היום לפני. . 21 ביוני 1942 , מלחמת העולם השנייה: טוברוק נופלת לידי הגרמנים

5360

טוברוק נמל טבעי, מוגן, שמימיו עמוקים. זהו אחד מהנמלים הטבעיים הטובים ביותר בצפון אפריקה על אף שהיעדרם של אתרים חשובים בקרבתו ממעיטה מעט ביכולת לנצלו. העיר מוקפת במדבר דל אוכלוסין, שיושביו הם נוודים. דרומית לעיר ישנו אזור של צוקים, האופייני לקירנאיקה. צידם הדרומי של הצוקים הוא תלול וצידם הצפוני הוא מדרון מתון (מדרון דיפ). צוקים אלו מפרידים בין צפון לוב לדרומה.

לאחר שהאיטלקים הבינו את המשמעות האסטרטגית של כישלון מתקפתם, הם קראו לסיוע גרמני. גרמניה שלחה יחידה צבאית שכונתה קורפוס אפריקה בפיקודו של ארווין רומל. רומל הצליח להדוף את הבריטים מערבה, ושם את העיר במצור. המצור נמשך 240 יום. המצור היה בתוקף מ-10 באפריל 1941 ועד לרגע שבו הוסר במבצע צלבן, בסוף נובמבר 1941. במאי 1942 שב רומל ותקף, והפעם הצליח לכבוש את טוברוק שנפלה לידיו ב-21 ביוני 1942. מדינות הציר המשיכו להחזיק בעיר עד 11 בנובמבר 1942 כאשר בעלות הברית התקדמו מערבה לאחר קרב אל עלמיין השני. העיר נותרה בשליטת בעלות הברית עד לסוף המלחמה.

AustraliansAtTobruk

בצילום למעלה : חיילים אוסטרלים בפאתי עמדות ההגנה על טוברוק 

טוברוק – מלחמת הגבורה של האוסטרלים

מול רומל, המצביא היהיר והתוקפני, עמד אדם אחר, שונה ממנו בתכלית השינוי, שהצליח לעשות את מה שלא הצליחו הבריטים ובעלי בריתם לעשות לא בפולין ולא בצרפת, לא בנורבגיה ולא ביוון – לעמוד בפני מתקפת הבליץ הגרמני. היה זה הגנרל האוסטרלי לזלי מורסהד leslie morshead, שנודע בכינויו "מינג חסר הרחמים"

לזלי מורסהד, המתחרה בגיבור מלחמת העולם הראשונה ג'ון מונָש על כתר הגיבור האוסטרלי הגדול ביותר, כונה, בתערובת של חיבה ויראת כבוד בשם "מינג חסר הרחמים" על שמו של הנבל בסדרת הקומיקס "פלאש גורדון" . היה זה מפקד קשוח, אך נערץ על חייליו, מפקד שהכיר בחשיבותו של תכנון מדוקדק ופרטני, של תרגול אינסופי, של מגננה תוקפנית ונחושה, ושל הכנות מדוקדקות לכל מקרה שלא יבוא.

מורסהד היה גיבור מלחמת העולם הראשונה, בה הגיע לדרגת סגן אלוף. לאחר המלחמה חזר לחיים האזרחיים, והתגייס מחדש לצבא רק עם כניסת אוסטרליה למלחמה, לצד בריטניה. בהיותו הקצין בעל הניסיון הרב ביותר, מונה לפקד על הבריגאדה (חטיבה) ואח"כ על הדיביזיה האוסטרלית ה9) שבחלקה נפל הגורל להגן על טוברוק.

הגרמנים תוקפים ללא הרף מן האוויר את מגני טוברוק האוסטרלים  במשך כל הקיץ, אך אלה נאחזים בגבורה במקומם. האוסטרלים בונים מגדלי תצפית, המאפשרים להם לטווח ארטילריה לעורף הגרמני, והגרמנים מביים תותחי מצור עצומים – הוביצרים של 210 מ"מ, המפגיזים ללא הרף את הנמל ומקשים על תגבור המגנים.

british pow tobruk

בצילום למעלה : השבויים הבריטיים ( אוסטרלים ודרום אפריקאיים) בדרכם לפינוי למחנות שבויים בגרמניה 

רמי נוידרפר , מלחמה במדבר – חלק 6 – טוברוק – מלחמת הגבורה של האוסטרלים

נכתב ע"י רמי נוידרפר

ב-21 ביוני 1942, נפלה טוברוק עת נכנעו 35,000 חיילי הברית לכוחות הציר.

רבים מהשבויים היו אוסטרלים , הדיוויזיה ה-9 האוסטרלית שהיתה אחת העוצבות המעולות ביותר של הבריטים.

מרביתם נשלחו מייד באוניות גרמניות למחנות שבויים בגרמניה .

Battles for Tobruk | Australian War Memorial

 ראה גם : סרט שצילמו הגרמנים במהלך הקרב

Afrika Korps in Action – Capture of Tobruk – YouTube

 מקור וקרדיט : ויקיפדיה בעברית (1)

מקור וקרדיט : ויקיפדיה בעברית (2)

המצור על טוברוק – ויקיפדיה

tobrul map

קרב גאזלה

בקרב גזאלה( 26 במאי –21 ביוני 1942, ) שהוא אחד הקרבות העיקריים במערכה במדבר המערבי, הביסו הכוחות הגרמנים-איטלקיים בפיקודו של ארווין רומל את הארמייה השמינית של חבר העמים הבריטי, בפיקוד ניל ריצ'י, אשר החזיקה במערך עמדות מבוצר, שנודע בשם קו גזאלה, ולאחר מכן כבשו את נמל טוברוק האסטרטגי שבחוף המזרחי של לוב. למרות שהכוחות הבריטיים נהנו מעדיפות כמותית ואיכותית ניכרת על כוחותיו של רומל, הם ספגו במהלך הקרב את תבוסתם הקשה ביותר במהלך המערכה בזירת הלחימה בצפון אפריקה, ואיבדו עשרות אלפי חיילים, מתוכם למעלה מ-40 אלף שבויים.

Tobruk, Rommel und Bayerlein, Hafen

 בצילום למעלה : גנרל רומל בטוברוק , לאחר הקרב והכניעה של האוסטרלים 

ערב הקרב החזיקה הארמייה השמינית בקו הגנה מבוצר שכונה בשם "קו גזאלה" ממערב לנמל טוברוק, לאחר שנאלצה לסגת מרוב שטח בליטת קירנאיקה בראשית שנת 1942. ב-26 במאי התקיפו כוחותיו של רומל מהמערב. בתחילה פרצו בגזרה הדרומית של החזית, אל תיבת ביר חכים, בה החזיקו כוחות צרפת החופשית בפיקודו של הגנרל פייר קניג. לאחר מכן התברר כי רומל הקצה חלק ניכר מכוחותיו למבקע לכיוון צפון מערב, לטוברוק. ביר חכים החזיקה מעמד עד 11 ביוני, ואז ביצעו הצרפתים נסיגה סדורה מזרחה לשם חבירה לכוח העיקרי. רומל המשיך במתקפה, כבש את מצודת טוברוק ב-21 ביוני, ורדף אחר הארמייה השמינית עד שזו הצליחה להיערך מרחק רב מזרחה, בקו אל-עלמיין. בקרב אל-עלמיין הראשון שהתקיים ביולי 1942, נבלם רומל.

מקור וקרדיט : קרב גזאלה – ויקיפדיה

 ראה גם : החיילים הארץ-ישראליים בפלוגת התובלה ליד טוברוק מספרים על קרבות טוברוק , זיכרונות 

Bundesarchiv_Bild_183-B21459_Bei_Tobruk_britische_Kriegsgefangene-595x404

תוצאות הקרב

מיד לאחר כיבוש טוברוק קודם רומל לדרגת פילדמרשל. לעומתו, ריצ'י, שעמד בראש הארמייה השמינית הודח בעקבות ההפסד בגזאלה ונפילת טוברוק, כשאוקינלק לוקח לידיו את הפיקוד על הארמייה באופן אישי.

משכבשה את טוברוק, התקדמה ארמיית הפנצר אפריקה לעבר מצרים. אוקילנק הרוויח זמן בכך שנמנע מעימות ישיר עם רומל, ובמקום זאת הטריד את כוחות הציר בעזרת קבוצות קרב קטנות אך חזקות. הוא גמר אומר לנטוש את העמדה במרסה מטרוח מאחר שאגפה הימיני הפונה לדרום היה חשוף. הוא החליט לסגת עוד כ-160 קילומטרים מזרחה ליד אל-עלמיין, היכן שהמדרונות התלולים של שקע קטארה פסלו אפשרות של תנועת שריון באגפו הדרומי.

על אף הניצחון, לא היה תחליף לאבידות השריון של כוחות הציר. היחלשות דיוויזיות הפנצר בתום הקרב פגעו קשות בקורפוס אפריקה. כתוצאה, רומל לא היה מסוגל לנצל את ניצחונו. יתרה מזאת, האספקה הניכרת של טנקים אמריקאים הבטיחה לבריטים עליונות מספרית למשך שארית המערכה בצפון אפריקה.

רומל ביצע מספר התקפות על קו עלמיין בין ה-30 ביוני ל-1 ביולי במה שנודע כקרב אל עלמיין הראשון, אך התקפותיו נבלמו. על אף הצלחתו של אוקינלק בעצירת התקדמות כוחות הציר בעלמיין, צ'רצ'יל איבד את אמונו בו. הוא אומנם הציג יכולת טובה כמפקד ארמייה, אך מינה מספר קצינים בכירים שהוכחו כבלתי מתאימים לתפקידם. הוא ציפה מניל ריצ'י, שהיה אך בעל ניסיון כמפקד דיוויזיה, לפקד על ארמייה; הוא העביר מתפקידו את מפקד השריון המנוסה ביותר של הארמייה השמינית, ויליאם גוט, מהפיקוד על הדיוויזיה המשוריינת ה-7 לקורפוס ה-13, שהיה מערך של חיל רגלים; עוד הוא מינה את פרנק מסרוויי שחסר ניסיון בפיקוד על מערך שריון למפקד הדיוויזיה המשוריינת ה-7.

מצבם של כוחות הציר לאחר קרב גזאלה לא נעלם מעיניו של רומל. האחרון כתב ביומנו ב-4 ביולי: "כוחותינו תשושים". ב-5 ביולי תיאר רומל את המצב כקריטי; ב-17 ביולי אמר, "האויב, אשר לו עליונות בעיקר בחי"ר, בולע יחידה איטלקית בזו אחר זו. הגרמנים חלשים מכדי להגן על עצמם. אני יכול להתייפח!"‏[4]. בחודש אוגוסט הוחלף אוקינלק על ידי הגנרל הרולד אלכסנדר כראש פיקוד המזרח התיכון, וכראש הארמייה השמינית מונה במקומו מפקד הקורפוס ה-13 של הארמייה השמינית, הגנרל ויליאם גוט. לאחר שגוט נהרג בתאונה אווירית בדרכו לקחת פיקוד על הארמייה, מונה במקומו הגנרל ברנרד מונטגומרי.

בליל ה-14-13 בספטמבר 1942 נעשה ניסיון נחיתה אמפיבי בטוברוק על ידי כוחות בריטים, ניו-זינלדים ורודזים (מבצע הסכמה). מטרת המבצע הייתה לשחרר לא פחות מ-16,000 חיילים בריטים שבויים מידי האיטלקיים, שבעלות הברית האמינו כי לא יתנגדו יתר על המידה. כוח הפשיטה כשל לנוכח אש כבדה שנורתה מסוללות החוף האיטלקיות שהטביעו את המשחתת סיק (HMS Sikh), ולנוכח ההתנגדות של הגדוד האיטלקי שהוצב במקום. משהחל המבצע להתמוטט וכוח הפשיטה נסוג, הטביעו מפציץ גרמני מסוג יונקרס Ju 88 את הסיירת הקלה קובנטרי ומטוס קרב איטלקי מדגם C.200 את המשחתת זולו. סך הנפגעים של הכוח התוקף הבריטי במהלך המבצע כללו 280 אנשי חיל הים, 300 נחתים ו-160 חיילים הרוגים, פצועים ושבויים.

מקור וקרדיט : קרב גזאלה – ויקיפדיה

 ההשלכות מבחינת היישוב היהודי בארץ ישראל

ב-29 ביוני 1942, כשהצבא הגרמני היה בשיא תנופתו, הבריטים כבר הסיגו חלקים של המפקדה העליונה של המזרח התיכון ממצרים לארץ ישראל.

האווירה בארץ ישראל בקיץ 1942 הייתה של קיץ אחרון, דמדומיו של החלום הציוני, אולי גם של העם היהודי.

ביוני 1942 עם  נפילת טוברוק התעוררה בארץ דאגה לגורלן של החיילות( חיל העזר לנשים)  במצרים, ובייחוד בנות פלוגה 502 ששירתו באלכסנדריה. עם המשך ההתקדמות של רומל

לתוך מצרים גברה הדאגה. קבוצת חיילות ATS ששירתה בבית חולים שדה מספר 64 באלכסנדריה כעוזרות לאחיות וכנהגות אמבולנסים, סירבה להתפנות מן העיר אף כשהוצע להן הדבר.

מקור וקרדיט , חיל העזר לנשים – עמוד הבית

4
· · · ·

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *