הנבחר שבמבחר : צילומים היסטוריים , לקט מס' 12

4608

כמה צילומים היסטוריים חדשים מתוך אוסף הצילומים ההיסטורי שלנו בפינטרסט אשר הגיע כבר ל27,000 פריטים , מרביתם נאספו בארכיוני צילומים היסטוריים ברחבי העולם.

קישור ישיר לאוסף הצילומים ההיסטורי באינטרנט

בלקט הנוכחי : מה הקשר בין מרילין מורו והפועל תל אביב , מה עשתה כלה באמצע הפלישה לנורמנדי ? חייל אמריקאי שנלחם גם בצבא האדום, מצעד השבויים התורכיים והאוסטרים בירושלים 1918, כיס פלאז במלחמת העולם השנייה ,  הפתעתו של  גנרל אייזנהאור מפיטוריו של גנרל מק-ארתור על ידי הנשיא טרומן,  וודסטוק 1969 אז והיום

מאי 1957 , מה הקשר בין מרילין מונרו והפועל תל אביב

hodorov-1

Marilyn Monroe at the opening of the USA-Israel Football International, at Ebbets Field in 1959

marlyn leading car 1957

הפועל תל אביב מוזמנת לשחק נגד נבחרת הכדורגל האמריקאית שהוקמה לראשונה בתולדות ארה"ב . את המצעד לפני המשחק הובילה כוכבת הקולנוע מריליו מונרו, ובין שחקני הנבחרת שהשתתפו בו היו גם כוכבי הפועל ת"א כגון אמציה לבקוביץ והשוער יעקב חודורוב.
במשחק עצמו ניצחה הנבחרת האמריקאית בתוצאה 6:4.
לימים סיפר חודורוב: "בסיום המשחק ניגש אלי מנהל הנבחרת ושאל אותי איך ספגתי שני שערים נגד קבוצה כזו. בחייך, עניתי לו, העיניים שלי היו במקום אחר לגמרי…"

מרילין מונרו פותחת את המשחק

מה עשתה הכלה באמצע הפלישה לנורמנדי ?

normandy wedding 2 better

 Normandy wedding in the middle of the war

צוות הסיור הקנדי בפלישה לנורמנדי בקיץ 1944 נתבקש להגיע לעיר קאן דרך כמה עיירות צרפתיות שהיו ממזרח לעיר  כיוון לא צפוי ולא מתוכנן בלחימה , העיירות האלו בנורמנדי היו מחוץ לתחום הלחימה ולכן הופתעו מהגעת הכוח הקנדי , הופתעו החתן והכלה שיצאו בדיוק מהכנסייה ולא פחות מכך אנשי צוות הסיור . הם עוד הספיקו לצלם  כמה צילומים , אחרי 70 שנה נתגלו הצילומים אצל אחד מהם ע"י בני המשפחה.

החייל אמריקאי שנלחם גם בצבא האדום

Joseph Robert Beyrle

 amazon book

אחד הסיפורים המרתקים של מלחמת העולם השנייה שייך לחייל האמריקאי (Joseph Robert Beyrle (1923-2004. הוא היה לוחם בדיווזיית  הצנחנים 101, נתפס  ונשבה בקרבות בגרמניה ע"י הגרמנים , הצליח להימלט משוביו הרחק הרחק לאזורים של כפרים גרמניים ואז נתקל בגדוד רוסי , הצליח לשכנע אותם לצרף אותו לגדוד הרוסי, זכה שם לאות הצטיינות על גילויי גבורה, נלחם אתם יותר מחודש ימים . גנרל ז'וקוב הרוסי החזיר אותו כעבור חודש ימים לידי מטה הגנרל אייזנהאור . זהו המקרה היחידי בהיסטוריה של מלחמת העולם השנייה בו חייל אמריקאי נלחם נגד הגרמנים הן מטעם הצבא האמריקאי והן בשורות הצבא האדום .

מצעד השבויים התורכיים והאוסטרים בירושלים 1918

800px-(IWM_Q12666)_Prisoners better

אלפי שבויים תורכים ואוסטרים ( היו גם שני גדודים אוסטרים שסופחו לצבא התורכי ) צועדים בירושלים בדרכם מאזור עבר הירדן , מאי 1918 .  זה לא תוכנן כמצעד ניצחון ע"י גנרל אלנבי אבל העביר בהחלט את מסר הניצחון של הצבא הבריטי.

Prisoners captured in second transjordan operations march through Jerusalem, May 1918

רקע היסטורי

המקרה של גנרל אלנבי בהיסטוריה הצבאית מלמד כי אפשר להיכשל בקרב אחד ולנצח באופן מזהיר בקרב שני , גנרל אלנבי לא הצליח , לדעת  המטכ"ל הבריטי  ברשותו עמד אז גנרל הייג , לארגן את החזית בקרב מלחמת החפירות בצרפת בשנת 1915 , בקרב אראס כוחותיו לא השכילו לנצל פריצת-דרך, והוא הוחלף ונשלח לפקד על חיל המשלוח הבריטי במצרים.

במאי 1918 , אחרי כיבוש ירושלים, עמד למול אלנבי הגנרל  הגרמני אוטו לימן פון סנדרס שניסה לשחזר את ניצחונו בקרב גליפולי. לאחר סדרה ארוכה של מהלכי הטעייה נשבר הקו העות'מאני בקרב מגידו (19 עד 21 בספטמבר 1918), שנחשב לקרב הפרשים הגדול והאחרון בהיסטוריה, וחיל הפרשים של כוחות הברית עבר וחסם את הנסיגה הטורקית. משלב זה התקדם צבאו של אלנבי בקצב אדיר, ללא התנגדות כמעט. דמשקנכבשה ב-1 באוקטובר, וחאלב ב-25 באוקטובר. טורקיה נכנעה ב-30 באוקטובר 1918.

allenby and wife

 בצילום : גנרל אלנבי ורעייתו , 1904

רקע היסטורי

Second Transjordan attack on Shunet Nimrin and Es Salt 

ההפתעה של גנרל אייזנהאור 

המבט המופתע של גנרל אייזנהאור מעיד על גודל התדהמה

eisenhaur suprise

 

גנרל אייזנהאור היה אז בשנת 1952 מפקד נאט"ו .

גנרל  מקארתור היה אז בשיא עוצמתו ופיטוריו ע"י הנשיא טרומן  על רקע מלחמת קוריאה היו הפתעה מוחלטת לכל הקצונה הבכירה בארה"ב ובנא"טו.. הנשיא טרומן נתפס  ע"י הצבא אז כנשיא חלש , אבל היה למעשה בעל עוצמה אישית ומדינית משמעותית .

רקע היסטורי

בשנת 1950 שלח טרומן כוחות לקוריאה, על מנת לבלום את צפון קוריאה הקומוניסטית שפלשה לדרום. בשנת 1951 נעצרו הכוחות פחות או יותר, וגנרל דאגלס מקארתור דרש להפציץ את סין בעקבות התערבותה. טרומן, בצעד אמיץ, פיטר את מקארתור שהיה בעל מוניטין ופופולריות גבוהים מאוד בקרב האמריקנים. בקיץ 1951 הסתיימה מלחמת קוריאה. שיחות השלום נמשכו כמעט שנתיים, בגלל ויכוחים על החלפת שבויים ודרישת דרום קוריאה לאיחוד מיידי של שתי הקוריאות. רק בקיץ 1953, תחת נשיאותו של דווייט אייזנהאואר, הושגה הפסקת האש הסופית.

בנובמבר 1950 ניסו שני לאומנים פוארטוריקנים להתנקש בחייו  של טרומן בוושינגטון.

President  Truman's relief of General Douglas MacArthur .

 

וודסטוק 1969 איך נראו אז והיום ?

כמה תמונות מתוך וודסטוק 1969 , כולל כמה תמונות של זוגות  אז והיום , אין מה לעשות הזמן עובר !! הצעירים הביטנקים של 1969 התמסדו , חלקם כבר בבתי אבות בפלורידה, הגיל הממוצע 66-72 .

woodstock 1969 2


woodstock-photos-7

bobbi and nicki 1969

רוברטה  עם ניק 1969 , וודסטוק

bobbi and niki 2009

רוברטה וניק , עדיין נשואים , 2009 

מקור וקרדיט : דיילי מייל , אנגליה 

Woodstock Photo Couple Still Together After 45 Years

woodstock 1969 start 1

1969

woodstock 2014  dr2014  , עדיין נשואים והבעל רופא בכיר

Woodstock 1969 3

וודסטוק 1969 , ג'ינס וחברתה קרולין

 

bobo and ga

קרולין , 2014 , נישואים מס' 2 , בדרך לדיור מוגן בפלורידה

 

כיס פלאז

שבויים גרמיים שנתפסו בכיס פלאיז במלחמת העולם השנייה בנורמנדי , 1944

Falaise pocket

The_British_Army_in_Normandy_1944_B9627 The British Army in Normandy 1944 Tea is served to German prisoners in the Falaise pocket, 22 August 1944

רקע היסטורי

הקרב בכיס  פלאיז שנערך בין 21-12 באוגוסט 1944, היה קרב מכריע במסגרת המערכה בחזית המערבית במלחמת העולם השנייה, שהביא לסיום המערכה על נורמנדי. הקרב נקרא על שם המבלט שנוצר מסביב לעיירה הצרפתית פאלז (Falaise), בו כותרה קבוצת ארמיות B הגרמנית – אשר הורכבה מארמיית הפאנצר החמישית והארמייה השביעית – על ידי כוחות בעלות הברית המערביות. הקרב הסתיים בהשמדת עיקר כוחו של הצבא הגרמני מערבית לנהר סן ואיפשר לבעלות הברית להשלים תוך זמן קצר את שיחרור צרפת כולה.

קרב פאלז – ויקיפדיה

 

 

 

 

 

 

4

תגובות

  • פלאז זו דרך סבירה להעתיק את שם המקום, פאלז זה שיבוש. יש מעין צירה בלמד והייתי כותב פלאיז כדי שהקריאה תהיה קרובה לביטוי המקורי.

    aviv itzhaky 2 ביולי 2015 1:00

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *