המלחמה בין אתיופיה לאריתריאה והשלכותיה

694

 בצילום הפתיחה :

Destroyed Rocket launcher on Dahlak Island (Eritrea), Red Sea – a relic of Ethiopia Eritrea War

רקע היסטורי

אריתריאה פרשה מאתיופיה בעקבות מלחמת העצמאות של אריתריאה (1961-1991), ועצמאותה הוכרה באופן רשמי על ידי האו"ם לאחר משאל עם. בהמשך, התפתח סכסוך גבולות בין המדינות.

מלחמת אתיופיה–אריתריאה הייתה סכסוך טריטוריאלי שהתרחש בין אתיופיה לאריתריאה ממאי 1998 עד יוני 2000, כאשר שלום סופי הוסכם רק בשנת 2018, לאחר 20 שנה. עשרות אלפי אריתראים ברחו במהלך המלחמה למצרים ומשם לישראל !!

 לאחר שאריתריאה קיבלה עצמאות מאתיופיה, היחסים היו בתחילה ידידותיים. עם זאת, חילוקי דעות טריטוריאליים הובילו למלחמה.          

המלחמה הסתיימה בשנת 2000 בניצחון אתיופי בשדה הקרב, ובניצחון אריתריאי בחזית הדיפלומטית שהוביל לשינויי גבול מינורים באמצעות תיחום גבולות מחייב בפיקוחו של בית הדין הבינלאומי לבוררות. המלחמה הגיעה לסיומה באופן רשמי עם חתימת הסכם אלג'יר (אנ') ב-12 בדצמבר 2000.

שתי המדינות הוציאו חלק ניכר מהכנסותיהם ומעושרם על חימוש לקראת המלחמה. על פי הדיווחים נספרו כ-100,000 חללים לשני הצדדים ביחד ומספר בלתי מוגדר של פליטים

סקירה של צור שיזף בעקבות ביקור שלו באריתריאה במהלך המלחמה   

Destroyed Soviet military equipment is piled high in the "tank cemetery" in Asmara, Eritrea became

המלחמה הקונוונציונאלית הגדולה בעשור האחרון של המאה העשרים  באיזשהו מקום בעולם התרחשה בשנה האחרונה של המאה בין אתיופיה לאריתריאה. מלחמה שהניסיון לפענח את מניעיה הפך את האירועים לסוג של חידה שיש בה טיפשות והונאה. שבוע הלחימה האחרון הניב 20,000 הרוגים ועוד כמספר הזה פצועים. רק בקרן אפריקה – אחד המקומות שידעו רעב סבל, מלחמות אזרחים וסבל יותר מכל מקום אחר בעולם בעשרים השנים האחרונות, יכולה מלחמה בסדר גודל כזה להתרחש מבלי שאף אחד ישים אליה לב. 

ב- 5 ביוני 1998 תקפו מטוסים אתיופיים את שדה התעופה של אסמרה. אחד מהם הופל לקול צהלות האריתראים. האריתראים הגיבו בתקיפת מקלה, בירת חבל טיגרה. הם פגעו פעמיים בבית ספר והרגו 44 ילדים. המלחמה נכנסה לשלב האמיתי שלה. במשך השנה החולפת, לאחר שהאריתריאים תפסו שטחים באתיופיה הם סרבו לדבר עם האתיופים, מודיעים כי לא יפנו את השטחים שכבשו עד שיפתרו סכסוכי הגבול. האמריקאים שיגרו את  סוזאן רייס כשגרירה לאזור וניסיונות התיווך של הארגון לאחדות אפריקה לא עזרו. שתי המדינות שאינן נמנות על העשירות בעולם נכנסו למרוץ חימוש מרשים. מסוקים, מטוסים, טנקים, מערכות נשק ולחימה. אתיופיה היא מדינה של למעלה מ- 50 מליון אנשים, אריתריאה שלושה מליון המורכבים מתשע קבוצות שונות. לשלוש מהקבוצות יש אחים באתיופיה, הנשיא האתיופי והנשיא האריתרני הם קרובי משפחה. בשלב הסופי של המלחמה של האריתרינים באתיופים הם חברו לארגון העממי לשחרור טיגרה  – שפעל בחלקה הצפוני של אתיופיה ולחמו ביחד על מנת למגר את שלטונו הסוציאליסטי של היילה מרים מניגיסטו.

אז למה בעצם יש מלחמה בין קרובי משפחה שנלחמו לעתיד טוב יותר בקרן אפריקה ושהאינטרסים של כל הצדדים הם בעד שלום?

אה, כרגיל, אי ההבנות הקטנות האלו הגורמות לעשרות אלפי הרוגים, לפליטים, לעוני ולחורבן.

לכתבה המלאה של צור שיזף

מקור וקרדיט : צור שיזף

ראו גם : מלחמת האזרחים באתיופיה זולגת לאריתריאה

0

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *