מלחמת האזרחים ביוון 1946-1949 – מבחר צילומים היסטוריים

6260

רקע היסטורי

מלחמת האזרחים ביוון התרחשה לאחר סיום מלחמת העולם השנייה ממרץ 1946 עד אוגוסט 1949, בין הצבא היווני, כוחות הביטחון, השמרנים, המלוכנים, הליברליים וכוחות ימין בתמיכה בריטית ואמריקאית בצד אחד, לבין הצבא הדמוקרטי של יוון (DSE), שהיה הזרוע הצבאית שלהמפלגה הקומוניסטית היוונית (KKE) מגובה בבולגריהיוגוסלביה ואלבניה בצד השני. הייתה זו התוצאה של מאבק מקוטב מאוד בין אנשי שמאל ואנשי ימין שהחל בשנת 1943. המאבק התמקד בהשתלטות על החלל השלטוני שיצר כיבוש יוון על ידי מעצמות הציר במלחמת העולם השנייה. זה היה אחד הסכסוכים הראשונים של המלחמה הקרה, ואחת הדוגמאות הראשונות של מעורבות בריטית ואמריקנית לאחר המלחמה בפוליטיקה הפנימית של מדינה זרה. מלחמת האזרחים הסתיימה בתבוסת הקומוניסטים.

בצילום : Boy playing with soldier during the Greek Civil War 1947-48 

 

למידע נוסף בהרחבהמלחמת האזרחים ביוון – ויקיפדיה

אחת מדרכי השליטה של הקומוניסטים על האוכלוסייה בכפרים שבשליטתם, וכן דאגה אמיתית לגורל הילדים, הובילו להוצאתם של קרוב ל-30,000 ילדים מיוון למדינות סוציאליסטיות (מדינות הגוש המזרחי). פעולה זו הייתה ועודנה נושא טעון רגשית ושנוי מאוד במחלוקת‏  במקביל, ביוזמת המלכה פרדריקה, הוצאו ילדים (במספר דומה או עולה על מספר הילדים שנשלחו למדינות הקומוניסטיות) מחזקת משפחותיהם (משפחות שהשתייכו לשמאל או נחשדו בתמיכה בשמאל) והם נשלחו לחינוך מחדש במחנות שהקימה המלכה או נמסרו לאימוץ למשפחות נאמנות המלוכה והימין וחלקם אף נמסרו לאימוץ בארצות הברית.

מיעוט מהילדים שנשלחו למדינות הסוציאליסטיות חזרו בשנים 1975-1990 ליוון אולם רובם נשארו במדינות אליהם נשלחו.

בצילום למטה : מחנה שהקים הצבא הבריטי על מנת להגן על אמהות יווניות וילדיהן מפני המורדים הקומניסטים

greek mothers

בצילום למטה : ילדים יוונים שהוצאו בכוח מחזקת משפחותיהם ע"י המורדים הקומניסטים , 1947

greek children

elni book

אלני

לאחר עשר שנות עבודה בעיתון 'ניו-יורק טיימס' עוזב ניקולאס גייג' את עבודתו ומקדיש אלת חייו לחקירת עינוייה של אימו ומותה בהיותו בן תשע. כעבור למעלה משלושים שנה, הוא חוזר לכפר בו עברה עליו ילדותו, שהיה נתון באותם ימים במערבולת מלחמת אזרחים אכזרית. המקום היה כבוש בידי פרטיזנים קומוניסטים, הכפריים אורגנו ביחידות עבודה, נערות גוייסו בכפייה לצבא המורדים וילדים צעירים נלקחו מהוריהם ונשלחו למדינות קומוניסטיות. אלני-אמו של ניקולאס היתה היחידה שהתקוממה. החשש שמא תאבד את ילדיה, הניע אותה לעשות את הצעד שחרץ את גורלה למוות. היא ארגנה את בריחת ילדיה מהכפר הנתון בשמירה קפדנית, וכעונש על כך נאסרה, עונתה ולבסוף הוצאה להורג. ניקולס מתייצב מול זכרונות העבר המרים תוך שהוא חושף את שמותיהם של השכנים שהסגירו את אמו ואת הפרטיזנים שרצחו אותה. אך הוא אינו מסתפק בגילוי העובדות הקשורות במותה. הוא משחזר את חייה, ומגלה את דמותה של אישה מורכבת ומיוחדת במינה-גילויים שהולידו בו את הצורך לנקום ברוצחים. זהו אחד הסיפורים המרתקים ביותר שנכתבו במאה העשרים.

בצילום למטה , Eleni Gatzoyiannis  , האם שנהרגה במלחמת האזרחים 

Eleni Gatzoyiannis

ניקולאס גאציוניס בן ה 9 מוברח מיוון עם אחיותיו לאביו שבארה"ב, בעיצומה של מלחמת אזרחים אכזרית ועקובה מדם, שפרצה ביוון בעיצומה של מלחמת העולם השנייה.
המלחמה פרצה ברצון לשלוט ביוון ביום שאחרי, בין הפרטיזנים הקומונסטים לבין הקפיטלסטים.את המחיר לבריחת הילדים מהכפר משלמת אימו של ניקולא באשמת בגידה, עינוי והוצאה להורג.
במהלך המלחמה החליטו הפרטיזנים להעביר את כל הילדים במבצע שנקרא פארגמוס לאלבניה ולנתק אןתם מהוריהם כמפגן שיציג כלפי חוץ על שליטה ואמון של בני הכפר במאבק הפרטיזנים. בהתחלה ניסו הפרטיזנים לשדל את האמהות לשלוח את ילדיהם. אולם שהם לא נענו החל הלחץ המילולי להפוך ללחץ פיזי, המחשבה שהילדים יעברו למקום לא נודע בעת מלחמה והסיכוי הגדול שמא אלני לא תראה לעולם את ילדה גרמה לה לקבל החלטה לנסות להבריח את ילדיה אל אביהם בארה"ב, מהלך זה צלח אולם אלני הואשמה בבגידה והוצאה להורג.

ניקולס גייג', אלני, ספריית מעריב

בצילום למטה : לוחמות של יחידות הקומניסטים ( אלאס ) במלחמת האזרחים ביוון , מעל 50 אחוז מהכוח הקומניסטי הורכב מנשיםgreek women

greece-civil-war-elas (1)2

add women greece fighters

בצילום למטה :איכר יווני שהצטרף ליחידה קומניסטית במלחמת האזרחים ביוון , 1948 , בנו נפל בקרבות חודש לפני

An old tobacco farmer, whose son was killed by guerillas, makes an anti-Slav speech during the Greek Civil War of 1945-1947. Location Rodopolis, Macedonia, Greece.

בצילום למטה : פליטים יוונים שברחו מהכפרים ביוון , 1947

03_Refugee-620x349

בצילום למטה : ילדות יתומות שההורים שלהן נהרגו במלחמת האזרחים בספרד מועברות בשנת 1947 לבתי יתומים של הצלב האדום ברודוס

Northern Greek orphans being transported to Rhodes under the care of the Greek Red Cross greek civil war 1948

 בצילום למטה : ילדות בפיראוס במהלך מלחמת האזרחים , 1947 , הרעב הכבד הביא למות ילדים רבים

Refugee children in a filthy cellar at Piraeus during the Greek Civil War.

בצילום למטה : חלוקת אוכל לילדי יוון הרעבים ע"י הצבא הבריטי במהלך השנתיים הראשונות למלחמה 

Famine due to displacement and politicized food distribution worked their own violence.

kids civil war

בצילום למטה : יחידות לוחמות של הקומניסטים , Guerillas of ELAS

Guerillas of ELAS

Hellenic_Army_leadership_in_Grammos_1949

בצילום למעלה : קציני הצבא היווני שנלחמו מול המורדים הקומניסטים, המדים וההכשרה היו בריטיים 

בצילום למטה : יחידות צנחנים בריטיות בקרב על אתונה מול המורדים הקומניסטים

Paras_from_5th_(Scots)_Parachute_Battalion,_2nd_Parachute_Brigade,_take_cover_on_a_street_corner_in_Athens_during_operations_against_members_of_ELAS,_6_December_1944._NA20515

בצילום למטה : טנקים בריטיים מגנים על אתונה , 1947

british tanks

3
· · ·

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *