סיפורו של קצין הס.ס קורט גרשטיין שניסה להתריע על השמדת היהודים בשואה

6829

ברייך השלישי בגרמניה בשליטתו של היטלר, היו מעט מאוד מקרים של התנגדות למשטר, ופחות מכך נסיונות של עזרה למען היהודים. קורט גרשטיין היה יוצא דופן, אולם סיפורו המדהים מעלה הרבה סימני שאלה, שרודפים את דמותו עד היום.

קורט גרשטיין (11 באוגוסט 1905 מינסטרגרמניה – 25 ביולי 1945) קצין במכון ההיגיינה של הואפן אס אס אשר פעל על מנת לדווח על השמדת היהודים בשואה לגורמים שונים.

בשנת 1945 כתב דו"ח מקיף בנושא שנחשב לאחד המסמכים האותנטיים הראשונים על אודות השואה.

Kurt Gerstein

הדין והחשבון שכתב גרשטיין שימש כראיה במשפטי נירנברג. במשפטי פרנקפורט בשנת 1949 התקבלה עדותם של רבים ממכריו של גרשטיין על כך שהוא שאף לאסוף מידע על רצח-העם ולחבל בו במסגרת האס.אס., אבל השפעתו על המהלכים הייתה מוגבלת מאוד.

המחזה "ממלא המקום" מאת רולף הוכהוט פרסם את סיפורו של גרשטיין בשנת 1963, והתניע את התהליך הארוך של טיהור שמו.

בשנת 1968 פרסם חוקר השואה שאול פרידלנדר את הביוגרפיה "קורט גרשטיין או הדו-משמעות של הטוב".

 

את הכשרתו הצבאית קיבל  קורט גרשטיין בהמבורגארנהיים ואורניינבורג. בשל ידיעותיו הרפואיות הוצב במכון להיגיינה של האס.אס. בברלין. שם ייצר עמדות חיטוי ניידות וקבועות עבור הכוחות הלוחמים וגם עבור מחנות ההשמדה. כך זכה לאמון מפקדיו ובינואר 1942 היה לראש מחלקת הציוד הרפואי. בשל עבודתו היה מעורב גם באספקת הגז ציקלון B למחנות. גז רעיל ביותר זה שימש עוד בימי מלחמת העולם הראשונה לחיטוי מחנות ומחסנים צבאיים נגד מחוללי טיפוס, והחל בספטמבר 1941 שימש להריגת בני אדם במחנה ההשמדה אושוויץ.

לפי הדין וחשבון שכתב לאחר המלחמה קיבל גרשטיין באוגוסט 1942 הוראה לנסוע למטרות שלא פורטו למחנות בלזץ וטרבלינקה. כשהגיע לשם, גילה כי הוטל עליו לשפר מבחינה טכנית את ההשמדה בגז של בני אדם. הוא היה עד להמתתם של בני אדם בתאי גזים באמצעות גזי פליטה של מנועי דיזל ובאמצעות ציקלון B.

זעזועו היה כה רב, שבשובו מטרבלינקה ביום 20 באוגוסט 1942 דיווח לדיפלומט השבדי ברון פון אוטר על רשמיו וביקשו להעבירם הלאה לגורמים מחוץ לגרמניה. אוטר העיד בשנת 1946 כי בקשה זו אכן הועברה אליו וכי הוא ניסה להעביר את המידע לממשלת שבדיה, אבל בקשתו לא נמסרה הלאה.

לפי עדותו של גרשטיין, ניסה גם להיפגש עם נציג הוותיקן בברלין על מנת לדווח לו על ההשמדה ההמונית בשואה. בשל היותו חייל, דחו אותו והפגישה לא נערכה. אז פנה גרשטיין ליועץ המשפטי של הבישוף של ברלין, ד"ר וינטר, וביקשו מפורשות להעביר את המידע שבידיו לכס הקדוש.

k_gerstein_5350_13_portrait_24355c049d-418x640

בעזרת חברו ללימודים הרמן אובינק הגיעו דיווחים בעל פה שלו, תחת הזיהוי "מאת קצין אס.אס. בכיר", לגורמי התנגדות הולנדיים כבר בפברואר 1943. אלו העלו אותם על כתב ושלחו אותם לבריטניה. בשנת 1992 נתגלה עותק שלהם בארכיון הממשלה הגולה ההולנדית בלונדון. מופיע בהם הנתון של 6.5 מיליון בני אדם שהושמדו, ביניהם 4 מיליון יהודים.

לאחר כניעת הוורמאכט מסר עצמו גרשטיין לידי הכוחות הצרפתיים ליד טובינגן. שם כתב את "דו"ח גרשטיין" מתוך כוונה למסור עדות על שהתחולל במחנות ההשמדה. למרות זאת סווג כפושע נאצי והועמד לדין. לאחר שהדרדר מצבו הבריאותי והנפשי, תלה עצמו ב-25 ביולי 1945 בתאו.

 

מקורות המידע

קורט גרשטיין – ויקיפדיה

מעדותו של קורט גרשטיין, מהנדס בשירות הס"ס על מחנה ההשמדה בלז'ץ

סיפורו המרתק של קורט גרשטיין – האיש שסיפק את גז הציקלון וניסה התריע בפני העולם במלחמה על ההשמדה

Kurt Gerstein – The SS Officer That Tried To Stop The Holocaust?

הצהרה של אנה אלפרידה גרשטיין, אלמנתו של קורט גרשטיין, לפני בית-המשפט המחוזי בטיבינגן.

6
· · · · ·

תגובות

  • בסרט "אמן" מציגים את סיפורו של גרשטיין בצורה מדהימה. סרט חזק מאוד

    שלמה 9 באוגוסט 2015 8:27

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *