקביל לתפקיד זה היה סמושקביץ מפקד להק שהורכב מטייסים סובייטים, אשר נשלחו על ידי סטלין לעזרת הרפובליקנים. כדי להסוות את זהותו האמיתית הופיע בספרד תחת שם בדוי – "גנרל דוּגְלַאס".

במסגרת התפקיד הקים סמושקביץ' את מערך ההגנה האווירית של מדריד. הוא אף לקח חלק פעיל בלחימה, השתתף בכמה קרבות אוויר והפיל 2 מטוסי אויב. פעילותו של הלהק הסובייטי בפיקודו של סמושקביץ' בקרב גואדלחרה הייתה אחד הגורמים הראשיים לניצחון של הרפובליקנים הספרדים על חיל המשלוח האיטלקי. על פעילותו בספרד הוענק לסמושקביץ' ביוני 1937 העיטור הרם ביותר – תואר גיבור ברית המועצות. בסוף אותה שנה חזר סמושקביץ' לברית המועצות ומונה לסגן ראש מטה חיל האוויר.

באוגוסט 1939 מונה סמושקביץ למפקד הכוחות האוויריים של הצבא האדום המוצבים במונגוליה. במסגרת תפקיד זה השתתף בקרבות עם היפנים באזור הנהר חלקין גול. על פועלו בקרב זה הוענק לו בשנית תואר גיבור ברית המועצות. סמושקביץ' הוא האדם השלישי בהיסטוריית בברית המועצות שזכה בשני תארי גיבור ברית המועצות. לאחר חזרתו ממונגוליה מונה סמושקביץ' למפקד חיל האוויר הסובייטי ושימש בתפקיד זה עד דצמבר 1940, אז הוחלף בגנרל פאבל ריצ'גוב. סמושקביץ' מונה לעוזר ראש המטה הכללי לענייני חיל האוויר.

האירוע שבגללו הוצא סמושקביץ' להורג לפני 75 שנה, ב 28 באוקטובר 1941, התרחש חמישה חודשים קודם לכן – ב-15 במאי 1941 חדר מטוס תובלה גרמני מדגם יונקרס JU 52 משטחה של פולין (הכבושה בידי הנאצים) לשמי ברית המועצות. המטוס הצליח לתעתע במערך ההגנה האווירית של הצבא האדום ולטוס עד מוסקבה, שם הוא נחת בשדה תעופה טושינו שבקרבת העיר. סטלין, שזעם על כישלון שכזה של חיל האוויר הסובייטי, הורה לראש הנ.ק.ו.ד. לברנטי בריה לעצור את צמרת הפיקוד של חיל האוויר הסובייטי. אחד מהעצורים בפרשה היה גנרל-מאיור יעקב סמושקביץ'. סמושקביץ' הוחזק בבית כלא בעיר קויבישב, מבלי שהוגש נגדו כתב אישום כלשהו. ב-28 באוקטובר 1941, לפי הוראתו האישית של לברנטי בריה, הוצא סמושקביץ' להורג.

אי אפשר שלא לחשוב על כל אותם המונים שחוסלו בגלי הטיהורים של סטלין בכל שנות ה 30, כולל בצבא הסובייטי, כולל קצינים בכירים ומעולים, שחסרונם הורגש היטב בימים הנוראים של קיץ 41' והלאה, עת ה"וורמאכט" שטף את החזית המזרחית והגיע כמעט עד מוסקבה. סמושקביץ' הוא רק סיפור אחד, אך כמותו היו רבים מאוד.

שמו טוהר ב 1954.

בצילום למטה : גנרל-מיור סמושקביץ עם משפחתו היהודית בעיירה ליד קובנה

Яков Владимирович Смушкевич 2

מקור וקרדיט : יאיר נבות

ראה גם : טוהר שמו של הגנרל היהודי שמושקוביץ, ראש האויריה הרוסית

ראה גם :יצחק ארד , בצל הדגל האדום : יהודי ברית-המועצות בלחימה נגד גרמניה הנאצית , משרד הבטחון- ההוצאה לאור , 2008 .

עמודים 106-107.

ראה גם :יעקב סמושקביץ' – ויקיפדיה

 

12
· · · · · · · · ·

תגובות

  • גם גנרל טוכצ'בסקי אחד מהמפקדים המוכשרים ביותר של הצבא האדום הוצא להורג למעשה כמעט כל הצמרת הצבאית של סטלין הוצאה להורג דבר שהיו לו השלכות קטסטרופליות כאשר הגרמנים פלשו לבריה"מ במבצע ברברוסה ב22 ליוני 1941

    דני 29 באוגוסט 2016 13:07

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *