אביגדור מאירי ו"השיגעון הגדול"

3356

לא פחות ממיליון ורבע חיילים יהודים לקחו חלק בלחימה, ועשרות אלפים מהם הקריבו את חייהם בשדות הקטל של בלגיה, צרפת ורוסיה בשם נאמנותם לקיסר הגרמני, הצאר הרוסי או מלך אנגליה.

אביגדור המאירי היה איש העט העברי היחיד שחוויותיו ממלחמת העולם הראשונה הפכו למרכז יצירתו, ומי שסיפק צוהר נדיר לעולמו של היהודי הלוחם במלחמת העולם הראשונה.  

"השגעון הגדול" הוא ספרו של אביגדור המאירי המתאר את חוויותיו כלוחם במלחמת העולם הראשונה, כקצין זוטר בצבא האימפריה האוסטרו-הונגרית שלחם בחזית המזרחית כנגד צבאות האימפריה הרוסית.

הספר נכתב על ידי המאירי עוד כאשר שירת במלחמה, ולאחר מכן הוא המשיך לכתבו בהונגריה שלאחר המלחמה. בשנים 1922 – 1923, לאחר עלייתו לארץ ישראל, ניסה למכרו למו"לים שונים, אך נכשל. לבסוף פרסם פרקים ממנו בעיתון "הארץ" בשנת 1929 ולאחר מכן הוציאו בהוצאת מצפה. הספר היה לרב מכר במושגי אותם זמנים, ונמכר באלפי עותקים. בעת יציאתו לאור הושווה הספר על ידי יצחק יציב לספר "במערב אין כל חדש" של אריך מריה רמרק, שיצא לאור באותה העת בגרמניה, ותיאר באופן דומה את חוויותיו של חייל גרמני.

הספר מתאר בגוף ראשון את חוויותיו של צעיר יהודי משכיל, העוסק בכתיבה ומעורה בחוגי הבוהמה האינטלקטואלית של בודפשט, אשר מגויס למלחמה. הספר מתאר את הכשרתו כקצין, את טבילת

         אביגדור המאירי (1970-1890) במדי הצבא האוסטרו-הונגרי

המאירי מתמודד בספרו עם הסוגיות הבולטות בספרות המלחמה: אובדן תחושת הזמן בחפירות, התבהמות הגוף והנפש, חוסר ההיגיון העומד בבסיסה של המלחמה והסתירה שבין הפציפיזם לאחוות הלוחמים. בנוסף הוא מספק הצצה נדירה לעולמו של היהודי הלוחם, זה הנאלץ להילחם כנגד אויבי ארצו בידיעה שגם בצד השני יש יהודים, שאומרים קדיש בסתר על מתיהם ומתרגשים למשמע החדשות על הישגי חיים ויצמן והתנועה הציונית.

בכל גלגוליו נושא הקצין הזוטר זהות יהודית וציונית. הספר מתאר בפירוט את מחשבותיו והגיגיו, אך כולל גם תיאורי קרבות, תיאורים מהווי החיילים ותיאורים מבודפשט שבזמן המלחמה. המסר שבספר הוא מסר אנטי-מלחמתי ברור, ויש בו גם נימה יהודית ייחודית, המתריסה כנגד המלחמה שבה נאלצו יהודים להילחם ביהודים.

מאבקו של הקצין, הנאלץ להוכיח את הפטריוטיות שלו, ולהיאבק כנגד האנטישמיות של חבריו למדים, הוא אחד הנושאים העיקריים בספר.

כשלוש שנים לאחר יציאתו לאור של הספר, בשנת 1932, יצא המשכו "בגיהנום של מטה", המתאר את גורלו של הקצין היהודי בשבי הרוסי. כן פרסם המאירי מספר קובצי סיפורים קצרים בהם עסק בחוויותיו במלחמה.

מקור המידע

ראו גם :

הסופר היהודי שטבל את עטו בדמו ( מאמר מעניין של אסף מונד) , קישור  

על אביגדור המאירי בוויקיפדיה בעברית

השגעון הגדול: רשימות קצין עברי במלחמה הגדולה

אביגדור המאירי

 הספר המלא בפרוייקט בן-יהודה , השגעון הגדול – מהדורה דיגיטלית מלאה בפרויקט בן-יהודה

 

2
·

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *