אם קמתם הבוקר, זה בין השאר בזכות האיש הזה

1105

מקור וקרדיט : דף הטוויטר של Oren Haasz

Oren Haasz

@Oren_theace

"אם קמתם הבוקר, זה בין השאר בזכות האיש הזה, שהיום לפני 59 שנים הציל את העולם. לא ליאם ניסן, השני. וסילי ארחיפּוֹב. אתם מכירים אותו בכינוי 'קפטן פוליינין' בגילומו של ניסן מהסרט K19, אבל שנה אחרי שהיה סגן מפקד הצוללת בתאונה המפורסמת, הוא מצא עצמו בלב משבר הטילים בקובה."

 27/10/1962 היה היום המסוכן ביותר במשבר ואולי אי-פעם לשלום העולם. מטוס ביון אמריקני הופל מעל קובה ואחר "תעה" לשטח האווירי של ברה"מ. ספינות סוחר סובייטיות התקרבו לקו ההסגר. באווירה זאת גילתה קבוצת ספינות אמריקנית שבמרכזה נושאת המטוסים רנדולף את הצוללת הסובייטית B-59.

הצוללת הייתה חלק מפלגת צוללות סובייטית שיצאה כחודש קודם לאזור. היא הייתה מנותקת קשר ממוסקבה מספר ימים לאחר שמערכת הקשר השתבשה. חוליית האזנה שהייתה על סיפונה דווקא קלטה בימים האחרונים תשדורות גלויות אמריקניות, כולל שידורי חדשות וידעה שהמשבר מחריף. משחתת אמריקנית החלה להשליך פצצות עומק..

הן נועדו "לאיתות", כאלו שעשו יותר רעש ואליה הצטרפו מטוס הצי האמריקאינ וספינות נוספות. רק שבצוללת הסובייטית עצמה, הקברניט לא ממש פירש את האיתות. הוא הבין שתוקפים אותו. בעומק, ללא יכולת קשר עם העולם החיצון ותחת אש הוא סבר שפרצה מלחמה. הקברניט החליט לשגר טורפדו לעבר נושאת המטוסים. אבל לא סתם טורפדו.

ל B59 היה נשק מיוחד. טורפדו גרעיני. למה זה טוב? הסובייטים לא הלכו על דיוק. טורפדו כזה, לא משנה היכן ייפגע, ייאדה את נושאת המטוסים ואת רוב האניות בסביבתה. זה נועד במלחמה "לקזז" את היתרון של צי ארה"ב. ולקזז את צי ארה"ב בכלל.

הקברניט הרוסי היה צריך אישור של הקצין הסובייטי הפוליטי על הסיפון וזה אישר. אלא שבמקרה היה על סיפונו סגן מפקד בדרגה שווה לו, נכון ארחיפוב. שגם היה מפקד פלגת הצוללות שנשלחה לאזור. סגנו ומפקדו של הקברניט. שרשראות פיקוד מורכבות כמו שהסובייטים אהבו בשביל להבטיח מינימום החלטות עצמאיות. או בכלל.

הצוללות הסובייטיות מדגם פוקסטרוט לא התאימו לפעולה בקריביים. חוץ מהקשר קרס האוורור וגם המצברים בצוללת (הדיזל) החלו להגמר. החום היה נורא, הפחמן הדו חמצני החליף את החמצן, המוח הפסיק לעבוד כמו שצריך, הלחץ גבר. נותר זמן קצר לפני שיאלצו לעלות אל פני הים והשאלה אם יעשו את זה לפני או אחרי ששיגרו בות כמו שהסובייטים אהבו בשביל להבטיח מינימום החלטות עצמאיות. או בכלל.

טורפדו גרעיני

הקברניט הרוסי היה בטוח שיש מלחמה אם יש מלחמה ויעלו לפני השטח הם נכנעים לכוח אויב במקום לנצל הזדמנות פז ולהשמיד אותו. הוא איבּד עשתונות. רק ארחיפוב נותר איתן. הוא התווכח ושכנע את הקברניט. לבסוף הצוללת שיגרה אות הרגעה למטוס ולספינות ועלתה לפני השטח .

לו היו משמידים את השייטת האמריקאית בפטריה גרעינית היו האמריקאים מגיבים ללא ספק במכה גרעינית קשה על הסובייטים ומשם לא קשה לדמיין את ההמשך. לפיקוד האמריקאי לא היו הרבה תרחישים למצב כזה, מעבר להתחלה בגלגול מלחמה גרעינית שתגיע למלאה.

כששבו לבסיסם לא התקבלו אנשי הצוללת בהתלהבות. בזו להם על שלא פעלו בהתאם לפרוטוקול (ירו עליכם- תירו חזרה. אטום, לא אטום). ולמרות הצגות הזעם של שר ההגנה גרצ'קו, בסופו של דבר ארחיפוב יצא (שוב) בסדר מועדת החקירה. הוא קודם וסיים שרותו בדרגת סגן-אדמירל.

סגן-אדמירל וסילי ארחיפּוֹב

הסיפור נחשף ב-2002, 4 שנים אחרי מותו. מה שכן, הסוגייה הזאת של אנשים עם אצבע על כפתור גרעיני ולא מפעילים אותו הטרידה מאד את שני הצדדים בזמן המלחמה הקרה.

Vasili Arkhipov and wife Olga Arkhipova. Collection of photos of Brigade Chief of Staff on B-59 Vasili Arkhipov,

מקור וקרדיט : אורן

3
· · ·

תגובות

  • מזל שנותרו עדיין אנשים שחושבים "מחוץ למסגרת"

    אמנון אוסובלנסקי 28 באוקטובר 2021 9:04

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *