לקט צילומים היסטוריים מס' 50

668

בסקירת הצילומים הנוכחית  :

  • מנהרות הוייטקונג -התמודדות צבא ארה"ב
  • לוחמת מנהרות במלחמת העולם הראשונה
  • ההלוויה הממלכתית של גנרל רומל והרקע למותו
  • הקמת הקיבוצים דן ודפנה 1939
  • הקמת קיבוץ משמר הנגב 1946

מנהרות הוייטקונג

רקע היסטורי

הויטקונג  במלחמת ויטנאם הצליחו לחפור ערים שלמות תחת האדמה דרכן העבירו באין רואים נשק ציוד מלחמתי ומזון.

במהלך מלחמת וייטנאם חפרו הוייטקונג מערכת מנהרות תחת הפרבר קוצ'י של הו צ'י מין סיטי. המנהרות שימשו את הווייטקונג במהלך המלחמה נגד האמריקאים. הוויטקונג הקימו במנהרות חדרי פיקוד ושליטה, והשתמשו בהן כאמצעי תקשורת. מבחינת לחימה הוויטקונג השתמשו במנהרות כדי להפתיע את האמריקאים במארבים ואז חזרו למנהרות והשתמשו בהן כמסתור

האמריקאים ניסו מספר טכנולוגיות בפעילותם נגד המנהרות, ובינהם חיישנים על-גבי בעלי חיים, שימוש בלהביורים בשילוב חומרי נפץ, והקמת יחידת "עכברי המנהרות" שאנשיה פעלו בתוך המנהרות. הפתרון שנחשב אפקטיבי בסופו של דבר היה שימוש בB52 להפצצה כבדה של השטח שבו המנהרות.

לסקירה המלאה באתר רגעים היסטוריים

מלחמת העולם הראשונה : לוחמת המנהרות

מתחת לשדות הקרב של המלחמה, שפרצה בשנת 1914, התגלו מנהרות מפותחות. בשימוש הקטלני ביותר הן הביאו למותם של כ-10,000 חיילים גרמנים. השימוש במנהרות רווח בשני הצדדים. היו לו כמה מטרות: פיצוץ עמדות של האויב, שימוש כמגן וכמסתור והעברת כוחות לעורף האויב.

בעלי תפקידים ייעודיים הוכשרו ללוחמת המנהרות. אחד המרכזיים שבהם היה תפקיד המאזין. היתה זו הדרך היחידה לגלות את המנהרות שחופר האויב. תחילה השתמשו רק בזוג האוזניים. בהמשך נוספו מכשירים מיוחדים, כמו גאופונים ומיקרופונים, שסייעו למאזינים להעריך את המרחק שממנו בוקעים הקולות החשודים.

לסקירה המלאה באתר רגעים היסטוריים ( קרדיט : עופר אדרת)

ראו גם:

קישור לכתב מעניינת באנגלית Inside the real Birdsong tunnels: Never-before-seen images of the mines dug by British 'clay-kickers' under German lines in First World War

ראו גם:

Discovering WW1 tunnel of death hidden in France for a century

1944, Ulm, גרמניה. הלוויה הממלכתית של פילדמרשל ארווין רומל.

משתתפים : אלמנתו ובנו מנפרד

רקע היסטורי

17 ליולי 1944

גנרל ארווין רומל נפצע קשה בהפצצה מכוונת ומתוכנת של הבריטים

חודשים ספורים לפני 20 ביולי 1944 אמר רומל לחברו הטוב וסגנו של דניץ, שאילו הייתהפצצת אטום ברשות גרמניה, הוא היה מצדד בהמשך במלחמה, אך מכיוון שלגרמניה אין אמצעי זה והפסדה הוא בלתי נמנע, יש לסיים את המלחמה מהר ככל האפשר, לפני שבעלות הברית ייכנסו לתוך גרמניה. קלאוס שנק פון שטאופנברג פגש את רומל וסיפר לו על תוכניתו להרוג את היטלר ולתפוס את השלטון. רומל לא רצה במותו של היטלר אלא בהעמדתו לדין. תפקידו של רומל ב-20 ביולי היה לפתוח בהפסקת אש חד-צדדית בחזית המערבית וכך להשפיע על הגנרלים בחזית המזרחית שיפעלו כמוהו. רומל תכנן שלאחר פתיחת הפסקת האש הוא יקרא לגנרל אייזנהאואר להביא לסיום הלחימה בחזית המערבית.

ב-17 ביולי 1944, מכונית המטה שבה נסע הופצצה על ידי מטוס בריטי, ורומל אושפז עם פציעות ראש חמורות.

המודיעין הבריטי ידע מראש על זמן הנסיעה והמסלול .

לאחר כישלון קשר העשרים ביולי נגד היטלר, נחשד רומל בשיתוף פעולה עם הקושרים.מרטין בורמן היה בטוח שרומל היה מעורב, אך יוזף גבלס סבר אחרת. לאמיתו של דבר, מידת מעורבותו של רומל בקשר אינה ידועה. לאחר המלחמה, טענה אשתו שרומל התנגד לקשר. לפיה, רומל רצה להימנע מהתאוריות העתידיות כאילו ההפסד במלחמה נגרם שוב בגלל "נעיצת סכין בגב האומה", ולכן העדיף כי היטלר יעמוד למשפט ולא יירצח. בשל הפופולריות של רומל בעם הגרמני, הציב היטלר בפניו (באמצעות שלישו בורגדורף) את הבחירה אם להתאבד באמצעותציאניד או להתמודד עם פגיעה בכבודו במעצר ורדיפה אחרי קרובי משפחתו וחבריו. רומל שם קץ לחייו ב-14 באוקטובר 1944 בעיר הרלינגן, ונקבר בטקס צבאי מלא בעיר אולם. 



פרויקט ייחודי לשימור צילומים חושף רגעים מרהיבים מימי הקמת הקיבוצים

את התמונות צילם חבר קיבוץ דגניה ב' הלל גלעדי בשנות ה–30 וה–40 של המאה הקודמת, וכעת פיענח אותם נדב מן במעבדת הצילומים "ביתמונה". רואים בהן חלוצים ציונים רוכבים על סוסים וחוצים נחלים, ערבים צופים בהקמת אחד מיישובי חומה ומגדל והרמת כוסית מיום העלייה של קיבוץ נגבה על הקרקע

למאמר המלא באמצעות הפייסבוק

  קישור לכתבה המקורית של עופר אדרת בעיתון " הארץ"

1
·

תגובות

  • בעת מותו רומל לא היה גנרל אלא פלדמרשל .
    הקצינים הניצבים ליד אשתו אינם אחיו – לרומל לא היו כאלה – אלה שלישים מהמטה של היטלר .

    י. ורדי 23 באוקטובר 2023 2:24

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *