לוס פיראטוס חודאיוס

5987

שודדי-ים יהודים הטילו אימה על יורדי ים במשך כמאתיים וחמישים שנה, אבל הם לא דיברו יידיש ולא אכלו געפילטעפיש. אם כבר, הם דיברו לאדינו ואכלו חריימה. כי הפיראטים היהודים שנטלו חלק בתור הזהב של השוד הימי – בין המאה ה-16 והמאה ה-18 – היו, רובם ככולם, צאצאים למגורשי ספרד או צאצאי אנוסים מספרד ופורטוגל.

אלה היו אנשים שמצאו את עצמם נרדפים על ידי החוק, מגורשים ממולדתם, שרויים לעתים קרובות בין העולמות – לעולם יהודים בעיני הנוצרים, לעתים קרובות חשודים במינות נוצרית בעיני היהודים – ובראש ובראשונה, היו אלה אנשים תאבי נקם. חיי הפיראט, המצוי בהגדרה מחוץ לחוק, נטול ארץ משלו, החי בים הגדול שאין איש שולט בו, והמתפרנס מפגיעה במעצמה הימית הגדולה, הלא היא ספרד, היו פתרון הולם להפליא לרבים מאותם אנשים. סַלָאח סִינָאן היה אחד הגדולים והחשובים שבהם.

los piratus 1

סִינָאן היה בן למשפחה של יהודים ממגורשי ספרד, שמצאו מקלט באימפריה העותמאנית הצעירה, אשר פתחה את שעריה בפני היהודים המגורשים. התורכים, שעלו לגדולה כפרשים עזי נפש שגמאו אלפי קילומטרים יבשתיים, מצאו עצמם לפתע שולטים באימפריה המקיפה את מזרח הים התיכון ואת דרומו, ושהאינטרסים שלה משׂתרעים גם על פני ימים אחרים ומתנגשים באינטרסים של האימפריות חוצות-האוקיאנוסים של ספרד ופורטוגל. כמקובל באותה תקופה, גייסה תורכיה שודדי-ים שיתקפו אניות של אויביה. העותמאנים היו נהנים מן הפגיעה באינטרסים של אויביהם, שודדי-הים היו נהנים מן השלל, ואף אחד לא היה סובל – חוץ מהספרדים והפורטוגלים. היש פלא שיהודים לא מעטים פנו לקריירה הזו? עבור סִינָאן, שנולד בשלהי המאה ה-15 בעיר הנמל אִיזְמִיר (ככל הנראה), היתה זו איפה בחירה טבעית. הכינוי "היהודי הגדול," שהדביק לו המושל הפורטוגלי של גוֹאָה שבהודו (שפחד, בטעות, שסִינָאן מתעתד לצאת כנגדו), מעיד עד כמה הייתה זו בחירת קריירה מתאימה ומוצלחת.

למאמר המלא

לוס פיראטוס חודאיוס

ראה גם :

שודדי ים יהודים | דווקא – הבלוג של ירון בן-עמי

פיראט שומר מצוות , שודדי ים אכזריים לא ממש משתלבים בהיסטוריה המוכרת של העם היהודי, אבל ספר חדש מגלה כי במרחבי הקאריביים ובים התיכון הטילו לא מעט פיראטים יהודים את אימתם. הרקע: נקמה על גירוש ספרד, תאוות בצע ובעיקר יצר הרפתקנות

קישור למאמר בעיתון "מעריב"

los piratus 2

2
· ·

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *