סוודרים וההיסטוריה הכלכלית של ישראל

3326

 סיפור ייצוא הסוודרים מישראל למערב אירופה הוא פשוט: ישראל של  1985 מייצאת סוודרים לאנגליה ולגרמניה המערבית (הרי חומת ברלין עמדה אז איתנה). ערכו הממוצע של סוודר ישראלי היה בין 9 ל-10 דולר. לרוב, לבריטניה מייצאים סוודרים שעשויים בעיקר מסיבים סינטטיים ואילו לגרמניה המערבית מייצאים סוודרים שעשויים בעיקר מסיבי כותנה. יצרנים ישראליים מייצאים לקמעונאים עצמאיים, למוסדות, לקואופרטיבים (באותם ימים הסוציאליזם עוד לא פס מן העולם) וגם לבתי כל-בו, המכונים בדו"ח גם "דיפרטמנט סטורס". בין היצואן הישראלי ללקוח האירופי יש שתי תחנות ביניים: קניין מקומי וחנות.  היצרנים הישראליים מייבאים חומרי גלם מארצות שונות באירופה ובאסיה, וסורגים או תופרים את תוצרתם במפעלים בישראל. הם מכוונים לפלחי השוק הבינוניים וגם מתחת לכך, ולא לאופנה גבוהה. הפרמטר הקובע יותר מכל את הצלחתם לייצא הוא מחיר המוצר, יותר מאשר איכותו.

sweders2

ישראל של 1985 הייתה במצב כלכלי קשה, ממשלת האחדות הלאומית בין המערך והליכוד הפעילה צעדי חירום לבלימת האינפלציה הדוהרת. ערך המטבע הישראלי היה נמוך והייתה חשיבות לכל דולר שנכנס למדינה תמורת ייצוא סחורות. ישראל סבלה מאינפלציה משתוללת (שבתחילת העשור עמדה כבר על מעל מאה אחוז לשנה וב-1984 רשמה שיא של כ-450 אחוז).

בהמשך מתברר כי הטקסטיל הישראלי אינו יכול להתחרות בשוק האירופי. כבר בשנת 1986 אפשר לראות שאין לו עתיד כלכלי. אם הסיכוי לייצא סוודרים היה תלוי כבר אז במחיר, ואם חומרי הגלם יובאו ברובם הגדול מארצות אחרות, הרי שעלות הייצור בארץ  – ובכלל זה שכר העבודה – הייתה גורם מכריע. הייתה זאת שאלה של זמן בלבד עד שיצרנים אחרים בעולם, בעלי גישה לכוח עבודה זול, ואולי קרובים יותר לחומרי גלם לטקסטיל, ישטפו את השוק בתוצרת זולה. ואכן כך קרה: סין, הודו בנגלדש וארצות אמריקה המרכזית השתלטו על שוק הסוודרים באיכות בינונית ונמוכה, וסופם של מפעלי טקסטיל  ישראלים רבים נחתם.

​​ למאמר בספרייה הלאומית

 סוודרים באוצרות הספרייה הלאומית

 ראה גם :

סריגים – אז והיום, דבר, 13 בנובמבר 1967

ציוני דרך בתרבות הלבוש של החברה הישראלית החילונית, אתר אנשים-ישראל, המדריך לחברה הישראלית,

מפעל הטקסטיל האחרון באופקים נסגר,

קישור

sweder 1

2
· · · ·

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *