לקט צילומים היסטוריים מס' 45

766

ליקט וערך: עמי סלנט , עורך האתר "רגעים היסטוריים" מאז 2012

ברה"מ , 1954

נשים עובדות בתיקון כבישים , מוסקבה , 1954

והיו גם נשים שעבדו כפועלות בניין ברוסיה עד שנת 1970

תיקוני כבישים בשדרות נובינסקי, מוסקבה.

Road repairs on Novinsky bulvar, Moscow.

הצלת ספינת אספקת התבואה , 1911

אנשים על גבי סירה בדרך להצלת ספינת אספקת התבואה הארדן קרייג, Arden Craig סנט אגנס, האיים של סקילי, אנגליה (Isles of Scilly, St. Agnes )

זו הייתה ספינת תבואה שפגעה בסלעים באיי סקילי כי רב החובל שלה לא התמצא בערפל כבד. התמונה צולמה על ידי פרנסיס מורטימר, מחלוצי הצילום שהיה במקרה באי והצטרף למצילים.

Francis James (FJ) Mortimer FRPS (1874 – 1944) 

מלחמת ויטנאם , לוחמת נשים

מבין הגורמים השונים לניצחון של צפון ויטנאם על ארה"ב במלחמת ויטנאם אי אפשר להתעלם מהשילוב של נשים לוחמות בכוחות הוויטקונג ובכוחות צפון ויטנאם.

הלוחמות של הויטקונג עסקו בבענייני לוגיסטיקה , הובלת תחמושת ללוחמים, אך לעתים גם חברו ללוחמים בפשיטות ארוכות טווח. כ30 אחוז מלוחמי הויטקונג היו נשים אשר בו-זמנית עבדו גם בחקלאות בשדות. שיעור כה גבוה של נשים בתפקידים קרביים לא ידוע בצבאות אחרים כגון הצבא האדום במלחמת העולם השנייה (4 אחוז) או בפלמ"ח ( 15 אחוז) .

חלקן שימשו בתפקידי צליפה  והידועה ביניהן היא הצלפית "Apache" שהסבה לכוחות האמריקאיים הרבה אבידות .

בצבא הצפון ויטנאמי הם שימשו בתפקיד קשריות , לוחמות נ"מ (כ40 אחוז מסוללות הנ"מ בצפון ויטנאם היו מאויישות ע"י נשים ) , ומדריכות נק"ל .

כ20 אחוז מהצבא הצפון ויטנאמי היה מורכב מנשים. בהדרגה הן מילאו יותר ויותר תפקידים אקטיביים ביחידות הקרביות  והיו גם כמה וכמה מקרים שנשים מילאו תפקיד של מפקדות גדודים ( תהליך שקורה רק עתה בצה"ל) .

מבצע אוברלורד, הפלישה לנורמנדי

חיילי חטיבת השירות המיוחד הרביעי  הבריטי משוחחים עם אזרחים מקומיים בצרפת  במהלך ההתקדמות פנימה מג'ונו, אזור סנט אובין-סור-מר, 6 ביוני 1944. ניתן לראות רובה האנפילד מארק III, כנפי צנחנים עטויות על השרוול התחתון ומשקפי מגן.

כן , היחידה הבריטית הזו הועברה ב1947 לארץ ישראל  ולא היה קל להתמודד איתה אז.

החייל היפאני שנכנע בסוף , 1942

חייל יפני משתכשך בים ליד קייפ אנדאיאדרה, גינאה החדשה, עם רימון על ראשו רגעים לפני שהוא יוצא, מתריס נגד חייל אוסטרלי שקורא לו להיכנע, 18 בדצמבר 1942

חלק מהחיילים היפאנים בגינאה החדשה לא הסכימו להיכנע והתאבדו.

רקע היסטורי

לאי גינאה החדשה נודעה חשיבות אסטרטגית רבה מכיוון שזהו שטח יבשתי גדול הסמוך לאוסטרליה. שטחו הנרחב של האי סיפק מקום רב להקמת בסיסי אוויר, צבא וצי.

הלחימה באי בין כוחות האימפריה היפנית לבין כוחות בעלות הברית החלה עם ההתקפה היפנית על רבאול ב-23 בינואר 1942. לאחר ההתקפה הפכה רבאול לבסיס הקדמי של היפנים ליתר המערכה בגינאה החדשה. הלחימה באי נמשכה באזורים מסוימים עד לסיום המלחמה באוגוסט 1945.

בתחילת המערכה ניצלו היפנים את יתרונם המספרי והמכני על פני הכוחות האוסטרלים באי ודחקו אותם, אך לאחר קרב ים האלמוגים וקרב מידווי, בהם ספג הצי הקיסרי היפני אבדות קשות, בהן מספר נושאות מטוסים, נאלצו היפנים להמשיך את המערכה על הקרקע, ללא סיוע אווירי מנושאות מטוסים, ושם נעצרה מתקפתם, לפני שהגיעו לפורט מורסבי. במקביל, כבשו בעלות הברית את האי גוודלקנל שבאיי שלמה, ופתחו חזית נוספת איתה נאלצו היפנים להתמודד. האבדות הקשות שספגו היפנים במערכה בגוודלקנל ובקרבות השונים במערכה באיי שלמה הביאו להיחלשות ההגנות היפניות בדרום מערב האוקיינוס בשקט, ובסופו של דבר הובילו לניצחון בעלות הברית.

חיילת ארץ- ישראלית , נהגת בצבא הבריטי , המדבר המערבי , מצרים 1942

רקע היסטורי

מקרב 050,‏2 החיילות הארץ-ישראליות ששובצו ששובתו בצבא הבריטי במקצועות שונים – שירתו 400 מהן כנהגות, ‏300,‏ 1 נשים מילאו מגוון תפקידים בבתי חולים, ‏250 נשים עבדו במשרדים, ‏500 נשים שירתו במחסנים ו‏50 נשים שירתו במטבחים. עלון פנימי שפרסמה אחת מפלוגות האט"ס בחודש מאי הכריז: "לא בעלילות גבורה ובשלל קרבות [כמילות הפתיחה בשירה של רחל, "אל ארצי"] נפאר את שם עמנו וארצנו. מנת חלקנו היא עבודה קשה, מייגעת ולפעמים משעממת, שרבות מאתנו – נודה ולא נבוש – לא הורגלנו לכך…".

המגויסות העבריות פוזרו בקבוצות שמנו לעתים כ‏200-‏ 300 נשים ולעתים עשר עד עשרים נשים בלבד, והן היוו יותר מרבע מכ‏000,‏8 המגויסות לאט"ס במזרח התיכון. מרבית הנשים במדי הצבא הבריטי ששירתו באזור היו בריטיות (בעיקר אחיות), פולניות ודרום אפריקאיות, ואליהן נוספו גם נשים צ'כיות, יווניות וקפריסאיות. הנשים העבריות שירתו  ב‏29 פלוגות אט"ס שנפרשו בארץ ישראל ובמצרים. שלוש פלוגות שירתו בלבנון.

השהות ארוכת הימים במצרים זימנה לחיילות הזדמנויות, כולן מחוץ לטווח הלגיטימיות בעיניים בריטיות, לתרום למען אינטרסים ציוניים. בתיאום עם ארגון ה"הגנה", השתתף מקצתן בהעברת מידע מודיעיני רלוונטי, בהברחת נשק ותעודות, בהושטת סיוע למעבר בלתי חוקי של פליטים יהודיים וכדומה. תרומה מסוג אחר היתה של חיילות ספורות שהיו מזוהות עם הלח"י. הן סייעו לרציחתו בקהיר של הלורד וולטר מוין, השר התושב הבריטי במזרח התיכון בנובמבר ‏1944,ואחת מהן אף הבריחה בשובה מחופשתה בארץ את הנשק ששימש לצורך החיסול.

התרוממות הרוח שאפפה את יוזמי הגיוס במהלך השנה ראשונה והשנייה לקיומו נותרה בעינה גם בהמשך…"

ב‏22 באפריל 1943  נפתח מסלול צבאי חדש להתגייסותן של נשים עבריות – חיל העזר לנשים של חיל התעופה המלכותי הבריטי, שכונה ווא"פ. המקצועות שהוצעו בווא"פ כללו עבודה בבתי מלאכה למטוסים וכן בתחומי הצילום והקשר, עוזרות אחיות ועוד. מועצת ארגוני הנשים, שאליה 20-‏40 להצטרף למסלול החדש או לאט"ס.

מקור וקרדיט :

מהפכת הענוות : אישה ורובה בארץ ישראל, 1945-1907,  פרופ' מאיר חזן , הוצאת הקיבוץ המאוחד, שנת ההוצאה: 2015

1
·

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *